ترامپ و فضاسازی آمریکا با «خشونت سیاسی»-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «اینترسپت»؛

 ترامپ و فضاسازی آمریکا با «خشونت سیاسی»

تیراندازی به نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در تجمع انتخاباتی نشان‌دهنده سطح خشونت سیاسی در آمریکاست. شکی نیست ترامپ و حزب جمهوری‌خواه به دیدگاه سیاسی جنگ نژادی و قبیله گرایی پارانوئیدی که احتمالاً به سوء قصد و ترور دامن می‌زند، متعهد خواهند ماند.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - 18 July 2024

 ترامپ و فضاسازی آمریکا با «خشونت سیاسی»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»‌؛ گروهی فرا حزبی متشکل از برخی بزرگترین مجرمان و عوامل خشونت سیاسی در جهان به سرعت خشونت سیاسی را پس از اقدام به تیراندازی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا محکوم کردند.



سیاستمداران به سرعت به جای استفاده از واژه تروریسم، برای توصیف سوءقصدی که به‌وسیله توماس متیو کروکس در جریان تجمع انتخاباتی در غرب پنسیلوانیا انجام و خودش به ضرب گلوله کشته شد، از واژه «خشونت سیاسی» استفاده کردند. بر این اساس، سیل محکومیت های جمعی توافق درباره اینکه خشونت سیاسی چیست و انحصار آن باید در دست چه کسانی باشد یا باقی بماند، آشکار می کند.

 

باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در X (توییتر سابق) نوشت: در دموکراسی ما جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و از حامیان نسل کشی اسرائیل علیه فلسطین، که ناظران تعداد قربانیان جنگ غزه را 186 هزار فلسطینی تخمین می زنند، گفت: ایده خشونت سیاسی در ایالات متحده با روشی که پیش‌تر ناشناخته بود، مناسب نیست. 



با وجود این، دیدگاه مختصر بایدن درست است که می‌گوید، حملات خونین و بسیار نادر این روزها به طبقه حاکم ایالات متحده نوعی خشونت سیاسی رایج و عبارت است از غفلت هماهنگ، افزایش فقر، مرزهای نظامی شده، خشونت پلیس، زندان و تبعید، نه از نوعی که پیش‌تر دیده می‌شد. 



بایدن درباره سوءقصد به ترامپ گفت، همه باید آن را محکوم کنند. بیشتر اعضای حزب دموکرات این حادثه را محکوم کردند و سناتور برنی سندرز از ایالت ویرجینیا در حساب کاربری خود در X (توییتر سابق) نوشت: خشونت سیاسی کاملاً غیرقابل قبول است. 

باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده که بر تلاش های جنگی و حملات نظامی علیه افغانستان و عراق نظارت داشت، در X (توییتر سابق) نوشت: در دموکراسی ما جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد و باید از این لحظه استفاده و تعهد خود را به جامعه مدنی و احترام در سیاست احیا کنیم. 



الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات از نیویورک نوشت: خشونت سیاسی ازجمله حادثه وحشتناکی که در پنسیلوانیا شاهد بودیم، در کشور جایی ندارد. 



واکنش مقام‌های آمریکایی به کنار، زمانی که یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل از حزب فاشیست لیکود توییت کرد «خشونت هرگز نمی تواند بخشی از سیاست باشد»، خشونت سیاسی بی معنی می شود.



مشکل اینجا بدخواهی یا ریاکاری در سیاست نیست، بلکه موضوع در تصویری است که از «خشونت سیاسی» نهفته؛ آن هم در جامعه‌ای که با این نوع خشونت داخلی سازماندهی شده است تا دولت و سرمایه‌داری را در انحصار خود درآورد.



تردیدی وجود ندارد ترامپ و حزب جمهوری خواه به دیدگاه سیاسی جنگ نژادی آخرالزمانی و قبیله گرایی پارانوئیدی که احتمالاً به سوء قصد ترور دامن می زند، متعهد خواهند ماند. در این میان دموکرات‌ها ترغیب می‌شوند نسبت به مردی که مدت‌هاست خواستار برکناری خشونت‌آمیز وی هستند، متمدنانه برخورد کنند، اما نمی‌توانند وانمود کنند آرزوهای خوبشان برای ترامپ به معنای پایان دادن به خشونت سیاسی است.



مایک کلی، نماینده جمهوری‌خواه پنسیلوانیا که در تجمع کمپین انتخاباتی ترامپ حضور داشت، گفت، «این حمله را تحمل نخواهیم کرد»، زیرا می‌داند ایدئولوژی فرد مسلح مظنون ناشناخته است. گزارش شد، فرد مسلح یک حامی حزب جمهوری خواه است که یک بار زمان تحلیف بایدن به کمیته اقدام سیاسی دموکرات کمک مالی کرد.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت محمد بکر، تحلیلگر فلسطینی؛ / ۲ روز پیش

بستنی روسی یخ روابط اسد و اردوغان را آب می‌کند؟