زخم کاری مقاومت یمن بر پیکر صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
 «راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

زخم کاری مقاومت یمن بر پیکر صهیونیست‌ها

ناتوانی سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی برای دفاع از تل‌آویو این نوید را برای گروه‌های مقاومت خواهد داشت که آن‌ها می‌توانند از مرزهای حیفا، ایلات و الجلیل عبور کنند و به‌راحتی مراکز حیاتی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۳۱ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 21
کد خبر: ۲۵۰۴۸۷

زخم کاری مقاومت یمن بر پیکر صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نبرد «طوفان الاقصی» صحنه تغییر مستمر موازنه میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی است. روزگاری اسیر شدن دو سرباز صهیونیست سبب وقوع درگیری‌های بزرگ همچون جنگ 33 روزه لبنان می‌شد؛ اما امروز خالی از سکنه شدن بخشی از شمال سرزمین‌های اشغالی، غیرفعال شدن بندر ایلات و هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای گروه‌های مقاومت عادی شده است. 



در شرایطی که مذاکرات دوحه با کارشکنی طرف صهیونیست به «بن بست» کشیده شده و ارتش صهیونیستی در حال برنامه‌ریزی برای تجاوز به لبنان است، حمله بی‌سابقه انصارالله یمن به تل‌آویو پیام روشنی برای راستگرایان رژیم صهیونیستی ارسال کرد. این شکست بزرگ‌ پدافندی در حالی اتفاق افتاد که پهپاد یمنی‌ ساعت‌ها در آسمان منطقه در حال پرواز بود و سامانه‌های پهپادی آمریکا، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی نتوانستند مقابله مؤثری با آن انجام دهند. 

 

تنها دقایقی پس از این حمله رسانه‌های عبری تصویری از یوآو گالانت در اتاق جنگ رژیم صهیونیستی منتشر کردند که در حال بررسی حمله پهپادی یمن بود


طبق گزارش تایمز رژیم صهیونیستی، پهپاد انتحاری انصارالله یمن مسلح به مواد منفجره ساعت 3:12 صبح نوزدهم ژوئیه به ساختمانی مسکونی در قلب تل‌آویو اصابت کرد و موجب کشته شدن یک صهیونیست و زخمی شدن هشت نفر دیگر شد. 



تحقیقات اولیه ارتش رژیم صهیونیستی نشان داد این پهپاد از سوی سامانه پدافندی شناسایی شده، اما به دلیل «خطای انسانی» موفق به رهگیری آن نشده بود. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در هنگام حمله هیچ‌گونه آژیر خطری برای هشدار به صهیونیست‌ها جهت رفتن به پناهگاه به صدا درنیامد. ظاهراً پهپاد مورد استفاده در این حمله از نوع «صماد-3» بود و توانایی پرواز طولانی در ارتفاع کم را دارد. 



نکته جالب توجه آنکه انصارالله یمن تأسیسات نفتی آرامکو را نیز با این پهپاد هدف قرار داده بود. تنها دقایقی پس از این حمله رسانه‌های عبری تصویری از یوآو گالانت در اتاق جنگ رژیم صهیونیستی منتشر کردند که در حال بررسی حمله پهپادی یمن بود. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از این شکست بزرگ اعلام کرد، سامانه‌های امنیتی برای تقویت سامانه‌های پدافندی اقدام خواهند کرد. 



وی با لحنی محتاطانه وعده انتقام از عاملان حمله را داد. ارتش رژیم صهیونیستی برای ترمیم شکست بامداد جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، پهپادی منتسب به مقاومت عراق را به وسیله جت جنگنده در مرزهای شرقی و پهپاد حزب الله را در مرزهای شمالی هدف قرار داده است. 



نکته کلیدی نزدیکی محل هدف قرار گرفته شده به‌وسیله پهپاد با ساختمان سفارت آمریکا در تل‌آویو است. این ساختمان همچنین نزدیک به هتل‌های محل اسکان آوارگان صهیونیست ساکن جنوب و شمالی فلسطین است. حمله بی‌سابقه آن هم در شرایطی که رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی در حال امکان سنجی گسترش جبهه نبرد به جنوب لبنان هستند، پیام خاصی برای تل‌آویو و متحدان غربی آن، به ویژه آمریکا دارد. 



یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پس از حمله هدفمند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، این اقدام با هدف همبستگی با فلسطینیان در جنگ غزه انجام شد. این حمله سبب افزایش اختلافات داخلی میان صهیونیست‌ها شده است. آویگدور لیبرمن، رئيس حزب «اسرائیل خانه ما» با انتقاد از عملکرد ارتش صهیونیستی گفت: زمانی که از حمله به ایلات و کریات شیمونه جلوگیری نمی‌کنیم، نباید از حمله به تل‌آویو تعجب کنیم. 



حال پس از وقفه‌ای کوتاه به نظر می‌آید بار دیگر عملیات ضدصهیونیستی مقاومت یمن با شدت بیشتری دنبال می‌شود. هجدهم ژوئیه عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن اعلام کرد، تنها در یک هفته گذشته به وسیله 25 فروند پهپاد، قایق و موشک بالستیک تعدادی کشتی مرتبط با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. 



به گفته رهبر مقاومت یمن، تعداد کشتی‌های مورد هدف قرار گرفته از سوی این گروه به عدد 170 رسیده است. مقاومت یمن در حالی دامنه عملیات‌های ضدصهیونیستی خود را گسترش داده که آمریکایی‌ها به صورت غیررسمی به آن‌ها پیام دادند اگر به عملیات در محدوده دریای سرخ ادامه دهند، آنها نیز پادشاهی سعودی را تشویق خواهند کرد بار دیگر حمله نظامی به این گروه را ازسر بگیرد. 

 

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پس از حمله هدفمند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، این اقدام با هدف همبستگی با فلسطینیان در جنگ غزه انجام شد


در روزهای اخیر مقام‌های سعودی بدون در نظر گرفتن منافع امت اسلامی و مقاومت غزه سعی کرده‌اند جلوی فعالیت عادی در فرودگاه‌ها و بنادر شمال یمن را بگیرند و زمینه خروج بانک‌های خارجی را از صنعا فراهم آورند. با وجود این اقدامات سلبی، حملات اخیر یمنی‌ها نشان داد آن‌ها از هیچ تهدید یا فشاری واهمه ندارند و تا برقراری آتش‌بس کامل در غزه به حملات هدفمند خود ادامه خواهند داد.



بهره سخن

ناتوانی کشورهای غربی برای برقراری آتش‌بس در غزه سبب افزایش بحران در سراسر شرق مدیترانه شده است. حمله بامداد جمعه مقاومت یمن به تل‌آویو این پیام را برای آمریکایی‌ها داشت که گزینه حمله یا تهدید نمی‌تواند خللی در برنامه‌های انصارالله ایجاد کند و تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، توقف جنگ در غزه و جبهه شمالی است. 



ناتوانی سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی برای دفاع از تل‌آویو این نوید را برای گروه‌های مقاومت خواهد داشت که آن‌ها می‌توانند از مرزهای حیفا، ایلات و الجلیل عبور کنند و به راحتی مراکز حیاتی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند. بی‌شک تکرار این حملات می‌تواند اعتبار کابینه نتانیاهو و فرماندهان ارشد صهیونیست را بیش از پیش نزد افکار عمومی کاهش دهد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده