اخلاق انتخاباتی و لزوم پرهیز از خدشه به اعتبار رسانه‌ها-راهبرد معاصر
جزئیات سفر مخبر به قزاقستان مردم با مشارکت در انتخابات بر سرنوشت خود اثر می‌گذارند درخواست رضایی از بختیاری‌ها و لُرها برای رای به جلیلی رهبر انقلاب: کسانی که دور اول رأی ندادند مخالف نظام نیستند مجلس خبرگان رهبری: مشارکت مردم ثمرات بسیاری برای کشور دارد واکنش سخنگوی دولت به نمایش نمودار تورم در مناظره انتخاباتی پزشکیان: کاری می‌کنم تا جوانان دیگر حسرت خارج را نخورند باقری: لبنان جهنم بی بازگشت صهیونیست‌ها است خاندوزی خبر داد: رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت و سرمایه‌گذاری در دولت رئیسی تبلیغات نامزدها ساعت ۸ صبح فردا به پایان می‌رسد ثبت‌نام آزمون استخدامی ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی از فردا آغاز می‌شود امیر الهامی: حضور پرشور مردم در انتخابات موجب انسجام ملی می‌شود پزشکیان: مگر برنامه دارید؟ برنامه به کتاب آوردن نیست/ جلیلی: دلار ۳هزار تومان را ۳۰هزار تومان کردید؛ کسی نیستم که در مواجهه با اولین مشکل، بهانه بیاورم سردار پاکپور: مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه در مردم‌یاری نیز فعال است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اخلاق انتخاباتی و لزوم پرهیز از خدشه به اعتبار رسانه‌ها

در دور دوم رقابت‌های انتخاباتی و در مناظره میان دو نامزد آنچه بیش از همه سیاسیون و ناظران را متحیر کرد، هجمه ناجوانمردانه به رکن چهارم دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران بود. نامزدها باید علاوه بر رعایت اخلاق انتخاباتی، از خدشه وارد کردن به اعتبار رسانه‌ها خودداری کنند.
مجتبی اسماعیلی؛ کارشناس رسانه
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۲۴۸۱۱۶

اخلاق انتخاباتی و لزوم پرهیز از خدشه به اعتبار رسانه‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اصحاب رسانه همیشه مظلومند! با وجود خستگی ها، فشارها و حجم بالای کار و حقوق نامتناسبی که دریافت می کنند، میان پتک و سندان جریان های سیاسی گرفتار می شوند. در جریان دور دوم رقابت های انتخاباتی و در برنامه مناظره میان دو نامزد اصلاح طلب و اصولگرا آنچه بیش از همه سیاسیون و ناظران را متحیر کرد، هجمه ناجوانمردانه به رکن چهارم دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران بود. 


یکی از نامزدها که داعیه دار صداقت با مردم است، ظاهراً با خط مشی رسانه ها آشنایی چندانی ندارد؛ منابع معتبر اطلاع رسانی کشور که وظیفه ذاتی شان انتقال اخبار و اطلاعات و درواقع حلقه وصل میان مردم و مسئولان است. جریان سیاسی خاصی که برخی وزرایش در دولت های گذشته برخوردهای پرخاشگرانه شان با خبرنگاران رسانه های داخلی ازجمله صداوسیما بر صفحات خبری ثبت شده است، این روزها برای فرار رو به جلو از واقعیت ها می کوشند منابع معتبر خبری را فدای عیش و نوش حزبی شان کنند.

 

توهین به اصحاب رسانه بخشودنی نیست، رد کردن منابع معتبر اطلاع رسانی کشور قابل گذشت نیست


پرتاب میکروفن مشاور همین نامزد انتخابات دو هفته گذشته سوژه رسانه ها شد، برخورد تند و هل دادن میکروفن خبرنگاری دیگر در دولت دوازدهم مدت ها به دغدغه اصحاب رسانه تبدیل شد و اینک نامزدی از همین طیف و جریان بی اعتنا به اینکه رسانه های داخلی پرچمدار و در خط مقدم مبارزه با جریان رسانه ای تحریف معاندان خارجی قرار دارند، مدعی بی اعتبار بودن اخبار رسانه ها می شود و می کوشد از واقعیتی که خود رقم زده است، فرار کند.


20 اردیبهشت 1396 همین نامزد اصلاح طلب در دانشگاه قم گفته بود «مبلغ  ۴۵ هزار تومانی که به عنوان یارانه به مردم داده می شود، کمر اقتصاد کشور را خرد کرده است». نکته قابل توجه اینکه منبع خبر نه رسانه ای از جریان های غیرهمسو، بلکه رسانه ای وابسته به جریان اصلاحات است. می توان گفت، این نامزد انتخابات علاوه بر توهین به اصحاب رسانه، اهمیتی نیز برای کار هم حزبی های خود قائل نیست.


 
وقتی نامزد اصلاحات در مناظره ای که قرار است واقعیت ها بیان شود تا به فرموده قرآن کریم «مردم آن را بشنوند و بهترین ها را انتخاب کنند»، اخلاق انتخاباتی را رعایت نمی کند و برای فرار رو به جلو در توجیه موضع گیری خلاف منافع حزبی به طور کلی و ملی به طور خاص می گوید «خبرنگاران معمولا سرو ته حرف های آدم را قطع می کنند و (یک چیزی) از خود(شان می نویسند)» چه انتظاری می توان داشت چنین فردی وقتی سکاندار مهم ترین رکن اجرایی کشور شود، از زیر بار صحبت ها، وعده ها، قول ها و حتی توافقاتش شانه خالی نکند؟


 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ظاهراً فراموش کرده آن زمانی که در جمع دانشجویان قم صحبت می کرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بود، یعنی در جایگاه قانون گذاری قرار داشت، ولی همان زمان چه عملکردی در جهت رفع مشکلات اقتصادی مردم داشت؟ دولتی که هم حزبی هایش سکاندارش بودند چه نقشی در افزایش تورم داشتند که حال دولت شهید آیت الله رئیسی را به چالش تورم می کشانند؟ مگر نه این است که شهید آیت الله رئیسی طبق همان نمودار آماری که در مناظره نشان داد و سعی کرد مغالطه کند، توانسته بود افزایش تورم را کنترل و شیب آن را نزولی کند؟


توهین به اصحاب رسانه بخشودنی نیست، رد کردن منابع معتبر اطلاع رسانی کشور قابل گذشت نیست، خسارتی که به ساختار اطلاع رسانی کشور از رهگذر خدشه وارد کردن به اعتبار رسانه ها از سوی نامزد اصلاح طلبان وارد می شود، جبران شدنی نیست. 


این نامزد محترم که خط مشی توهین به همه را در پیش گرفته، بهتر است در رویکرد خود تجدیدنظر کند که توهین به اصحاب رسانه محلی از اعتبار ندارد و حتی می تواند باعث نزول جایگاه اجتماعی و شخصیتی وی شود. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده