تاکتیک‌های جدید مقاومت فلسطین برابر رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
یادداشت محمد ابو رزق، تحلیلگر عرب‌زبان؛

تاکتیک‌های جدید مقاومت فلسطین برابر رژیم صهیونیستی

مقام‌های صهیونیست دریافته‌اند حماس با توجه به استفاده از تاکتیک‌های جدید، ماه‌های گذشته خود را برای جنگ رفح آماده کرده بود.
محمد ابو رزق؛ تحلیلگر عرب‌زبان
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۲۴۶۳۶۵

تاکتیک‌های جدید مقاومت فلسطین برابر رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مقاومت فلسطین در رفح، واقع در جنوب نوار غزه توانست ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی را با استفاده از کمین‌های فراوان  غافلگیر و خسارت های سنگینی به تجهیزات و نیروهای آن ها وارد کند؛ به گونه ای که حمله رژیم صهیونیستی مورد انتقاد بسیاری از محافل این رژیم قرار گرفت.


از زمان ورود ارتش اشغالگر به رفح در 6 می، مقاومت به ویژه گردان های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، کمین های زیادی انجام داد و از تجربه پنج ماه گذشته در نوار غزه بهره برد.

از آغاز جنگ، تعداد نظامیان کشته شده رژیم اشغالگر به 662 افسر و سرباز رسیده است


مقاومت تاکتیک‌های نظامی خود را در رفح تغییر داد، زیرا مشخص شد رزمندگان در نخستین لحظات ورود به شهر برای مقابله با تانک‌های ارتش اشغالگر بیرون نرفتند، بلکه ایستاده‌ منتظر ورود ارتش به عمق شهر بودند و سپس کمین های مفصلی علیه آنها انجام دادند.

 


از روز نخست عملیات، مقاومت از اعلام کمین هایی که به کشته یا زخمی شدن سربازان رژیم صهیونیستی منجر شد، غافل نشد که آخرین آن 19 ژوئن و اعتراف ارتش اشغالگر به مجروح شدن 12 سرباز در نبرد 24 ساعت اخیرش بود.


این موضوع فرمانده تیپ گیواتی را بر آن داشت 20 ژوئن اعتراف کند، نیروهایش بهای سنگینی پرداختند و برای شکست حماس در رفح با چالش بزرگی مواجه هستند. از آغاز جنگ، تعداد نظامیان کشته شده رژیم اشغالگر به 662 افسر و سرباز رسیده است، در حالی که تعداد مجروحان 3 هزار و 860 سرباز، ازجمله 582 مجروح با حال وخیم و 239 سرباز تحت مداوا هستند.


خشم رژیم صهیونیستی

به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی تأیید کرد، نبرد ارتش اشغالگر با حماس و مقاومت در رفح شدیدتر از سایر مناطق نوار غزه ازجمله شهر غزه است. بارزترین این کمین ها، انهدام تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی در محله تل السلطان در غرب رفح به وسیله قسام و منفجر کردن آن است که به کشته شدن هشت نظامی ارتش صهیونیستی منجر شد و خشم گسترده محافل صهیونیستی را برانگیخت.


شنبه گذشته (15 ژوئن) قسام اعلام کرد، جنگنده‌هایش توانستند گروهی از نظامیان رژیم صهیونیستی را در عملیاتی ترکیبی علیه خودروهای ارتش اشغالگر که به محله السعودی در رفح نفوذ کرده بودند، به هلاکت برسانند.


این تشکیلات عنوان کرد، یک بولدوزر D9 را با موشک آل یاسین 105 در محله السعودی هدف قرار دادند که به نابودی تجهیزات و کشته شدن همه افراد داخل آن منجر شد. ارتش صهیونیستی جزئیاتی درباره محل کشته شدن نظامیانش در جنوب نوار غزه ارائه نکرد، اما چندین حساب کاربری صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: حدود ساعت پنج صبح شنبه گذشته به وقت محلی، یک ضد موشک به سمت خودروی زرهی حامل هشت سرباز و افسر شلیک و بلافاصله منفجر شد که آتش تمام سربازان داخل خودرو را به طور کامل سوزاند.


سایت صهیونیستی واللا درباره کمین مقاومت فلسطین نوشت، پس از کشته شدن هشت سرباز در رفح در کمین گردان های قسام، انتقادات گسترده ای میان افسران نیروی ذخیره علیه سیاسیون شکل گرفته است. این احساس میان افسران ذخیره وجود دارد که هدف مشخصی برای بسیاری از مأموریت‌ها در نوار غزه وجود ندارد و الگوی کل عملیات رفح به‌صورت ناقص پیش می‌رود که باید سریعتر تکمیل شود.


واللا به نقل از یک افسر ارتش صهیونیستی گزارش کرد، عملیات رفح به کانون انتقادات میدانی تبدیل شده است و باید به گونه ای دیگر انجام می شد. یوسف الشرقاوی، کارشناس نظامی توضیح داد، شرایط نظامی به گونه ای است که تحولات روی زمین را کنترل می کند و مقاومت فلسطین در نوار غزه را قادر می سازد تاکتیک های خود را بر مبنای آنچه برای دستیابی به اهداف نظامی اش مناسب می داند، تغییر دهد.


وی افزود: در رفح مشخص است مقاومت و گردان های قسام تاکتیک های نظامی خود را متناسب با شرایط، توانایی های نظامی و قدرت خود برای اعمال بیشترین میزان تلفات در برابر دشمن تغییر داده اند.
شرقاوی معتقد است، ارتش صهیونیستی قادر به مقابله با تغییرات جدید مقاومت فلسطین در رفح نخواهد بود، بلکه برای تخریب خانه های بیشتر و وارد کردن خسارت به غیرنظامیان تلاش خواهد کرد.

واللا به نقل از یک افسر ارتش صهیونیستی گزارش کرد، عملیات رفح به کانون انتقادات میدانی تبدیل شده است و باید به گونه ای دیگر انجام می شد


تأیید قدرت مقاومت در محافل صهیونیستی

برای مقام های صهیونیست محرز شده حماس ماه‌های گذشته خود را برای نبرد در رفح آماده کرده است و این نشان می‌دهد از درس‌ها و تاکتیک‌هایی که ارتش صهیونیستی در مناطق دیگر دنبال کرده، بهره برده است.


یک سرهنگ ارتش صهیونیستی با بیان اینکه تعداد تونل های شهر رفح زیاد است، گفت: حماس دوربین های زیادی در رفح نصب می کند تا نبرد را از بالا و زیر زمین مدیریت کند. تله گذاری منازل و اتاق های رفح قبل از ورود نیروهای صهیونیست به آنجا یکی از تهدیداتی است که با آن مواجه هستیم.


این اظهارات پس از آن بیان می شود که آمیت هالیوی، یکی از اعضای حزب لیکود از عملکرد ارتش اشغالگر انتقاد و تأکید کرد، صحبت درباره برچیدن گردان های رفح پوچ است. رئیس ستاد کل ارتش زمانی که درباره انهدام تیپ های وابسته به حماس در رفح صحبت می کند، دروغ می گوید.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده