چرا دموکرات‌ها از نتانیاهو حمایت می‌کنند؟-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

چرا دموکرات‌ها از نتانیاهو حمایت می‌کنند؟

فارغ از هیاهوی رسانه‌ها و اندیشکده‌های جریان غربی به نظر می‌آید آمریکایی‌ها در دفاع از مهم‌ترین متحد خود در غرب آسیا لحظه‌ای تردید نخواهند کرد. مقام‌های آمریکایی با سفر به فلسطین اشغالی مجوز قتل عام گسترده مردم غزه را صادر کردند و به بزرگ‌ترین منبع تسلیحات پیشرفته برای ارتش صهیونیستی تبدیل شدند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 27
کد خبر: ۲۴۶۶۵۱

چرا دموکرات‌ها از نتانیاهو حمایت می‌کنند؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از استقرار نیروهای زرهی، یگان‌های ویژه و افزایش ترور فرماندهان میدانی مقاومت لبنان، دیپلمات‌ها و مقام های امنیتی ارتش صهیونیستی موفق شدند رضایت واشنگتن را برای بازکردن جبهه جدید در جنوب لبنان به دست آورند. پیش تر منابع آمریکایی از ارسال سیگنال منفی از سوی لوید آستین به یوآو گالانت خبر ‌دادند، اما اکنون به نظر می آید واشنگتن نظر متفاوتی دارد. 


در حالی که رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا وارد مرحله سرنوشت سازی شده است و هر یک از نامزدها به دنبال بسیج حداکثری آرا تا پاییز سال جاری میلادی هستند، وقوع جنگی جدید در غرب آسیا می‌تواند به تقویت کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ کمک کند و سبب تضعیف موقعیت دموکرات‌ها در کوتاه مدت شود. در چنین شرایطی سؤال کلیدی این است، چرا دولت بایدن تن به بازی‌های سیاسی «بی بی» داده است و قصد دارد وارد باتلاق لبنان شود؟

 

در پاسخ به افزایش تهدیدات مقام های صهیونیست علیه لبنان، حزب الله به وسیله پهپاد پیشرفته «هدهد» به آسمان حیفا نفوذ کرد


به گزارش سی.‌ان.‌ان، دولت آمریکا آماده حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی و آغاز جنگ بزرگ علیه مقاومت اسلامی لبنان است. پیش تر گزارش سرویس‌های امنیتی آمریکا و تروئیکای اروپایی نیز از قریب القوع بودن جنگ جدید در شرق مدیترانه خبر می‌داد. ارتش صهیونیستی قصد دارد در صورت عقب‌نشینی نکردن نیروهای رضوان به بالادست رودخانه لیتانی، در پنج هفته آینده قطعنامه 1701 شورای امنیت را بهانه قرار دهد و حمله گسترده‌ای را از جانب جنوب غربی سوریه و جنوب لبنان آغاز کند.

 


صهیونیست‌ها مدعی‌اند این حمله محدود به جنوب است و رژیم صهیونیستی قصدی برای اشغال کامل لبنان ندارد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تجربه تاریخی نشان داده است اگر مقاومت جدی در برابر ماشین جنگی رژیم صهیونیستی شکل نگیرد، صهیونیست‌ها بدون هیچ توقفی به سمت بیروت حرکت و سعی می‌کنند حاکمیت ملی و تمامیت ارضی لبنان را زیر پا بگذارند.

 
در پاسخ به افزایش تهدیدات مقام های صهیونیست علیه لبنان، حزب الله به وسیله پهپاد پیشرفته «هدهد» یا همان «مهاجر-4» به آسمان حیفا نفوذ و از بسیاری تأسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی در بخش‌های نظامی، اقتصادی و زیرساختی عکسبرداری کرد. مهم‌ترین پیام این عملیات کم‌سابقه نشان دادن اشراف اطلاعاتی بر مراکز راهبردی رژیم صهیونیستی و وجود بانک غنی اطلاعاتی در زمینه اهداف راهبردی در سرزمین‌های اشغالی است.

 
مقام های وابسته به حزب الله اعلام کردند، اگر اشتباهی از سوی رژیم صهیونیستی رخ دهد، مقاومت یک سوم خانه‌های حیفا را تخریب و هزاران موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهد کرد. چند روز پیش سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان با بیان تحرکات اخیر صهیونیست‌ها اعلام کرد، تعداد نیروهای مقاومت بیش از 100 هزار نفر است و در صورت لزوم نه تنها فلسطین اشغالی، بلکه پایگاه‌های دشمن در قبرس نیز هدف قرار خواهد گرفت.

 

در 261 روز اخیر دولتمردان آمریکایی به دلیل واکنش افکار عمومی جهان اسلام و ترس از تحریم انتخابات از سوی نیروهای ترقی‌خواه سعی کردند خود را حامی مردم غزه و برقراری آتش‌بس نشان دهند

تهدید دبیرکل حزب الله سبب شد هیئتی امنیتی از قبرس راهی بیروت شود و علاوه بر تأکید بر روابط مثبت دو کشور، نسبت به دخالت در هرگونه درگیری احتمالی میان حزب الله و رژیم صهیونیستی اعلام بی‌طرفی کند.

 

جنگ فرسایشی در غزه برخلاف بحران اوکراین نه تنها منافع ایالات متحده را حفظ نمی‌کند، بلکه می‌تواند موقعیت مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه غرب آسیا را بیش از پیش تضعیف کند. در چند ماه اخیر مقام های دولت بایدن با استفاده از ابزارهای سیاسی سعی کردند جلوی ادامه جنگ را بگیرند، اما پس از ناکامی در این روند تحت تأثیر کنگره و لابی‌های حامی رژیم صهیونیستی مجبور شدند روند ارسال تسلیحات پیشرفته را سرعت بخشند. با آنکه نتانیاهو با انتشار ویدئویی بی‌سابقه از اخلال چهار ماهه در روند ارسال سلاح به فلسطین اشغالی سخن می‌گوید، اما شواهد میدانی حاکی از تداوم حمایت تسلیحاتی آمریکا از رژیم صهیونیستی است.

 
 
بهره سخن

فارغ از هیاهوی رسانه‌ها و اندیشکده‌های جریان غربی به نظر می آید آمریکایی‌ها در دفاع از مهم‌ترین متحد خود در غرب آسیا لحظه‌ای تردید نخواهند کرد. تنها ساعاتی پس از عملیات «طوفان الاقصی»، مقام های آمریکایی با سفر به فلسطین اشغالی به جای پرداختن به هفت دهه ظلم ساختاری علیه ساکنان بومی این سرزمین، مجوز قتل عام گسترده مردم غزه را صادر کردند و به بزرگ‌ترین منبع تسلیحات پیشرفته برای ارتش صهیونیستی تبدیل شدند. 


در 261 روز اخیر دولتمردان آمریکایی به دلیل واکنش افکار عمومی جهان اسلام و ترس از تحریم انتخابات از سوی نیروهای ترقی‌خواه سعی کردند خود را حامی مردم غزه و برقراری آتش‌بس نشان دهند. اکنون سناریوی جنگ غزه به شکل متفاوتی در حال تکرار در جبهه لبنان است. با وجود نمایش سیاسی عاموس هوخشتاین- استفان سژورنه، در میدان عمل مقام های آمریکایی چراغ سبز حمله به لبنان را نشان دادند و در حال انتقال ناوها- جنگنده‌های خود به شرق مدیترانه برای کمک به سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی هستند.

 
اگر واشنگتن بخواهد از خط قرمز مقاومت عبور کند و وارد درگیری مستقیم با مقاومت لبنان شود، آن گاه نیروهای این کشور در عراق، سوریه، خلیج فارس، دریای سرخ و مدیترانه امنیت نخواهند داشت و باید هر لحظه آماده حملات موشکی- پهپادی محور مقاومت باشند. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده