مانع اصلی پیش روی بهبود روابط بیروت و دمشق کیست؟-راهبرد معاصر

مانع اصلی پیش روی بهبود روابط بیروت و دمشق کیست؟

برآورد مواضع رهبران لبنانی گواه آن است که بیروت متمایل به برقراری روابطه حسنه با دمشق است، با این حال، این کاخ سفید است که با اِعمال فشارهای فزاینده تا کنون مانع از برقراری روابط دو همسایه با یکدیگر شده است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 15
کد خبر: ۲۵۰۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهمترین بخش از اجلاس دو روز پیش اتحادیه عرب در رابطه با بحران سوریه را می توان به اظهارات جبران باسیل وزیر امورخارجه لبنان اختصاص داد.

 

وزیر امور خارجه لبنان در نشست ویژه وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر با طرح این سؤال که آیا زمان بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب فرا نرسیده است، افزود: برای نجات ملت سوریه در این اجلاس گرد هم آمده ایم و باید با این کشور همصدا شویم.

 

اما این اظهارات با واکنش های متفاوتی در لبنان روبرو شد. شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان با قدردانی از اظهارات "جبران باسیل" وزیر خارجه این کشور در نشست روز گذشته اتحادیه عرب، اظهارات او را بجا و به موقع عنوان کرد.

 

حمایت حزب الله از باسیل در حالی است که سعد الحریری نخست وزیر لبنان با سخنان دیروز "جبران باسیل" وزیر خارجه این کشور در نشست اتحادیه عرب که خواستار بازگشت سوریه به این اتحادیه شده بود، مخالفت کرد.

 

اکنون و با  احتمال بالای سفر احتمالی جبران باسیل به دمشق، فشارها بر بیروت جهت ممانعت از این سفر افزایش یافته است. شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به مانع تراشی آمریکا در روند مناسبات بین لبنان و سوریه گفت: دولت لبنان برای اتخاذ سیاست هایی که پیامدهای منفی برای کشور دارد، تحت فشار قرار گرفته است.

 

به گزارش پایگاه خبری العهد، شیخ نعیم قاسم امروز در دیدار جمعی از فعالان و اهالی منطقه الجیه در مسیر بیروت به جنوب لبنان، با اشاره به بحران اقتصادی کنونی در کشور گفت:  این بحران دو دلیل دارد؛ اولین دلیل آن فشارهای آمریکا و متحدانش بر دولت لبنان است.

 

وی در توضیح این مطلب افزود: این بحران و فشارهای آمریکا و متحدانش بر لبنان حاصل پیروی دولت از سیاست های آمریکایی-اسرائیلی-سعودی است زیرا آنان تلاش دارند لبنان را به اتخاذ سیاست هایی مجبور کنند که نتایج منفی برای کشور دارد.

 

شیخ نعیم قاسم گفت: از جمله مواردی که آمریکا لبنان را تحت فشار قرار می دهد باقی ماندن پناهجویان سوری در خاک لبنان و جلوگیری از ارتباط بیروت با دولت سوریه به منظور رایزنی و هماهنگی برای بازگشت این افراد است.

 

وی با بیان اینکه بیشتر خاک سوریه آزاد شده است، گفت: بیشتر پناهجویان سوری می توانند به کشورشان بازگردند همانطور که دهها هزار نفر از آنان بعد از هماهنگی های لازم با دولت سوریه به این کشور بازگشتند، اما آمریکا و اتحادیه اروپا با اعمال فشار مانع بازگشت آنان به کشورشان می شوند و به منظور تشویق پناهجویان به ماندن در لبنان به آنها پول می‌دهند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازگشایی گذرگاه بوکمال در مرز عراق و سوریه، آن را گذرگاه مهم اقتصادی برای لبنان و سوریه دانست و گفت : عراقی‌ها تشنه تولیدات کشاورزی و صنعتی لبنان هستند اما انتقال این تولیدات نیازمند هماهنگی بین دولت سوریه و لبنان است و در این خصوص شاهدیم برخی با اعمال فشار بر دولت لبنان در تلاش برای جلوگیری از گفتگو بین لبنان و سوریه هستند.

 

معاون دبیر کل حزب الله لبنان  دلیل دوم مشکلات اقتصادی در این کشور را نحوه مدیریت و اداره کشور دانست و بر لزوم پیگیری دقیق، منصفانه و عادلانه روند فساد و نیز نظارت بر برخی  پروژه‌ها تاکید کرد.

 

تاکید سید حسن نصرالله بر لزوم بازگشت روابط لبنان و سوریه به روال طبیعی

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله در دیدار "سلیمان فرنجیه " رییس جریان مسیحی "المرده" لبنان با وی بر لزوم بازگشت روابط لبنان و سوریه به روال طبیعی خود تاکید کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری العهد، سید حسن نصرالله و سلیمان فرنجیه در دیدار با یکدیگر بر موضع مشخص خود مبنی بر لزوم بازگشت روابط لبنان و سوریه به روال طبیعی تاکید کردند.

 

این گزارش افزود ؛ در این دیدار که امروز ( سه شنبه ) انجام گرفت دو طرف همچنین به بررسی آخرین تحولات منطقه ای به ویژه تحولات عراق وسوریه پرداختند.

 

المرده از جریان‌های مسیحی لبنان و نزدیک به مقاومت است . این جریان پس از سال ۲۰۰۵ به ائتلاف هشت مارس وابسته به مقاومت پیوست.

 

فرنجیه از جمله کسانی است که گفته می شود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده لبنان نامزد خواهد شد، هر چند وی پیش تر در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفته بود، حدود سه سال به برگزاری انتخابات مانده است و سخن گفتن از نامزدی برای آن هنوز زود است.

 

دیدار فرنجیه با دبیر کل حزب الله لبنان در حالی است که پنجشنبه هفته گذشته نیز "جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان در دیدار با سید حسن نصرالله به طور مفصل در مورد مسائل مختلف کشور به ویژه وضعیت اقتصادی و حل و فصل مشکلات موجود گفتگو کردند.

 

پس از آن باسیل شنبه هفته جاری با حضور در نشست فوق العاده اتحادیه عرب در قاهره، از لزوم بازگشت سوریه به این اتحادیه عرب سخن گفت و یک روز پس از آن در سخنرانی به مناسبت سالگرد پایان جنگ داخلی ۱۵ ساله در لبنان (۱۹۹۰-۱۹۷۵) سوریه را ریه اقتصادی لبنان توصیف کرد و از تصمیم خود برای سفر به این کشور خبر داد.

 

برخی رسانه های لبنانی اظهارات باسیل را به ویژه بعد از دیدار با سیدحسن نصرالله مهم ارزیابی کردند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار