سخنان وزیر آموزش و پرورش در مجلس درباره وضعیت حقوق و رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر
عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور از سمت خود کنار رفت؟ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشخص شدند جمعی از مداحان اهل بیت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز

سخنان وزیر آموزش و پرورش در مجلس درباره وضعیت حقوق و رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از میزان جذب نیرو پیشی گرفته است و از سوی دیگر بودجه این وزارتخانه در یک دهه اخیر کمتر و کمتر شده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 30
کد خبر: ۲۴۷۶۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ ، رضامراد صحرایی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی تدابیر اتخاذ شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بیان کرد: امروز بنده در خصوص کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش مطالبات همکاران فرهنگی و آماده سازی مدارس و کلاس‌ها مطالبی را خدمت شما عرض می‌کنم. دولت سیزدهم در شرایطی وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفت که شاهد دو سال تعطیلی کلاس‌های درس و ناامیدی جامعه بودیم. بازگشایی مدارس و بازگشت نوجوانان و جوانان به کلاس‌های درس تصمیم سختی بود که ما در آغاز سال ۱۴۰۱ گرفتیم. با توجه به جنگ ترکیبی که در جامعه به راه انداخته بودند والدین از این تصمیم نگران بودند اما بالاخره ما پس از بحث‌های کارشناسی در مهرماه سال ۱۴۰۱ مدارس را بازگشایی کردیم.

 

وی ادامه داد: در شرایطی که از ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ کشور وارد جنگ شناختی شده بود و نوک این حمله مدارس ما به ویژه دبیرستان‌های دخترانه بودند. با ابتکار مجلس شورای اسلامی و دولت قانون رتبه‌بندی معلمان در مجلس نهایی شد و یک راهبرد اثربخش برای جدا کردن صف فرهنگیان از افرادی که نسبت به وضعیت خود اعتراض داشتند بود. یکی دیگر از چالش‌هایی که ما با آن مواجه هستیم اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود که بعضا اجرای نادرست آن کامل برخی از معلمان را تلخ کرد. عدم پرداخت کافی و اجرای درست رتبه‌بندی معلمان در اسفندماه سال ۱۴۰۱ منجر به نارضایتی معلمان شد و در نهایت در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ وزیر آموزش و پرورش استعفا داد و بنده در شرایطی این وزارتخانه را تحویل گرفتم که با سه نقطه بحرانی مواجه بودیم.

 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: وضعیت دانش‌آموزان کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که جمعیت دانش آموزی کشور بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اضافه شده است. از سوی دیگر میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از میزان جذب شدگان پیشی گرفته است، یعنی ما از یکسو با رشد جمعیت دانش آموزی مواجه بوده و از سوی دیگر با افزایش میزان بازنشستگان روبه‌رو هستیم. همچنین در بحث نیروی خدماتی نیز ما با کاهش در وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو شده‌ایم.

 

صحرایی در ادامه اظهار کرد: ما بالغ بر ۱۷۶ هزار و ۷۳۱ معلم برای سال ۱۴۰۳ کمبود داشتیم و بنده در ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲ این موضوع را به سازمان اداری استخدامی اعلام کردم. تقریبا از فاصله سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ جذب دانشجو معلم به صفر رسیده است. ما در وزارت آموزش و پرورش وضعیت نیروی انسانی را مطالعه کردیم و با همکاری سازمان اداری استخدامی مجوز جذب ۷۲ هزار نفر را گرفتیم که این میزان استخدام در این حجم بی‌سابقه است. امروز که در محضر شما هستم نتایج آزمون استخدامی در همین هفته اعلام خواهد شد. از سویی دیگر دستورالعمل‌ها و شیوه‌های ساماندهی را به گونه‌ای اصلاح کردیم که تمرکز را به جذب نیروی انسانی بگذارد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یک بسته تشویقی را برای نگهداشت بازنشستگان و افرادی که در شرف بازنشستگی هستند در وزارت آموزش و پرورش طراحی کردیم و اکنون در دولت است که اگر در دولت به تصویب برسد بستر نگهداشت معلمان را فراهم خواهد کرد. دستورالعمل نقل و انتقال معلمان را نیز به نفع شهرهایی که کمبود معلم دارند اصلاح کردیم. از سویی دیگر سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کشور در یک دهه اخیر روز به روز کمتر و کمتر شده است. در سال ۱۴۰۲ بودجه آموزش و پرورش به ۱۲.۹ رسید که این بودجه در سطح منطقه ما به طور متوسط ۱۵.۵ می‌باشد. ما دائما با کسری بودجه مواجه بوده و تلاش کردیم تا آن را برطرف کنیم. با وجود تمامی این مشکلات ما ۴۷ همت مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت کردیم. اکنون نیز ۷۳ همت کسری در وزارت آموزش و پرورش داریم. علی‌رغم تمام مشکلات موجود پرداخت معلمان حق‌التدریس ماهانه شده است و از منبع مالی وزارت آموزش و پرورش بالغ بر ۲۵ همت تسهیلات با سود پایین به معلمان اعطا کردیم.

 

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده است البته حق معلمان بیش از این می‌باشد./ ایسنا

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
0
0
سلام وقت بخیر چرا در مورد تعیین تکلیف نیروهای غیر رسمی آموزش و پرورش پاسخگو نیستند جناب وزیر
تحلیل های برگزیده