ابعاد تروریستی خواندن «انصارالله الاوفیاء» توسط آمریکا-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ابعاد تروریستی خواندن «انصارالله الاوفیاء» توسط آمریکا

قرار گرفتن گروه‌ مقاومت «انصارالله الاوفیاء» عراق در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا به معنای کاهش فرصت استفاده از دیپلماسی برای حل بحران خواهد بود یا دست کم اینکه راه هرگونه همکاری مستقیم یا غیر مستقیم در زمینه بحران‌های منطقه به ویژه «طوفان الاقصی» بسته خواهد شد. چنین فرآیندی می‌تواند به افزایش بحران‌ها با توجه به اوضاع فعلی منطقه در عراق منجر شود.
سینا علیزاده؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 02
کد خبر: ۲۴۷۶۲۹

پیامدهای تروریستی خواندن «انصارالله الاوفیاء» به وسیله آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 29 خرداد وزارت امور خارجه آمریکا جنبش «انصارالله الاوفیاء» و رئیس آن حیدر مزهر مالک السعیدی معروف به حیدر الغراوی را طی فرمان اجرایی شماره 13224 در فهرست تروریست های ویژه جهانی قرار داد.[1] این اقدام مهم پس از اظهارات تریسی آن جاکوبسون، سفیر  آینده  آمریکا در بغداد مبنی بر اینکه گروه‌های شبه‌نظامی تهدید اصلی عراق هستند، انجام شد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این گروه شبه‌نظامی و بخشی از گروه‌های موسوم به مقاومت اسلامی عراق در کنار گردان های حزب‌الله، جنبش النجباء و گردان های سیدالشهداء هستند که مکرر حملاتی به ائتلاف بین‌ المللی علیه داعش انجام داده‌اند.

 
این بیانیه افزود، واشنگتن متعهد به استفاده از همه گزینه‌های موجود برای تضعیف گروه‌ها در حملات تروریستی است. از این رو وزارت امور خارجه آمریکا شیخ حیدر الغراوی و گروه مقاومت انصارالله الاوفیا را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است.

سال ۲۰۱۸ میلادی جبهه سیاسی جنبش الصدق و العطاء به عنوان شاخه سیاسی انصارالله الاوفياء در چارچوب ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری، رهبر سازمان بدر در انتخابات عراق شرکت کرد


این گروه نخستین بار سال ۲۰۱۳ میلادی در استان میسان واقع در جنوب عراق با نام «کیان الصدق و العطاء» به عنوان نهادی سیاسی اعلام حضور کرد. دبیرکل آن حیدر ابراهیم الغراوی و معاونش، مرتضی حمود علی الساعدی بود. این گروه در انتخابات شورای استانی میسان در سال ۲۰۱۳ میلادی جایگاه چهارم را به دست آورد؛ دستاوردی که به ساعدی امکان داد رئیس «کمیته انسجام» شورا شود.

 
سال ۲۰۱۴ میلادی این حزب با ابراهیم جعفری، نخست وزیر پیشین عراق برای شرکت در انتخابات متحد شد. بعدها این گروه نام خود را با اندک تغییر به جنبش «الصدق و العطاء» تغییر داد.. ژوئن همان سال غراوی، انصارالله الاوفياء را به صورت تیپ حشدالشعبی درآورد. دفتر حشدالشعبی که در سال ۲۰۱۵ میلادی در استان میسان تأسیس شد، به وسیله حیدر جبار البیضانی از اعضای انصارالله الاوفیا اداره می‌شد[2].

 
سال ۲۰۱۸ میلادی جبهه سیاسی جنبش الصدق و العطاء به عنوان شاخه سیاسی انصارالله الاوفياء در چارچوب ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری، رهبر سازمان بدر در انتخابات عراق شرکت کرد. سال ۲۰۱۹ میلادی جنبش  انصارالله الاوفياء به وسیله رسانه های غربی به  ربودن و ترور دو شخصیت تشرینی به نام  سجاد العراقی در ناصریه[3] و علی جاسب در العماره[4] متهم شد. در همان سال جریان صدر، عبدالزهرا السویعدی (از شخصیت های وابسته به خود را که به عنوان فرمانده نظامی انصارالله الاوفياء خدمت می کرد) به دلیل فساد مالی اخراج کرد.

 
چهارم آوریل ۲۰۲۰ میلادی انصارالله الاوفياء یکی از هشت گروه مقاومت عراق بود که تهدید کرد به اهداف مرتبط با آمریکا و نیز عدنان الزُرفی (نامزد نخست وزیری عراق که وی را «مهره آمریکا» می‌دانستند) حمله کرد[5] . مؤسسه واشنگتن در مقاله ای مدعی شد، ماه می ۲۰۲۱ میلادی حیدر الغراوی به دلیل پرونده‌های قضایی و گزارش‌های رسانه‌ای که نامش را در رابطه با قتل‌های تشرین مطرح می‌کرد، از سمت خود به عنوان فرمانده تیپ ۱۹ حشد الشعبی استعفا داد و عمار اللامی جانشین وی شد. با وجود این، غراوی به عنوان رهبر ارشد کل جنبش باقی ماند و عادل الغراوی به عنوان سخنگوی گروه معرفی شد.

 
اکتبر ۲۰۲۲ میلادی نمایندگان انصارالله الاوفياء در مجلس عراق به تشکیل دولت محمد شیاع السودانی کمک کردند و به وسیله جنبش السنَد به رهبری احمد الاسدی، رئیس گردان‌های جُندالامام (تیپ ۶ حشدالشعبی) و وزیر کار دولت عراق وارد چارچوب هماهنگی شدند. اوایل تابستان ۲۰۲۳ میلادی امواج مدیا مدعی شد، غراوی یکی از اعضای گروه منتخب هشت نفره از رهبران جنبش مقاومت عراق برای دیدار با رهبر انقلاب اسلامی ایران بود.[6] ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی پرچم‌های انصارالله الاوفياء در مراسم تشییع شهید فاضل المکصوصی دیده شد؛ وی مبارز گردان های حزب‌الله بود که در حمله هوایی آمریکا به شهادت رسید.

 
۲۵ نوامبر احمد محسن فرج الحمیداوی (ملقب به ابوحسین)، دبیرکل گردان‌های حزب‌الله بیانیه‌ای منتشر کرد و از انصارالله الاوفياء به عنوان یکی از شبه‌نظامیان اصلی در مقاومت اسلامی عراق نام برد و از این گروه به خاطر عملیات‌هایش علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا تشکر کرد.[7]


انصارالله الاوفیا  به ریاست شیخ حیدر الغراوی پیش تر عضو جیش المهدی مقتدا صدر [8]بود و روابط نزدیکی با  گردان های حزب الله عراق داشت که بعد از عملیات «طوفان الاقصی» از عصائب اهل حق جدا شدند.

 
انصارالله الاوفیا یکی از گروه های تشکیل دهنده مقاومت اسلامی عراق است که در مرز عراق و سوریه حضور دارند و در کنار عصائب اهل حق قیس الخزعلی، جنبش النجباء اکرم الکعبی،گردان های امام علی (ع) شبل زیدی، سازمان بدر هادی العامری و گردان های حزب الله احمد الحمیداوی و گردان های سیدالشهداء ابوآلا الولایی فعالیت دارند. این گروه در کنار جنبش النجباء و گردان های حزب الله مهم ترین نقش را در حملات مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی و اشغالگران آمریکایی بعد از «طوفان الاقصی» داشت.

 
بارزترین حملات گروه انصار الاوفیا به افراد و تأسیسات نظامی آمریکا در عراق و سوریه را می‌توان به حمله پهپادی ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی به پایگاه‌های آمریکا در میدان نفتی العمر و الشدادی در سوریه، حمله هشتم دسامبر ۲۰۲۳ میلادی به پایگاه کونیکو واقع در شمال شرق سوریه و حمله با موشک بالستیک و خمپاره به پایگاه عین الاسد در ۲۰ ژانویه بیان کرد. طبق گزارش العربیه و رسانه های  آمریکایی، این گروه ۲۸ ژانویه در حمله‌ای پهپادی باعث کشته شدن سه نفر از نیروهای آمریکایی در پایگاه الرکبان واقع در مرز عراق و اردن شد.[9]

 
آمریکا فهرست هشت نفر از رهبران گروه‌های مقاومت عراقی ازجمله  قیس الخزعلی، رئیس عصائب اهل الحق، فالح الفیاض فرمانده حشدالشعبی، ابوحسین و عبدالعزیز المحمداوی (ابو فدک) از اعضای گردان‌های حزب‌الله، هادی العامری رئیس سازمان بدر، اکرم الکعبی فرمانده جنبش النجباء و ابوآلاء الولایی رئیس گردان‌های سیدالشهداء را با عنوان ادعایی تروریسم یا نقض کننده حقوق بشر در فهرست گروه های تروریستی و تحریم کننده قرار داد. گردان های حزب الله ژوئیه 2009، جنبش النجباء مارس 2019 میلادی و گردان های سید الشهداء نوامبر 2023 میلادی به عنوان سازمان تروریستی معرفی شدند.

 
واکنش سفیر آمریکا در بغداد

الینا رومانوفسکی، سفیر  کنونی آمریکا در بغداد با اعلان حمایت از این اقدام وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد، معرفی انصارالله الاوفیا به عنوان سازمان تروریستی اقدام واشنگتن برای جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی ایران و تهدیدهای شبه نظامیان مورد حمایت آن است .[10]


گروه انصار الله الاوفیا در واکنش به اقدام وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه قرار دادن این جنبش در فهرست گروه های تروریستی در بیانیه ای اعلام کرد: این اقدام آمریکا تنها به معنای اعتراف ضمنی به مبارزه قهرمانانه أنصار الله الأوفياء و دفاع عزتمندانه ما از حقوق ملت‌های مستضعف و نیز گواهی است مبنی بر اینکه شیخ حیدر الغراوی و جنبش نمایانگر شجاعت و کرامتی هستند که با چالش‌ها با دل‌هایی مؤمن و استوار مقابله کردند. اتهام ما به تروریسم تنها به مثابه نشان افتخار و عزتی است که تاریخ بر سینه ما می‌آویزد.

 
بیانیه می افزاید: تصمیم آمریکا تأکیدی است بر اینکه مسیر درست را در دفاع از موضوعات عادلانه امت اسلامی انتخاب کرده‌ایم. این اقدام اعتراف به قدرت تأثیرگذاری و اصرار أنصار الله الأوفياء بر مقاومت با ظلم و استبداد است و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا برای خدشه‌دار کردن وجهه ما تنها بر عزم و اراده مان در ادامه نبرد مشروع می‌افزاید.

 
جواد الطلیباوی، از رؤسای عصائب اهل حق در واکنش به اقدام وزارت امور خارجه آمریکا با اعلان همبستگی با انصارالله الاوفیا بیان داشت، هرگونه هدف قرار دادن این جنبش به معنای حمله به مقاومت اسلامی عراق تلقی خواهد شد. [11]گردان های حزب الله نیز در بیانیه‌ای با تبریک به انصارالله الاوفیا و دبیرکل آن  بابت قرار گرفتن در فهرست فهرست تروریستی آمریکا، این اقدام وزارت امور خارجه آمریکا را نشانه ترس واشنگتن نسبت به رزمندگان مقاومت اسلامی دانست.[12] قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق عراق نیز اقدام آمریکا را مداخله مستمر در امور داخلی عراق خواند.[13]

 

انصار الاوفیاء در ساختار نظامی عراق و در قالب تیپ 19 حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه فعالیت قانونی می کند. اعضای این گروه در اصل مقلد حضرت آیت الله کاظم الحائری بودند


شبل زیدی، دبیرکل گردان های امام علی (ع) در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی نوشت، اظهارات سفیر کنونی آمریکا مغایر با اخلاق عمومی و هنجارهای دیپلماتیک علیه جناحی است که فداکاری های زیادی در دوران اشغال عراق به وسیله آمریکا و در حفظ وحدت و حاکمیت ملی در جریان  مبارزه با داعش داشته است.[14] علی ترکی، نماینده بلوک «الصادقون» با انتقاد از اظهارات غیر مسئولانه جاکوبسون، بر لزوم اتخاذ موضع رسمی دولت عراق در قبال وی تأکید کرد. وی با بیان اینکه سفارت آمریکا در بغداد به پایگاه نظامی تبدیل شده است، از دولت عراق خواست به وضوح از پذیرش سفیر معرفی شده، تریسی جاکوبسون" خودداری کند. همچنین بلوک پارلمانی «جنبش حقوق»  به ریاست حسین مونس از دولت و وزارت امور خارجه عراق خواست درباره اعتبار نامزد سفیر آمریکا در عراق تجدید نظر کنند.[15]


جمع بندی و ارزیابی

  • جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا 23 سپتامبر 2001 طی فرمان اجرایی 13224، قانون ضد تروریسم را تصویب کرد. طبق این دستور، شبکه حمایت مالی از تروریست‌ها و سازمان‌های تروریستی و دارایی‌های افراد و نهادهای خارجی مرتبط با تروریسم با اجازه دولت  مسدود می شود. [16] قرار گرفتن انصارالله الاوفیاء در فهرست تروریستی آمریکا بر مبنای همین فرمان اجرایی است.
  • انصارالله الاوفياء با احمد الاسدی و رزمندگان  گردان‌های جندالامام (تیپ ۶ حشدالشعبی) همکاری سیاسی دارد. این گروه در انتخابات پیشین مجلس عراق همراه با الاسدی شرکت و در انتخابات شورای استانی ماه دسامبر ۲۰۲۳ نیز در ائتلاف «نبنی» مشارکت کرد. مرتضی علی حمود الساعدی (رئیس جناح پارلمانی السند و معاون اول کمیته حقوقی آن) و عضو ائتلاف فتح سابق در استان میسان بود و یکی از دو نماینده ارشد انصارالله الاوفياء در مجلس عراق است که با نام جنبش الصدق و العطاء رقابت می‌کنند.
  • انصار الاوفیاء در ساختار نظامی عراق و در قالب تیپ 19 حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه فعالیت قانونی می کند. اعضای این گروه در اصل مقلد حضرت آیت الله کاظم الحائری بودند.
  • انصارالله الاوفياء همکاری نزدیکی با گردان‌های حزب‌الله به ویژه در مناطق عملیاتی آنها در استان الانبار می کند. در امتداد مرز عراق و سوریه و در داخل سوریه با سایر تیپ‌های حشدالشعبی ازجمله گروهان‌های طلیعه الخراسانی (تیپ ۱۸)، گردان‌های سیدالشهدا (تیپ ۱۴)، گروهان‌های الجهاد (تیپ ۱۷)، تیپ الطفوف (تیپ۱۳)، گردان‌های انصارالحجه (تیپ ۲۹)، و تیپ المنتظر (تیپ ۷)[17] همکاری نزدیکی دارند.
  1. انصارالله صاحب ایستگاه رادیویی به نام «اثیر الاوفیا»ست. در دوره جنگ علیه داعش، انصارالله الاوفياء هنگی به نام گردان‌های «الشهید الاول» داشت که واثق الفرطوسی فرمانده تاکتیکی آن را برعهده داشت. این هنگ ارتباط دیرینه ای با پایگاه کیلو ۱۶۰"در غرب استان الانبار و منطقه بغدادی در نزدیکی پایگاه هوایی الاسد داشت.[18]
  2. دلایل تروریستی قراردادن انصار الله الاوفیاء از طرف وزارت امور خارجه آمریکا تداوم حملات موشکی و پهبادی علیه منافع این کشور در عراق و سوریه عنوان و طبق ادعای وزارت امور خارجه آمریکا، همه دارایی ها و منافع متعلق به انصارالله الاوفیاء مسدود شد. [19]
  3. حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به لبنان طبق بیانیه های گردان های مقاومت به حضور مستقیم  گروه مقاومت اسلامی عراق در دفاع از حزب الله و جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی و حضور علنی در مرزهای با لبنان منجر خواهد شد که احتمال جنگ مستقیم و گسترده تر گردان های مقاومت عراقی با اشغالگران آمریکایی و رژیم صهیونیستی را به دنبال خواهد داشت. با توجه به تروریستی اعلان شدن انصار الله الاوفیاء به وسیله آمریکا، این گروه هدف آمریکا تلقی خواهد شد و با توجه به در اختیار داشتن آسمان عراق، امکان حملات گسترده تر در صورت تداوم بحران ها پیش بینی می شود.
  4. قرار دادن گروه های مقاومت عراق در فهرست گروه های تروریستی  آمریکا، اهرم فشار واشنگتن علیه دولت مرکزی بغداد است تا جلوی اقدامات و عملیات موشکی و پهبادی گروه های مقاومت اسلامی علیه نظامیان آمریکایی مستقر در عراق و نیز اهداف حیاتی در سرزمین های اشغالی گرفته شود. طبق ادعای وزارت امور خارجه آمریکا، گردان های حزب الله، جنبش النجباء وگردان های سیدالشهدا بیشترین حملات را علیه اشغالگران آمریکایی داشته اند. اقدام اخیر آمریکا در قرار دادن انصار الله الاوفیاء در فهرست سازمان های تروریستی نشان دهنده حملات دردناک این گروه علیه رژیم صهیونیستی به مانند عملیات الرکبان ارزیابی می شود.
  5. اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن انصار الله الاوفیاء و سایر گروه های مقاومت به معنای تحریم های اقتصادی و مالی شامل مسدود شدن دارایی‌ها، محدودیت‌های تأمین مالی، محدویت های تجاری و کسب و کار، محدویت های سفر و ویزا، ممنوعیت عبور و مرور از خاک کشورهای متحد آمریکا، نداشتن مصونیت قضایی و ... تلقی می شود. علاوه بر این، به آمریکا اجازه می دهد هرگونه برخورد عملیاتی را در قالب مبارزه با تروریسم  علیه این گروه ها استفاده کند.
  6. قرار گرفتن گروه های مقاومت اسلامی عراق در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا به معنای  کاهش فرصت استفاده از دیپلماسی برای حل بحران خواهد بود یا دست کم اینکه راه هرگونه همکاری مستقیم یا غیر مستقیم در زمینه بحران های منطقه به ویژه «طوفان الاقصی» بسته خواهد شد. چنین فرآیندی می تواند به افزایش بحران ها با توجه به اوضاع فعلی منطقه در عراق منجر شود.



_________________________________________________________________________________________________________________________

[1] https://www.state.gov/terrorist-designation-of-harakat-ansar-allah-al-awfiya/

[2] https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/honored-not-contained-future-iraqs-popular-mobilization-forces

[3] https://www.menarights.org/en/caseprofile/prominent-activist-dhi-qar-governorate-disappeared-september-19-2020

[4] https://apnews.com/article/3584dcf607d745d4936bc3e4dd4fe030

[5] https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/qaanis-surprise-visit-baghdad-and-future-pmf

[6] https://amwaj.media/article/inside-story-the-secret-arab-visitors-in-iran-and-the-liberation-of-jerusalem

[7] https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/militia-hair-pulling-over-who-are-truest-muqawama

[8]  رهبر این گروه حیدر مزهر مالک السعیدی معروف به حیدر الغراوی ۵۱ ساله عضو سابق «جیش‌المهدی» است.

[9] https://www.alarabiya.net/arab-and-world/iraq/2024/06/18/

[10]  رومانوسكي تعلق على تصنيف حركة أنصار الله الأوفياء وقائدها "منظمة إرهابية"،18/06/2024، قابل دسترس در: https://baghdadtoday.news/251721--.html
 

[11] https://t.me/alahadtvofficial/109264
 

[12]https://t.me/alahadtvofficial/109264


[13] https://t.me/T4_1S/10854
 

[14] https://t.me/shiblalzaidy/581
 

[15] https://www.alalam.ir/news/6886868/

[16] https://www.state.gov/executive-order-13224/

[17] https://www.washingtoninstitute.org/fa/policy-analysis/shnakhtnamh-ansarallh-alawfya-typ-nwzdh-hshd-shby

[18] https://www.washingtoninstitute.org/fa/policy-analysis/shnakhtnamh-ansarallh-alawfya-typ-nwzdh-hshd-shby

[19] https://www.state.gov/terrorist-designation-of-harakat-ansar-allah-al-awfiya/


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده