اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی-راهبرد معاصر

اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی

صبح امروز دوم تیر یک نهاد پژوهشی توقف ساخت و ساز در دهه ۹۰ را مهمترین دلیل افزایش نجومی قیمت مسکن طی ۱۰ سال اخیر عنوان کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 22
کد خبر: ۲۴۶۴۲۲

به گزارش راهبرد معاصر؛  اول دولت روحانی با ۱۰۰ میلیون تومان می‌شد یک اتاق خواب ۲۶ متری در تهران خرید اما وقتی روحانی رفت با همان پول تنها اندازه یک دستشویی ۳ متری می‌فروختند؛ این بخشی از حرف‌های عباس، راننده تاکسی خط میدان انقلاب-آزادی بود.


گزارش اندیشکده دانشگاه علم‌وصنعت مشخص کرد، توقف ساخت‌وساز از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ زمینه انباشت ۸ میلیون تقاضا در بازار مسکن را ایجاد کرد. این تقاضا معادل نیاز یک سوم جمعیت ایران است.


وزیر راه‌ و شهرسازی دولت روحانی پس از استعفا گفته بود که افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها (مسکن مهر) را افتتاح نکردم.


حسن روحانی پس از استعفای عباس آخوندی و در جلسه رای اعتماد به وزیر جدید راه و شهرسازی گفت که نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم چون برخی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد.


طرح مسکن مهر شامل ۴ میلیون واحد مسکونی بود که در مجموع با پیشرفت ۷۵ درصد به دولت روحانی رسید اما پس از ۸ سال همچنان ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام باقی‌مانده بود و به دولت سیزدهم به ارث رسید.


پروژه مسکن مهر از جمله طرح‌هایی است که همواره به نداشتن پیوست‌های اجتماعی از جمله ساخت فضاهای فرهنگی، مسجد، پارک و سایر مکان‌های اجتماعی متهم است.


نامزد انتخابات ریاست جمهوری مسعود پزشکیان در مناظره شب گذشته یکم تیر عنوان کرد که واحد‌های مسکونی مهر که در زمان آقای احمدی نژاد شروع به ساخت شد، نه مسجدش و نه مدرسه‌اش و نه ورزشگاهش و نه کتابخانه و جای تفریحش دیده نشده و فقط مسکن ساخته شده است. وقتی پیوست‌های فرهنگی همراهش نباشد مشکلات رخ می‌دهد.


در مقابل، طراح مسکن مهر هادی عباسی می‌گوید که سال ۱۳۹۲ برای ساخت مکان‌های اجتماعی از جمله مسجد، مدرسه، ورزشگاه، کتابخانه و مکان‌های تفریحی در طرح‌های مسکن مهر از هیئت وزیران مصوبه گرفتیم و این کار بدون بار مالی برای دولت انجام می‌شد اما به تغییر دولت خوردیم و آقای آخوندی متاسفانه این دستور هیئت وزیران را اجرا نکرد.


«تَکرار» سیاسی‌کاری در طرح‌هایی که تعهد به مردم در آن وجود دارد، از جمله طرح‌های ساخت مسکن راهکار جلوگیری از اتفاقاتی نظیر توقف طرح مسکن مهر است. در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده که قانون جهش تولید مسکن و تعهد ساخت سالانه یک میلیون مسکن می‌تواند از سلیقه‌زدگی در تامین مهم‌ترین نیاز مردم جلوگیری کند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار