مردم ایران، شگفتی ساز انتخابات ریاست جمهوری-راهبرد معاصر
پیام مخبر به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب فرصت خدمتگزاری به ملت را مغتنم بشمارد ‌ پیام تبریک قالیباف به پزشکیان: مجلس از هیچ حمایتی از دولت فروگذار نخواهد کرد پیام تبریک فرمانده کل سپاه به مردم و منتخب ریاست‌جمهوری جلیلی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت پیام تبریک محسن رضایی به پزشکیان آرای نهایی "پزشکیان و جلیلی" به تفکیک استان‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + جدول پیام رهبرانقلاب: حرکت بزرگ ملت ایران درخشان و فراموش نشدنی است نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب امروز برگزار می‌شود پیام‌های تبریک مقامات داخلی و خارجی به رئیس‌جمهوری منتخب پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا واکنش حسن روحانی به پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری روند و نحوه استعفای مسعود پزشکیان در مجلس چگونه است؟ وعده‌های مسعود پزشکیان به مردم برای دولت جدید وزیر کشور: انتخابات با مشارکت ۳۰ میلیونی مردم در امنیت و سلامت برگزار شد
یادداشت بثینه علیق، تحلیلگر لبنانی؛

مردم ایران، شگفتی ساز انتخابات ریاست جمهوری

مراحل انتخابات ریاست جمهوری ایران با وجود اینکه پس از شهادت رئیس دولت سیزدهم در شرایط استثنایی قرار گرفت، در مدت 50 روز به طرز قابل توجهی آرام برگزار شد و مردم توانستند شگفتی خلق کنند.
بثینه علیق؛ تحلیلگر لبنانی
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 04
کد خبر: ۲۴۸۰۹۷

مردم ایران، شگفتی ساز انتخابات ریاست جمهوری

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در دور نخست و اکنون در دور دوم تبلیغات غربی را که مدعی بودند انتخابات از پیش تعیین شده، هدایت و طراحی ‌شده است و نظام سیاسی جمهوری اسلامی را غیردموکراتیک خواندند، بی اثر و ساقط ‌کرد.


تلاش‌های ادامه دار جریان تحریف با ارسال پیام قاطعانه انقلاب اسلامی که بر مبنای اصول اسلامی و سازوکارهای دموکراتیک است، شکست خورد. انقلاب اسلامی ایران در خلال برگزاری انتخابات دو مفهومی را که برای غرب قابل تصور نبود، یعنی مردم سالاری و اسلام گرایی در روندی دموکراتیک به دنیا نشان داد.

مراحل برگزاری انتخابات با وجود اینکه پس از شهادت ناگهانی آیت الله رئیسی بود و در شرایط استثنایی قرار داشت، به طرز چشمگیری بدون مشکل پیش رفت

 


ترکیب این روند باعث ایجاد نشاط سیاسی در جامعه ایران شد که نمونه آن در بیشتر کشورهای منطقه وجود ندارد. انتخابات پی در پی نقش عمده ای در زمینه تثبیت دموکراسی ایفا و به تجدید حیات جامعه ایران و عمق بخشی به نقش نخبگان سیاسی کمک کرد، بدون اینکه نظام جمهوری اسلامی متزلزل شود یا برخی اختلافات پیش چشم جهان خارج قرار بگیرد.

 
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در همین راستا برگزار شد و پس از پایان دور نخست آن، می توان به بررسی مجموعه ای از ابعاد و داده ها پرداخت:

  • حضور نامزدهای احزاب و جریان های مختلف زیر چتر انقلاب اسلامی صحنه نشاط آور داخلی ایران را به جهان نشان داد و در مناظره های تلویزیونی موضوعات و سرفصل های مورد توجه رأی دهندگان ایرانی و دغدغه های هر نامزد مطرح شد. نامزدها مواضع خود را آرام، با احترام متقابل و به دور از توهین، اتهام زنی، استنباط شخصی و افشاگری هایی که معمولاً در انتخابات کشورهای غربی شاهدیم و گواه این مدعا مناظره هفته گذشته ریاست جمهوری آمریکاست، بیان کردند.
  • مراحل برگزاری انتخابات با وجود اینکه پس از شهادت ناگهانی آیت الله رئیسی بود و در شرایط استثنایی قرار داشت، به طرز چشمگیری بدون مشکل پیش رفت. تدارکات انتخابات در مدتی کمتر از 50 روز انجام شد که نشان دهنده ظرفیت بالای اداری نظام جمهوری اسلامی ایران است. انتخابات ایران بازتاب خوبی در رسانه‌های داخلی داشت و روزنامه‌های این کشور نبض تحولات و حال و هوای خیابان ها را بازتاب می‌دادند. رسانه‌ها در این روند آینه تمام نمای اتفاقات داخلی بودند و به نامزدهای انتخابات فرصت‌های برابر و رایگان حضور در رسانه‌ها داده ‌شد.
  • انتخابات در بحبوحه انتظار نتیجه ای غیرقطعی برگزار شد. ناظران، تحلیلگران و کارشناسان سیاسی اتفاق نظر دارند مردم ایران در دور نخست شگفتی ساز انتخابات شدند و این شگفتی در دور دوم تکرار خواهد شد. این موضوع نشان می دهد مردم تصمیم گیرنده نهایی هستند و انتخابات برنامه ریزی و از پیش تعیین شده نیست. همان گونه که مشخص است، هر چه میزان اطمینان نداشتن به نتیجه انتخابات بالاتر باشد، نتیجه شگفت‌انگیزتر و متفاوت‌تر از انتظارات خواهد بود و اطمینان به درستی آن بیشتر می‌شود. 
    هم زمان با اعلام نتیجه دور نخست انتخابات مشخص شد، آنچه به دست آمد با رعایت قوانین و به دور از حاشیه ها بود که باعث شد به دور دوم کشیده شود و اثبات می کند، ایران نظامی برخاسته از قانون و مردمسالاری است.
  • تعدد نامزدها حتی در یک حزب، به ویژه اصولگرا گواه حضور نداشتن شخصیت پردازنده یا برنامه‌ریز برای انتخابات بود که ترجمان طبیعی برنامه‌ها و رویکردهای متفاوت و متنوع انتخابات در عرصه سیاسی ایران است.
    آنچه به دست آمد با رعایت قوانین و به دور از حاشیه ها بود که باعث شد به دور دوم کشیده شود و اثبات می کند، ایران نظامی برخاسته از قانون و مردمسالاری است
  • انتخابات ایران در سطح خوبی از امنیت و ثبات سیاسی برگزار می شود؛ آن هم در حالی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش درگیر انتخابات پارلمانی است، نسبت به وقوع جنگ داخلی در فرانسه و فراگیر شدن اختلافات هشدار می‌دهد و ایالات متحده آمریکا نیز شاهد نگرانی فزاینده در زمینه پیامدهای خطرناک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر کنش های داخلی است.
    انتخابات ایران در چنین شرایط بین المللی ای در فضای رقابت سالم و در چارچوب نارت هایی که ثبات این کشور را تضمین می کند و در چارچوب اصول نظام اسلامی و مردم سالارانه برگزار می شود. در ایران هیچ صحبتی از جنگ داخلی در زمان انتخابات به میان نمی آید، بلکه تجربه دموکراتیک این کشور نشان می دهد امکان سازماندهی جریان های معترض وجود دارد، بدون اینکه خونی از بینی کسی ریخته شود یا فعالان سیاسی به زندان بیفتند و تا سر حد مرگ تحت تعقیب قرار گیرند؛ چنانکه در بسیاری از کشورهای جهان رایج است.
  • صحنه انتخابات را نمی توان از این واقعیت جدا کرد که ایران یکی از کشورهایی است که آشکارا مورد هدف آمریکا قرار دارد. ایران در معرض سطحی از تهدیدات و فشارهای رسانه ای و اقتصادی بی سابقه در تاریخ است. با وجود این، ایران ثبات خود را حفظ کرده و قانون اساسی به کمک جمهوری اسلامی آمده است.


تهران بیش از چهار دهه است در برابر چالش ها و مشکلات استوار ایستادگی می کند. اصول و آرمان های جمهوری اسلامی ایران سال هاست تغییری نکرده و سیاست های راهبردی خود را در زمینه های اساسی حفظ کرده است و امروز نیز با وجود طوفان‌های ویرانگر، استوار می ایستد. 


چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با حفظ حضور مؤثر و متوازن مردم در منطقه غرب آسیا در حال برگزاری و جمهوری اسلامی منتظر است رئیس جمهور جدید زمام امور را در دست بگیرد و کشتی انقلاب را در برابر چالش های توقف ناپذیر به ساحل امن برساند. جمهوری اسلامی ایران در این مسیر ایده هایی ارائه می کند و الگوهایی می آفریند که قابل تقلید و احترام در ابعاد منطقه ای و جهانی باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده