پیش بینی بورس چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳-راهبرد معاصر

پیش بینی بورس چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳

خبر مهمی به بازار سرمایه مخابره شد و آن هم لغو مصوبه هیئت دولت مبنی بر تعیین نرخ گاز هفت هزار و 400 تومانی بود. حال سوال مهمی که در ذهن بورسی‌ها شکل گرفته، این است که آیا با این خبر نقطه عطف بازار شکل گرفته است؟
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۴ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 23
کد خبر: ۲۵۱۳۰۳

به گزارش راهبرد معاصر؛  در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 0.41 درصدی، معادل هشت هزار و 960 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و 177 هزار واحدی قرار گرفت. 

رشد ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌‌‌‌‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد 0.4 درصدی (معادل دو هزار و 748 واحد) تا پله 696 هزار و 301 واحدی بالاتر رفت.

 
تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی را در روز سه‌‌شنبه، سه هزار و 90 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات سه‌شنبه را نیز پنج میلیارد و 500 میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌‌شنبه بورس، خبر از ورود 89 میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام و حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

 
در رابطه با ابطال مصوبه دولت درباره تعیین نرخ گاز هفت هزار و 400 تومانی، خبری در فضای رسانه‌ای منتشر شده مبنی بر اینکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، این مصوبه را لغو کرده است. با این حال اما، کارشناسان معتقدند، تا زمانی که این لغو و ابطال به شکلی شفاف ابلاغ و جاری نشود، نمی‌توان به آن اتکا کرد.

 
به این معنا که، دولت باید قائل به اجرای این طرح و گذشت از سهمی باشد که از سود شرکت‌های پتروشیمی به نفع ناترازی دولت کاسته شده بود.

مصوبه هیئت دولت درباره تعیین نرخ گاز هفت هزار و 400 تومانی، در حالی امروز باطل شده است که بیش از یک سال است، کارشناسان به معایب و خسارت‌هایی بالقوه آن اشاره می‌کنند. در این میان، اعتمادی که در حال شکل گرفتن دوباره بود، مجددا از دست رفت و در حال حاضر، می‌توان از واکنش نسبتا خنثی بازار به این خبر، اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه را مشاهده کرد. 

ناگفته نماند که فارغ از ابطال مصوبه هیئت دولت، گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های پتروشیمی، اعم از متانول‌سازان، آروماتیک‌ها و پلی‌اتیلن‌ها، حاکی از افزایش چشمگیر سود ناویژه، سود عملیات و سود ویژه این شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه در سال گذشته است. 

جریان معاملات صندوق‌های اهرمی که این روزها به چراغ راهنمای بازار معروف شده‌اند، به گونه‌ای عجیب پیش رفت. همزمان با برخورد شاخص کل، با سطح حمایتی خود که در گزارش پیشین به آن اشاره شد، بازار با جو مثبتی بازگشایی شد. رنج منفی ادامه روز اما، باعث سرخ‌فام شدن این صندوق‌ها در نقشه بازار شد. این در حالی است که از ساعت 10:15 دقیقه، جریان ورود پول حقیقی‌ها به سهام مثبت شد.

در راستای پیش بینی بورس در آخرین روز معاملاتی هفته، با توجه به مثبت شدن جریان ورود پول و همچنین افزایش سنتیمنت مثبت جاری در بازار، می‌توان انتظار قامت سبزفام نماگر‌های تالار شیشه‌ای را داشت. با این وجود، رنج منفی روی صندوق‌های اهرمی، نشان می‌دهد که مثبت بازار آن‌چنان جان‌دار نخواهد بود./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده