از اهمیت ستون سوم سلامت چه می‌دانید؟-راهبرد معاصر
احتمال وقوع طوفان لحظه‌ای در تهران علت مسمومیت تعدادی از اهالی رضوانشهر چه بود؟ تمدید مهلت پذیرش اسناد بستری مشمول تأخیر بازنشستگان کشوری تا پایان شهریورماه چه تعداد زائر ایرانی در عربستان حضور دارند؟ ۴ تذکر ضروری درباره "بار حجاج ایرانی" در فرودگاه مدینه سامانه ثبت‌نام اسکان تابستانه فرهنگیان باز شد واکنش وزارت بهداشت به سخنان ظریف درباره واکسن کرونا رصدعملیات بازرسی مقر منافقین درفرانسه به‌طور زنده توسط ایران مذاکره با طرف عربستانی برای مشارکت حجاج ایرانی در انتخابات اعلام زمان انتخاب رشته دانش‌‌آموزان+ جزئیات تشکیل پرونده قضائی برای سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور/ شناسایی اموال مالک کوروش کمپانی جزییات پرداخت «بیمه سلامت» بابت هزینه دستگاه، نوار و سوزن تست قند خون توضیح هواشناسی درباره افزایش اشعه UV در کشور هشدار سازمان بازرسی به شبکه بانکی درباره نرخ سود سپرده‌ها دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد امروز منتشر می‌شود

از اهمیت ستون سوم سلامت چه می‌دانید؟

خوابیدن بخشی از زندگی عادی ما انسان‌ها است. خواب خوب علاوه بر کارکرد بهتر جنبه‌های مختلف مغز به عنوان یکی از ستون های سلامت در کنار تغذیه و ورزش از اهمیت بسیاری برخوردار است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۴ - ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 04
کد خبر: ۲۴۸۲۴۳

به گزارش راهبرد معاصر، در دنیای شلوغ امروز، اولین چیزی که برای سلامت انسان ها مفید و با اهمیت است اما کمتر به آن توجه می شود خواب خوب است، در حالی که باید به اندازه تغذیه و ورزش به آن توجه کرد. خوابیدن بخشی از زندگی عادی ما انسان ها است و همه از آن برخوردار هستند، اما وقتی بد خواب می شویم تازه اهمیت این مسأله را می فهمیم و اگر مشکل بدخوابی ادامه پیدا کند به تدریج متوجه عوارض آن می شویم.در اینجا به چند دلیل کم خوابی و اثرات آن اشاره می کنیم:


کم‌خوابی باعث چاقی می شود
بین کم‌خوابی و افزایش وزن رابطه عمیقی وجود دارد. در حقیقت کم‌خوابی یکی از دلایل اساسی چاقی در بزرگسالان و کودکان است. کاهش ساعت خواب به علل مختلفی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود از کاهش انگیزه برای ورزش کردن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها، در همین رابطه، معلوم شده است که کم خوابی هورمون‌های مربوط به تنظیم اشتها را مختل می‌کند که منجر به احساس گرسنگی بیشتر و مصرف بیشتر کالری می‌شود.


کم‌خوابی خطر جانی به دنبال دارد!
خواب کمتر از 8-7 ساعت در شب، رابطه‌ی مستقیمی با بیماری‌های قلبی‌ و سکته دارد. حتی بر قند خون هم اثر می‌گذارد و حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد. در آزمایشی که روی افراد جوان و سالم انجام شد نشان داد که خواب چهار ساعته طی تنها شش شب منجر به ظهور علائم دیابت شد. و اما مهمتر از همه، یکی دیگر از عواملی که سلامت روح را در معرض خطر قرار می‌دهد کیفیت کم خواب است. امری که حتی منجر به افزایش ریسک خودکشی می‌شود.


کم خوابی سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد
تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند سه برابر افرادی که حداقل هشت ساعت می خوابند، در معرض سرماخوردگی قرار دارند. کم خوابی باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می شود و فرد در معرض بیماری قرار می گیرد.


کم خوابی بر تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد
کم‌خوابی توانایی شما را در برقراری ارتباطات کاهش می‌دهد. حتی در تحقیقی معلوم شده است افرادی که دچار کم‌خوابی‌اند کمتر قادر به شناسایی احساس خشم و شادی در دیگران هستند.


کم خوابی باعث کاهش تمرکز و بازدهی مغز می شود
خواب خوب برای کارکرد بهتر جنبه‌های مختلف مغز بسیار مهم است، مانند: ادراک، تمرکز، بازدهی و عملکرد، که تمام این جوانب با خواب کم مختل می‌شود. تحقیقات حاکی از آن است که میزان اثر منفی کاهش ساعت خواب روی قسمتهایی از مغز با اثر منفی حاصل از مسمومیت الکلی برابری می‌کند. از طرفی خواب خوب توانایی حل مشکلات را بالاتر می‌برد و کارکرد حافظه را چه در بزرگسالان و چه کودکان بهبود می‌بخشد.


هر چند نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر و در گروه های سنی مختلف متفاوت است، خواب به بدن و مغز اجازه می دهد انرژی از دست داده خود را بدست آورد، پس بهتر است همراه با تغذیه مناسب و ورزش به خواب خوب که یکی از ستون‌های سلامت است توجه ویژه ای کرد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده