اروپا: ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های گرجستان را مسدود کردیم-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

اروپا: ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی‌های گرجستان را مسدود کردیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه 30 میلیون یورو از دارایی‌های خارجی گرجستان را مسدود کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۹ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 09
کد خبر: ۲۴۹۰۰۸

به گزارش راهبرد معاصر.‌ جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به علت تصویت قانون «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان، اتحادیه اروپا ۳۰ میلیون از دارایی‌های خارجی این کشور را مسدود کرده است.

 

وی همچنین افزود: روند پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا هم به حالت تعلیق درآمده است.

 

ساعاتی پیش سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کاخ سفید طرح و کارزاری را طراحی کرده که در آستانه انتخابات ۲۶ اکتبر، «حزب رویا» حزب حاکم در گرجستان را بی‌اعتبار کند و روسیه را عامل همه مشکلات گرجستان معرفی کند.

 

آن‌گونه که در این بیانیه آمده است که سالومهم زورابیشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان به‌زودی با رسانه‌های آمریکا مصاحبه خواهد کرد و احتمالاً دولت را بابت «تخریب» گفت‌وگوهای پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا سرزنش خواهد کرد و نسبت به «پیامدهای وحشتناک نزدیکی به مسکو» هشدار می‌دهد.

 

به گفته سرویس اطلاعات خارجی روسیه، «گرداندگان و طراحان» آمریکایی به نیروهای مخالف دولت گرجستان دستور داده‌اند که طراحی آغاز تظاهرات سراسری در گرجستان را آغاز کنند.

 

رئیس‌جمهور گرجستان اواخر اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که لایحه مربوط به «عوامل خارجی» را که توسط پارلمان تصویب شده بود، وتو کرده است. وی پیشتر هم تهدید کرده بود که در صورت تصویب این لایحه از سوی پارلمان کشورش آن را وتو خواهد کرد.

 

پارلمان گرجستان ۲۵ اردیبهشت پیش لایحه بحث برانگیز موسوم به «عوامل خارجی» را که بر اساس آن سازمان های غیردولتی در این کشور که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌ کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند، به تصویب رساند.

 

حزب حاکم گرجستان که اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد، اعلام کرده بود که این لایحه برای شفافیت فعالیت های سازمان های غیردولتی و جلوگیری از «نفوذ عوامل خارجی» ضروری است.

 

از سوی دیگر، مخالفان و کشورهای غربی این لایحه را مشابه قانونی در روسیه می دانند که به دولت این کشور کمک کرده تا فعالیت بسیاری از نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجه آنها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تأمین می‌ شد را متوقف کند.

 

تصویب این قانون در پی هفته ها اعتراضات شدید و گسترده در گرجستان که با درگیری بین معترضان و پلیس و همچنین بازداشت برخی همراه بود، روی داد.

 

اعتراضاتی که در آن ده ها هزار نفر به خیابان ها آمدند و خشم و نارضایتی خود را از این لایحه ابراز داشته بودند. این تصمیم که حزب حاکم گرجستان موسوم به «رویای گرجی» به‌ رغم مخالفت رییس جمهور، مخالفان و جامعه مدنی اتخاذ کرد، لایحه ای جنجالی بوده و به شکافی عمیقی بین طرفین درگیر منجر شد. در هفته های اخیر خیابان های تفلیس شاهد تظاهرات گسترده و مستمر معترضان با شعار «بله به اروپا، نه به قانون روس» بود./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار