پیش بینی قیمت دلار ۲ مرداد ۱۴۰۳-راهبرد معاصر

پیش بینی قیمت دلار ۲ مرداد ۱۴۰۳

قیمت دلار در سومین روز هفته با روند رنج مبادله شد و در کانال هفتم از کریدور پنجم درجا زد. در حالی که بازار از هرگونه اخبار منفی عاری است و معامله‌گران، ارزپاشی سیاست‌گذار را عامل تثبیت قیمت دلار می‌دانند؛ اما رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید در سال‌های اخیر، دولت سیزدهم با وجود همه فشارها هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرده ‌است و دلار با تدبیر ارزی مهار شده است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 22
کد خبر: ۲۵۱۰۹۲

قیمت دلار از ابتدای هفته در روند رنج قرار دارد و با تلرانس محدود ۱۰۰ تا ۳۰۰  تومانی در منطقه‌ای مشخص معامله می‌شود. اسکناس دلار در آخرین معامله روز دوشنبه در نیمه کانال هفتم از کریدور پنجم به کار خود پایان داد.

 روز دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳ آخرین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی در دولت سیزدهم برگزار شد. این نشست با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و خاندوزی وزیر اقتصاد برگزار شد.

 در جریان این نشست، رئیس کل بانک مرکزی به رشد اقتصادی پنج درصدی کشور اشاره کرد و گفت این مقدار بیشترین رشد در میان کشورهای منطقه بوده است. او اذعان داشت در سال گذشته ۶۸ میلیارد دلار و در سال جاری نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارز مورد نیاز کشور را تامین کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی مدعی شد این تخصیص و تامین ارز با هماهنگی وزارتخانه‌‌‌‌‌ها و سازمان‌های مربوطه در کمترین زمان ممکن انجام شده‌است. او مدیریت بازار ارز از طریق افزایش وصول درآمدهای نفت و گاز، تامین ارز مورد نیاز واردات، گسترش تامین مالی ارزی و مدیریت ذخایر بین‌المللی کشور را از برنامه‌های ارزی بانک‌مرکزی برشمرد و افزود: این مهم با کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز، افزایش‌ درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور به بیش از 85‌ درصد، افزایش تامین ارز به تخصیص ارز از 74‌ درصد در سال‌ 1401 به 85‌ درصد در سال‌ 1402 و کاهش مدت انتظار برای تخصیص و تامین و کنترل ثبت‌ سفارش‌ها با بودجه‌‌‌‌‌ریزی ارزی عملیاتی شده ‌است.

محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری نیز تاکید کرد دولت سیزدهم با وجود همه فشارهایی که متحمل شد، هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرد، بلکه تدابیر ارزی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و موثر بوده‌ است.

 
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند در سا‌ل‌های اخیر اخباری نظیر درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی، ایران و پاکستان و افزایش درگیری در منطقه و تنش در غزه نتوانست قیمت دلار را تغییر چندانی دهد؛ از سویی به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی قیمت دلار با چنین سیگنال‌هایی به پرواز درمی‌آید و اگر قیمت دلار اوج نگرفته، حاصل ارزپاشی سیاست‌گذار است.

 گفتنی است کارشناسان اقتصادی روند قیمت دلار در کوتاه‌مدت را باثبات پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند احتمال برگشت قیمت این اسکناس به نیمه کریدور پنجم بالاست. آنها برای بلند‌مدت و تا پایان سال روند قیمت اسکناس آمریکایی را به علت رشد خروج سرمایه از کشور، صعودی پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند این موضوع درباره افزایش قیمت دلار آلارم می‌دهد.

 شایان ذکر است قیمت درهم روز دوشنبه با کاهش ۸۰ تومانی با رقم ۱۵ هزار و ۷۴۰ تومانی معامله شد. قیمت تتر با رشد ۱۵۰ تومانی روی رقم ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومانی ایستاد.

پوند انگلیس با افزایش ۱۰۰ تومانی روی قیمت ۷۴ هزار و ۵۷۰ تومانی معامله شد. قیمت یورو روی رقم ۶۲ هزار و ۷۲۰ تومانی ایستاد و کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است اسکناس دلار روز دوشنبه با رقم ۴۶ هزار و ۹۸۳ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۳ هزار و ۸۶۹ تومانی عرضه شد و بیش از ۵۰ تومان رشد داشت./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده