پورمحمدی در نشست خبری: حتما در دولتم از امثال آقای پزشکیان استفاده می‌کنم-راهبرد معاصر

پورمحمدی در نشست خبری: حتما در دولتم از امثال آقای پزشکیان استفاده می‌کنم

حجت‌الاسلام پورمحمدی در نشست خبری، گفت: شاید کاندیداهای دیگر قصد کناره‌گیری به نفع دیگری را داشته باشند،اما بنده قصد کناره‌گیری به نفع کاندیدایی را ندارم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۲۴۶۶۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کانديدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست خبری که در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد، در سخنانی،  گفت: معتقدم آنچه می‌گویم مواضع قاطع انقلاب اسلامی و حضرت امام رهبری است.


وی افزود: آنچه که نسبت به بانوان و جایگاه و شأن زنان است  و به آن جایگاه افتخار می‌کنیم.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه‌داد: بحث حجاب یک مقوله دینی و فرهنگی است و ما هم به آن احترام می‌گذاریم، زنان ما وفادار هستند و بخش بزرگی از آنها به حجاب اعتقاد دارند و عمل می‌کنند.


پورمحمدی تصریح کرد: متأسفانه مسئله حجاب یک تنازع اجتماعی به کشمکش وارد شده است.


وی با بیان اینکه آنچه درباره لايحه حجاب عرض کردم انتقاداتی است که وجود دارد، گفت: بسیاری از طراحان و تصویب‌کنندگان این لایحه هم با آن اختلاف دارند و لایحه نهایی نشده است، من سبک این اجرا را قبول ندارم، نه‌تنها من، بسیاری از دلسوزان و بزرگان مملکت این را قبول ندارند. روش منطقی و معقول را باید در پیش بگیریم.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: معتقدم باید موضع حجاب خارج از فضای جدال و ستیز باشد و از کف خیابان آن را خارج کنیم، ولی باید جدی به آن بپردازیم.
پورمحمدی تصريح کرد: هر دولتی جایگاه خودش را دارد و بنده مواضع خودم را می‌گویم و به آقای رئیسی هم احترام می‌گذارم. حتماً سبک آقای رئیسی را ادامه می‌دهم، اما در سیاست‌های اجرایی و مدیریتی سبک خاص خودم را دارم.


وی ادامه‌ داد: بحث مذاکرات هسته‌ای‌ بسیار جدی است و این حق ماست و با تمام قدرت و توان از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی و دیپلماتیک خود می‌توانیم استفاده کنیم و حق ملت ایران را با سرعت انشا الله و با حمایت مردم خواهیم گرفت.


تجربه پیشینه ما این را نشان داده و در آینده هم باقدرت پیش می‌رود.


پورمحمدی در پاسخ به اين سؤال که آيا به نفع پزشکیان کنار می‌کشید،  گفت: اصلاً این چه سؤالی است‌ که‌ می‌پرسید، من مشی امام‌،  انقلاب و رهبری را پیگیری می‌کنم.
وی در همین زمینه، ادامه‌ داد: شاید کاندیداهای دیگر قصد کناره‌گیری به نفع دیگری را داشته باشند،اما بنده قصد کناره‌گیری به نفع کاندیدایی را ندارم.


وی با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی سیاست فعال بین‌المللی است، گفت: برخورد ما با آمریکا منوط به رفتار آنهاست. ملاک ما حقوق و‌ منافع ماست و اگر رعایت شد، ما منعی نداریم.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری،  تأکید کرد: حتماً اگر در منطقه خلیج‌فارس با هم همگرایی داشته باشیم، قدرت هم‌افزایی هم در اقتصاد و هم سیاست جهانی خواهیم داشت.


پورمحمدی اضافه کرد: دیگر اجازه نمی‌دهیم به سفارتی حمله شود و فریب تفرقه‌افکنی دشمنان و رقبا را هم نخواهیم خورد.


پورمحمدی همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید، بر اساس ارزیابی برخی کارشناسان سیاسی شما و آقای پزشکیان در یک سبد گفتمانی و دارای رای مشترک بیشتری محسوب می‌شوید، با این احتساب اگر پیروز انتخاب شوید، از آقای پزشکیان و اطرافیانش در دولت آینده خود استفاده می‌کنید؟، گفت: حتماً دولتی که تشکیل خواهم داد طبیعی است که با بچه‌های حزب‌اللهی و اصول‌گرای بسیار جدی، درس‌خوانده و اهل درس و دارای خانواده سلامت، کار خواهم کرد.


وی افزود: آقای پزشکیان آدم خوب و متخصص خوبی هست، اما برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه‌ داد: آقای ظریف دیپلمات خوبی است، اما نمی‌تواند راهبرد دیپلماسی کشور را داشته باشد، باید یک بازیکن خوب باشد، اگر مربی خوب داشته باشد، بازیکن خوبی است.


پورمحمدی با تأکید بر اینکه ظریف‌های فراوانی در کشور داریم، هم در اصول‌گرایان و هم در اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: مدیر اجرایی کشور باید مربی و هادی خوبی باشد، بازیکنان می‌توانند با ملیت‌ها و گرایش‌های مختلف باشند، اما مربی است که این بازیکنان را دور هم جمع می‌کند و خروجی مطلوبی از این بازیکنان در میدان می‌گیرد.


وی اضافه کرد: معتقدم این خط کشیها برای کشور مضر است، البته تاکید می‌کنم که نباید گفتمان انقلابی را فراموش کنيم، باید گفتمان انقلابی را حاکم کرد و من هم همین گفتمان را دنبال می‌کنم و این گفتمان است که کشور را امروز تا اینجا پيش برده است.


کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنين افزود: کسانی که انگیزه مشارکت در انتخابات ندارند و دلسرد شده‌اند، اگر به این حرف‌هایی که بنده می‌زنم، اعتماد کنند، حتماً در انتخابات حضور خواهند داشت.


پورمحمدی با در ادامه با بیان اینکه برنامه «دولت قرار» نظم و انضباط و جدیت در برنامه‌هاست، گفت: این سرمایه بسیار ارزشمند برای کشور و ملت است. جامعه ایران بسیار بانشاط و باانگیزه و باروحیه است. نقش قابل‌توجهی از این رویه متوجه تلاش‌های رسانه‌هاست.


وی با تأکید بر اینکه در «دولت قرار» به رسانه‌ها توجه ویژه خواهم داشت، افزود: بخش اصلی موفقیت دولت را در گرو تلاش و همکاری رسانه‌ها برای ایجاد محیط آگاهی و مناسب و بانشاط و باانگیزه برای رشد و توسعه کشور می‌دانم.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: اطلاع‌رسانی خوب به مردم و مسئولین حرکتی دو طرفه و کارساز است که در دستور کار قرار می‌دهم.


پورمحمدی با بیان اینکه دنیای امروز، دنیای شفافیت و سرعت است، اظهار کرد: اگر به‌سلامت فکری، اقتصادی، سیاسی و خدمات‌رسانی در کشور می‌اندیشیم، باید جامعه اطلاع‌رسانی و خبرنگاری را تشویق و ترغیب کنیم و حقوقشان را محترم بدانیم.


وی افزود: البته عکس‌العمل‌های تند و خشن نباید به این جامعه نشان داد، نباید اجازه دهیم نشاط خبرنگاران با تندی مسئولان گرفته شود، باید اجازه دهیم زبان و احساس مردم باشند و مسئولان موظف به پاسخگویی هستند.


کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: تجربه نشان داده که نکات مثبت و ارزش افزوده فعالیت خبرنگاران بسیار بیشتر از حاشیه آن است و ما تلاش داریم این وجه از رسانه‌ها را تقویت کنیم.


پورمحمدی اظهار کرد: نقد، موجب زنده نگه‌داشتن جامعه و اصلاح مسیرها و از بین بردن سوءاستفاده‌ها و حاشیه‌ها و نخوت مسئولان می‌شود.


وی با بیان اینکه برای رئیس‌جمهور شدن سبدی نگذاشته بودم و اگر این حادثه تلخ (شهادت رئیس‌جمهور شهید و همراهانش)، اتفاق نمی‌افتاد، گفت: هرگز پا در این عرصه نمی‌گذاشتم، اما رقبا با ساختارسازی و شبکه‌سازی در سراسر کشور برای این حوزه برنامه‌ریزی داشتند.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: خودم را تا این مرحله از رقابت‌های انتخاباتی موفق می‌دانم؛ زیرا پیام‌های روشنی از جامعه دریافت می‌کنم؛ زمان کم داریم، مطمئنم اگر زمان به‌قدر کافی در اختیار داشته باشیم، فضای سیاسی کشور تغییر خواهد کرد.


پورمحمدی همچنین تأکید کرد: یک بخشی از دلیل، آن این است که بخشی از جامعه همچنان به‌صورت یخ‌زده است و تلاش بنده شکستن یخ این بخش از جامعه و حضور آنان برای مشارکت در انتخابات است؛ این فضای سرد باید شکسته شود.


وی ادامه داد: مردم از امیدشان کاسته شده و دلسرد شده‌اند، ما باید این فضا را به سمت امیدواری و نشان تغییر دهیم.


نامزد انتخاب ریاست‌جمهوری تصریح کرد: رقبا احساس می‌کنند که بنده قدرت جابجایی سیاسی کشور را دارم، به همین خاطر علیه بنده سخن می‌گویند.


پورمحمدی با تأکید بر اینکه سهم دولت در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری به شرطی که دولتمردان برنامه جدی و روشن داشته باشد، بالاست، گفت: فیلترینگ مطلوب هیچ‌کس نیست، بنده باید آن را تعدیل کنم و یا از بین ببرم.


وی اضافه کرد: فیلترینگ موجب رفتن پول زیادی از جیب مردم شده و موجب امنیتی‌ شدن فضا شده است و سرعت اینترنت را به‌شدت کاهش داده، برای همه این موارد باید برنامه‌ریزی کرد تا اصلاح شود.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: شبکه ملی اطلاعات و شبکه فیبر نوری توسعه خوبی یافته که باید ادامه یابد، برای پیام رسان‌ها هم برنامه دارم که به موقع آن را اعلام می‌کنم.


پورمحمدی افزود: دوستانی که کار پارلمانتاریسمی را در مجلس یاد گرفتند، بهتر است در مجلس بمانند و مشکلات کشور را از همان‌ جا حل کنند، گفت: چارچوب فکری بنده امام و رهبری ، شهید رجایی و شهید بهشتی است. در همه دولت‌ها مسئولیت داشته‌ام، اما با حفظ دیدگاه‌هایم در آن مسئولیت و مقام وظیفه‌ام را انجام دادم.

 

وی تأکید کرد: در دولت رهبری، مدیر ضدجاسوسی دولت میرحسین موسوی بودم، در دولت هاشمی نیز پست بالاتری در حوزه اطلاعاتی گرفتم و در دولت آقای خاتمی نیز به دلیل زاویه گفتمانی، کنار گذاشته شدم.

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در دولت احمدی‌نژاد نیز به اصرار ایشان وزیر کشور شدم، آقای احمدی‌نژاد در بلوک انقلاب بود، اما نتوانست با بنده ادامه کار بدهد؛  در دولت آقای روحانی از طرف قوه قضاییه کاندیدا شدم، نه آقای روحانی.


پورمحمدی با تأکید بر اینکه در دولت‌ها و قوه قضاییه به‌عنوان مسئول اجرایی دعوت به فعالیت شدم، گفت: در همه دوره‌های مسئولیتیم «بهترین» اتفاق افتاد، حتی اگر مرده‌شور هم شوم، بهترین مرده‌شور می‌شوم.


وی اضافه کرد: اگر بدانم برای مردم مفید هستم، حتماً وارد می‌شوم و باقدرت و کیفیت خوب، کار خود را انجام می‌دهم.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: اسرائیل را رژیمی غاصب و همچنین رژیم آمریکا را نیز دولت مستکبری می‌دانم.


پورمحمدی با بیان اینکه موضع بنده با آمریکا این نیست که همیشه به‌صورت تخاصم با او رفتار کنیم، گفت: با تغییر رفتار این کشور، قاعدتاً به مذاکره و رابطه با این کشور فکر می‌کنم.


وی اظهار کرد: معیارم در تعامل با آمریکا، احترام متقابل و رعایت حقوق ملت ایران است، اولویت سیاست خارجی، کشورهای جهان اسلام و کشورهای پیرامونی و همسایگانمان هستند.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: ‌ اگر سیاست‌هایمان را در منطقه همگراتر کنیم، در سیاست و اقتصاد جهانی مؤثرتر خواهیم شد و بنده این خط را ادامه خواهم داد. 


پورمحمدی تصریح کرد: اجازه نخواهم داد کسی به سفارت و جاهای دیگر حمله کند؛ فریب تفرقه‌افکنی‌های دشمنان و رقبا را هم نخواهیم خورد.


وی در بیان موضع خود نسبت به FATF، گفت: بنده مشکل FATF را حل خواهم کرد تا مشکلات آن با کشورهای روسیه و چین و سایر کشورها حل شود، باید جسارت تصمیم‌گیری داشته باشیم.


کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه دستورالعمل‌های FATF را عمل کردیم، اما در باشگاه FATFT حضور نداریم، افزود: بنده این مسئله را حتماً حل خواهم کرد.


پورمحمدی افزود: رقبا در تلاش هستند که بنده را به سمت خود جذب کنند تا بتوانند سبد رأی‌شان را افزایش بدهند، اما بنده چنین برنامه‌ای ندارم،‌ بنده نامزد جدید این دوره از انتخابات هستم و شاید در گذشته کمتر در رسانه‌ها حضور داشتم.


وی در همین زمینه ادامه داد: از روز اول ثبت‌نام‌ها و تأیید شورای نگهبان، بلوک رایم تغییر نکرده است، افرادی که به بنده لطف دارند در حوزه افکار عمومی برایم تلاش می‌کنند.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: بنده وکیل‌مدافع دولت‌ها نیستم مردم هم حوصله شنیدن این حرف‌ها را ندارند. مردم کسی را می‌خواهند که لاپوشانی نکند و صورت‌مسئله را پاک نکند،کسی که مسائل جدی کشور را می‌فهمد و برای تغییر آن اصرار دارد. ما نیامده‌ایم که به گذشته پا بزنیم. مدافع خدمتگزاران با نشان و بی‌نشانه این نظام هستم.


پورمحمدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در زمان تحریم گفتند سخت‌ترین تحریم تاریخ و فلج‌کننده‌ترین تحریم را علیه ایران اجرا کردیم، گفت: آنان با این کار دنبال فروپاشی نظام ایران بودند.


وی با طرح این پرسش که آیا اقتصاد ایران فروپاشید و زندگی ایرانیان با تحریم مختل شد؟ گفت: حتماً نه چون اقتصاد ایران قوی است و صنعتگران و دولتمردان ایران اجازه ندادند این اتفاق بیفتد، البته گرانی و تورم از عوارض این مسئله است که گرفتاری مردم است.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اصلاً دنبال توجیه خطاهای دولت‌ها نیستم، باید به این مسئله اقرار داشت. دوستان خودشان پاسخگوی عملکردهایشان خواهند بود، اما حتماً از نقاط قوت مدیر و دولتمردان گذشته دفاع  و از مدیران این دولت‌ها استفاده خواهم کرد، البته مدیران و جوانان فعالی که گرایش‌های فکری نزدیک‌تر به بنده دارند را ترجیح می‌دهند اما دولتم را محدود به یک بلوک سیاسی نمی‌کنم.


وی افزود: وقتی با روسیه همکاری داریم، باید ظرفیت‌های اقتصادی توسعه یابد و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه باید دست از سیاسی‌کاری بردارد، خبرگزاری خارجی که در ایران فعال است، باید به این مسائل توجه داشته باشد.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مسئله ارز را حل می‌کنم، زیرا مشکلات بزرگی برای اقتصاد و در حوزه بی‌عدالتی  وجود دارد، گفت: نرخ ارز باید یگانه و در بازار تعیین شود.  ارز ترجیحی را نیز ادامه خواهم داد.


پورمحمدی تأکید کرد: دستمزد حقوق‌بگیران، مسئله اقتصادی است که ریشه در مشکلات اقتصادی کشور دارد و باید توسط دولت حل شود، البته دولت باید از تصدیگری دست بکشد و اجازه دهد، بخش خصوصی کار را پیش ببرد، وقتی دولت به عنوان رقیب بخش خصوصی کار می‌کند این بحث نمی‌تواند رشد کند.


وی با تأکید بر اینکه سیاست یارانه‌ای کشور، تشدید و تقویت تحریم‌کنندگان است، گفت: تحریم باید موجب استفاده بهینه منابع شود، نه اینکه اسراف ادامه یابد، نه قهرمانم و نه سوپرمن، البته فکر می‌کنم با مردم می‌توانیم قهرمان شویم و مشکلات حقوق و دستمزد را حل کنیم.


پورمحمدی ادامه داد: حتماً تصمیمات سخت خواهم گرفت، زیرا اقتصاد ایران نیازمند چنین تصمیماتی است، البته با مردم صادقانه رفتار و از رفیق بازی در مناصب دولتی پرهیز خواهم کرد.


وی اضافه کرد: مردم‌ ما همان‌طور که بیش از چهار دهه ایستاده‌اند، همچنان خواهند ایستاد، اما این اتفاق با اعتمادسازی انجام می‌شود. وقتی گفتیم سهمیه‌بندی بنزین پورمحمدی و خانواده‌اش قبل از اجرای آن باک بنزین‌ خودروهایشان را پر نکردند، امروز کشور به چنین اعتمادسازی نیازمند است.


نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: دوست ندارم وارد پرونده‌خوانی افراد شوم، اما معتقدم افرادی باید وارد کار  شوند تا بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.


وی همچنین ضمن ارزیابی عملکرد صداوسیما در برنامه‌های انتخاباتی، تصریح کرد: بخش‌های مربوط به کاندیداها در صداوسیما دست‌کاری می‌شود، اما نسبت به کلیت کار این سازمان رضایت دارم.


نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان این نشست خبری خاطرنشان کرد: سیاست ایران و چین، سیاست درستی است، این سیاست، سیاست اصولی و درستی است که باید با رفع نقایص آن، ادامه یابد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار