آکسیوس: پیجر‌های حزب الله در سراسر لبنان و بخش‌هایی از سوریه منفجر شدند-راهبرد معاصر

آکسیوس: پیجر‌های حزب الله در سراسر لبنان و بخش‌هایی از سوریه منفجر شدند

تارنمای آمریکایی اکسیوس در پی انفجار‌های لبنان گزارش داد: دستگاه‌های پیجر نیرو‌های حزب الله لبنان در سراسر لبنان و بخش‌هایی از سوریه منفجر شدند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 17
کد خبر: ۲۵۷۶۲۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ تارنمای آکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت: رسانه‌های لبنانی و آمریکایی و یک منبع آگاه به اکسیوس گزارش دادند که دستگاه‌های پیجر متعلق به نیرو‌های حزب‌الله روز سه‌شنبه در سراسر لبنان و بخش‌هایی از سوریه منفجر شدند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: بنا بر گزارش‌ها، انفجار‌ها صد‌ها مجروح برجای گذاشت و هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است، اما اتهامات بلافاصله متوجه سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل شد.

این رسانه آمریکایی که خبرنگارش باراک رواید، اسرائیلی و به منابع اسرائیلی نیز نزدیک است، مدعی شد که به نظر می‌رسد این یک شکست امنیتی بزرگ برای حزب الله باشد.

آکسیوس ادامه داد: یک منبع آگاه از این حادثه به آکسیوس گفت که پیجر‌ها به طور گسترده توسط اعضای حزب الله از جمله مقامات ارشد این گروه استفاده می‌شد.

این رسانه آمریکایی همچنین گزارش داد: یکی از دستیاران بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در رسانه ایکس پیامی را منتشر کرد و سپس آن را حذف کرد که نشان می‌داد اسرائیل مسئول این عملیات است. دفتر نتانیاهو اکنون به وزرا هشدار داده است که فعلاً در مورد این وضعیت به صورت علنی صحبت نکنند.

حزب الله لبنان روز سه شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در بیانیه‌ای اعلام کرد: حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر روز سه‌شنبه تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام «پیجر» که توسط تعدادی از کارگران واحد‌ها و مؤسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند» و طی آن یک دختربچه و ۲ برادر ما کشته و تعداد زیادی نیز زخمی شدند. ‏

حزب‌الله افزود: نهاد‌های ذی‌ربط در حزب‌الله در حال حاضر در حال انجام تحقیقات گسترده امنیتی و علمی برای یافتن دلایل وقوع این انفجار‌های همزمان هستند و خدمات پزشکی و بهداشتی نیز در تعدادی از بیمارستان‌های مناطق مختلف لبنان مشغول مداوای مجروحان هستند.

وزیر بهداشت لبنان از شهادت ۸ نفر و زخمی شدن حدود ۲۷۵۰ نفر در انفجار دستگاه‌های پیجر در این کشور خبر داد.

 «فراس الأبیض» وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که در نتیجه انفجار دستگاه‌های پیجر در چند نقطه این کشور، تاکنون ۸ نفر از جمله یک دختر بچه به شهادت رسیدند.

الأبیض افزود که حدود ۲۷۵۰ نفر نیز در این انفجار‌ها زخمی شده‌اند که حال ۲۰۰ نفر از آنها وخیم است و مجروحان در ۱۰۰ بیمارستان در حال درمان هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز در پی حادثه انفجار پبجر بصورت سطحی زخمی شده، اما وضعیت جسمی او خوب است. نرگس قدیریان همسر مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «همسرم دکتر مجتبی امانی در حادثه انفجار پیجر در بیروت کمی زخمی شدن، اما الحمدالله حالشان خوب است و به خیر گذشته است.»

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز با انتشار پیامی در شبکه ایکس تصریح کرد: «جناب آقای دکتر مجتبی امامی، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران، دچار جراحت سطحی شده اند، حال عمومی سفیر محترم، خوب است.»

خبرگزاری آمریکایی آسوشپتدپرس در خصوص علت این انفجار‌ها نوشت: پیجر‌های جدیدی که همراه اعضای حزب الله بوده دارای باتری‌های لیتیومی بودند که ظاهرا منفجر شده اند.

وال استریت ژورنال نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: دستگاه‌های ارتباطی هدف قرار گرفته در لبنان بخشی از محموله جدیدی بود که حزب‌الله اخیرا دریافت کرده است.

این رسانه آمریکایی به نقل از منابع نزدیک به حزب‌الله گزارش داد: برخی افراد احساس کردند دستگاه‌ها داغ شده و قبل از انفجار از شر آنها خلاص شدند. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار