امام حسین(ع) بنیان‌گذار مکتب انسان‌سازی-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی سهراب مظفری میانجی، استاد حوزه و دانشگاه؛

امام حسین(ع) بنیان‌گذار مکتب انسان‌سازی

شناخت امام حسین (ع) شناخت اسلام‌گرایی واقعی، تعهد دینی و کمالات حقیقی انسان است. در یک کلام عاشق حسین (ع) شدن باید مرام حسینی را نیز در خود پرورش دهد.
سهراب مظفری میانجی؛ استاد حوزه و دانشگاه
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 15
کد خبر: ۲۴۹۹۶۷

امام حسین(ع) بنیان‌گذار مکتب انسان‌سازی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ امام حسین (ع) با تبلیغ عملی مکتب آزادگی، راستی، ظلم نکردن به دیگران، زیر بار ظلم نرفتن، درایت، خیرخواهی، تعقل، دیانت، خدمت و در یک کلام مکتب انسان سازی را تا ابد برای همه جوامع بشری بنا نهادند.


حضرت سیدالشهدا (ع) با این تبلیغ عملی عشق و محبتی را زنده کردند که به کمال رهنمون می شود؛ عشقی که آلودگی به رنگ ها و نیرنگ ها در آن وجود ندارد و ابدی است.


به سرایش مولوی، شاعر بزرگ قرن هفتم که حنفی مذهب است؛ 
ملت عشق از همه دین ها جداست     
عاشقان را ملت و مذهب خداست 

 

شناخت امام حسین (ع) شناخت اسلام‌گرایی واقعی، تعهد دینی و کمالات حقیقی انسان است


به اعتقاد وی، نخستین صفت عاشقی آن است که عاشق باید آماده باشد تا خود را بهر حق قربانی کند و همچون حسین (ع) آماده شهادت در راه حق باشد. 


اگر حسین بن علی (ع) نمونه‌ ای هستند شايسته تقلید، نه به این جهت که به دست تبهکاران بد گهر شهید شدند، این از بدیهیات است که خیرخواهان و خوبان عالم به دست شقی ترین افراد جان می بازند، بلکه آنچه به راستی درباره زندگی شان شايسته ذکر است، اینکه پیروزی شان در جهاد اکبر است.


تنها به برکت عظمت معنوی است که وقایع منجر به شهادت جسمانی شان معنی می یابد، پس تقلید از آن حضرت یعنی تکلیف بر پیروانش که به جهاد اکبر برخیزند واجب است.


بر انسان ها وظیفه است در راستای تبیین هرچه بیشتر مفاسد مکتب های زیان بار، فرهنگ های مادی، برخلاف ایمان به خدا و اصالت اخلاق و معنویات کوشا باشند و امام حسین (ع) را در این مسیر و شناساندن پوچی و پوسیدگی بیش از پیش به جامعه به‌ویژه جوانان معرفی کنند. 



شناخت امام حسین (ع) شناخت اسلام‌گرایی واقعی، تعهد دینی و کمالات حقیقی انسان است. در یک کلام عاشق حسین شدن باید مرام حسینی را نیز در خود پرورش دهد. 


محمدعلی جناح، قائد پاکستانی سنی مذهب نیز درباره امام حسین (ع) چنین گفته است، «نظیر امام حسین (ع) در شهامت و شجاعت وجود ندارد. به اعتقاد من همه مسلمانان سراسر جهان باید از این شهید راه خدا که جان خود را در سرزمین نینوا فدا کرد، درس بیاموزند».

امام حسین (ع) با تبلیغ عملی خود مکتبی متفاوت در عرصه گیتی بنا نهادند، به گونه ای که هر کسی از زاویه‌ دید خود امام و زندگی و شهادتش را توصیف می کند


عباس محمود غفار، دانشمند مصری اهل سنت نیز درباره امام حسین (ع) چنین نظری دارد، «در صفحات تاریخ امت‌های گیتی کمتر درسی مانند آنچه از اوراق واقعی خونین کربلا به جامانده است، می‌توان یافت».


گاندی، پیشوای مردم هند نیز درباره امام حسین (ع) چنین گفته است، «ای مردم هند! بهترین ارمغان و گران‌ترین اندرز من به شما اینکه اگر بخواهیم وطن خویش را نجات دهیم، باید راهی را که حسین بن علی (ع) پیمود، بپیماییم و در طریق جهاد رهایی از بند اسارت گام برداریم و پای خود را جای پای قهرمانان کربلا بگذاریم». 


لیاقت علی خان، صدراعظم پاکستان نیز درباره امام حسین (ع) چنین گفته است، «شهادت جانسوز امام حسین (ع) نمود پیروزی و نمودار عقیده پاک اسلامی است و این درس بی‌مانند را پیوسته به ما داده و می‌آموزد از مشکلات و مخاطرات چندان که شدید و عظیم باشد نترسیم، هرگز از طریق حق و عدالت روی برنگردانیم». 


بی شک امام حسین (ع) با تبلیغ عملی خود مکتبی متفاوت در عرصه گیتی بنا نهادند، به گونه ای که هر کسی از زاویه‌ دید خود امام و زندگی و شهادتش را توصیف می کند، درسی می آموزد و راهی پیش روی خود می بیند تا در آن مسیر به سلامت و کمال برسد.


آنچه حائز اهمیت است، اینکه تداوم دهندگان راه امام حسین (ع) باید از ایشان الگوبرداری کنند، زیرا امام حسین (ع) با شهادت خود، عزیزان، فرزندان، همرزمان و برادرانش پیامی به دنیا مخابره کرد که تا قیامت حجت را برهمه آزادگان و مسلمانان جهان تمام کرده است؛ بنابراین غیر از راه و پیام امام حسین (ع) هیچ راه و پیامی ارجحیت ندارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار