خنثی شدن چندین اقدام تروریستی در سراسر اروپا-راهبرد معاصر

خنثی شدن چندین اقدام تروریستی در سراسر اروپا

رسانه ها از دستگیری چندین مظنون به ترور که قصد حملات تروریستی در چند کشور اروپایی از جمله لتونی، بلژیک و آلمان را داشتند خبر دادند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 26
کد خبر: ۲۵۱۶۴۳

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ آلمان "، پنج نفر در لتونی به اتهام سوء قصد برنامه ریزی شده به یک مقام عالی رتبه لتونی دستگیر شدند. سخنگوی پلیس ریگا به خبرگزاری لتا گفت که هدف از این کار قتل یک نماینده عالی رتبه دولتی بود.

 

نیروهای امنیتی این کشور چندین مکان و خودرو را جستجو کردند. این بخشی از تحقیقات در مورد طرح حمله ادعایی است. یک سخنگوی پلیس به جزئیات یا فرد مورد نظر اشاره ای نکرد. وی اعلام کرد که پلیس اطلاعات بیشتری را در روز جمعه پس از پایان عملیات منتشر خواهد کرد.

 

لتونی که از سال 1940 تا 1991 بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، از سال 2004 به عضویت ناتو و اتحادیه اروپا درآمد. از 1.8 میلیون نفر جمعیت، تقریبا یک چهارم قومیت روسیه هستند. لتونی نیز مانند همسایگان بالتیک خود، استونی و لیتوانی، شدیدا از اوکراین که توسط روسیه مورد حمله قرار گرفته حمایت می‌کند.

 

در بلژیک هم نیروهای پلیس در مجموع هفت نفر را دستگیر کردند و آنها را به عنوان بخشی از تحقیقات تروریستی برای بازجویی بازداشت کردند. همانطور که دفتر دادستانی بلژیک اعلام کرد، آنها مظنون به تدارک حمله تروریستی هستند.

 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در ابتدا هیچ اطلاعاتی در مورد اهداف خاص احتمالی این حملات وجود نداشت. قاضی تحقیق بعداً تصمیم خواهد گرفت که آیا آنها نزد او آورده می شوند و آیا قرار بازداشت صادر می شود یا خیر.

 

در جریان این عملیات‌های پلیس همچنین در مجموع 14 خانه در چندین شهر و شهرداری این کشور - از جمله آنتورپ، بروکسل، لیژ، گنت و لئوپولدزبورگ، مورد بازرسی قرار گرفت.

 

در ماه مارس هم بازرسان بلژیکی یک جوان 18 ساله و سه نوجوان را دستگیر کردند که گفته می‌شد در مورد حمله احتمالی به سالن کنسرت بروکسل به صورت آنلاین پیام‌هایی رد و بدل کرده بودند. در پاییز گذشته نیز در صحنه راست افراطی چندین مظنون به ترور در این کشور دستگیر شدند. پلیس، از جمله، پرچم های نازی‌ها را از دو بلژیکی که گفته می‌شود "پیام‌های تروریستی" را به صورت آنلاین منتشر کرده‌اند، مصادره کرد.

 

در بلژیک هم چندین سال است که اقدامات در مورد تهدیدات تروریستی افزایش یافته است. تقریباً 30 نفر در حملات تروریست‌های افراطی در بروکسل در سال 2016 کشته شدند و 340 نفر مجروح شدند. اخیراً هم یک به توصیف غربی ها گروههای افراطی دو هوادار سوئدی را در حاشیه یک بازی مقدماتی جام ملت‌های اروپا در سال گذشته کشت.

 

روز پنجشنبه هم دفتر دادستانی فدرال آلمان دو مظنون به حامی شبه نظامیان داعش را در منطقه شلسویگ-هولشتاین در دوک نشین لوئنبورگ و در هامبورگ دستگیر کرد. بازرسان در کارلسروهه گفتند که هم زمان هفت ملک در برلین، هامبورگ، شلسویگ-هولشتاین و زاکسن مورد بازرسی قرار گرفتند. این دو مرد باید در برابر قاضی تحقیق در دادگاه فدرال حاضر شوند.

 

دادستان کل فدرال آلمان این دو تبعه روسیه را به حمایت از یک سازمان تروریستی در خارج از کشور و نقض قانون تجارت خارجی متهم می‌کند. عضویت در یک سازمان جنایی هم به این موارد اضافه شده است. گفته می‌شود این افراد حدود دو سال پیش به این گروه جنایتکار پیوسته‌اند.

 

بر اساس اطلاعات بدست آمده این مظنونین از اوایل تابستان 2022 در آلمان و سایر کشورهای اروپایی پول جمع آوری کرده‌اند تا در اختیار داعش قرار دهند. این بودجه به ویژه برای زنان زندانی و گروههای داعش در نظر گرفته شده بود.

 

متهم عبدالرشیت د. مسئول سازماندهی جمع آوری کمک‌های مالی در داخل گروه و مدیریت یکی از صندوق‌های کمک‌های مشترک بود.

 

"نانسی فایزر"، وزیر کشور فدرال آلمان هم در این باره گفت که این دستگیری‌ها یک بار دیگر نشان داد که مقامات امنیتی تا چه حد قوی علیه تروریسم به توصیف وی گروههای افراطی و حامیان آن اقدام می‌کنند.

 

 به گفته وی این مسئله همچنین و به ویژه در مورد کسانی که از ترور "داعش" در آلمان حمایت می کنند، شبکه هایی را برای تامین مالی ترور و جمع آوری کمک های مالی ایجاد می کنند، صدق می‌کند./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده