برگزاری نشست شورای امنیت با محوریت غزه-راهبرد معاصر

برگزاری نشست شورای امنیت با محوریت غزه

شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری نشستی وضعیت انسانی در نوار غزه را مورد بررسی قرار داد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 26
کد خبر: ۲۵۱۶۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ «ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل در جریان این نشست اظهار کرد: آتش‌بس فوری اولین گام در مسیر توقف مشکلات انسانی در نوار غزه است و شورای امنیت باید رژیمی را که ده‌ها هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است مهار کند.

 

نماینده فلسطین در سازمان ملل افزود: آوارگان نوار غزه برای نجات خود همواره از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شوند. سخنرانی نتانیاهو در مقابل کنگره سخنرانی جنایتکار جنگی  و دشمن صلح است.

 

وی گفت: باید به حمله هولناک به نوار غزه پایان دهیم و نمی‌توانیم هیچ بندی را از حکم مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری نادیده بگیریم و اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل باید هر چه زودتر پایان یابد.

 

فو کونگ، سفیر چین در سازمان ملل نیز در جریان این نشست گفت: ما به جای اینکه به فاجعه نوار غزه پایان دهیم درباره تعداد کشته و میزان ویرانی رخ داده صحبت می‌کنیم.

 وی درباره اقدامات رژیم صهیونیستی علیه آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز اضافه کرد: آنروا مطابق با دستور سازمان ملل متحد کار می‌کند و چین با حملاتی که برای آسیب رساندن به آن انجام می‌شودُ مخالف است.

 

وی ادامه داد: بیش از ۹ ماه است که درگیری در غزه ادامه دارد و این جنگ فاجعه انسانی بی‌سابقه و بدتری را به بار آورده است. خطوط قرمز حقوق بین‌الملل و حقوق انسانی بارها در غزه زیر پا گذاشته شده است.

 

«عمار بن جامع» نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز در جریان این نشست اظهار کرد: نباید روز دیگری وجود داشته باشد که در آن از گرسنگی به عنوان سلاحی علیه غیرنظامیان در غزه استفاده شود. فاجعه ای که در غزه رخ می‌دهد، انسانیت ما را به چالش می‌کشد.

 

وی گفت: ما در نتیجه سیاست اسرائیل با چالش‌هایی در زمینه تحویل و توزیع مواد غذایی در غزه مواجه هستیم و رویاهای کودکان غزه توسط نیروهای وحشی اشغالگر اسرائیل نابود شد.

 

بن جامع افزود: نبود آب در اردوگاه‌ها محیطی مناسب برای گسترش بیماری‌های همه گیر در نوار غزه ایجاد کرده است و به همین دلیل ما خواستار باز شدن گذرگاه ‌ها از جمله گذرگاه رفح و اجرای قطعنامه شماره ۲۷۲۰ برای اطمینان از ورود کمک‌ها هستیم.

 

وی همچنین هشدار داد: بیماری‌های همه‌گیر جدید در در غزه شیوع پیدا می‌کند و آنچه در غزه اتفاق می افتد نه تنها یک بحران، بلکه یک فاجعه مطلق است.

 

گروه کشورهای عربی در شورای امنیت نیز در بیانیه‌ای در جریان این نشست اعلام کرد: تجاوز اسرائیل به غزه فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای بر جای گذاشته است.

 

گروه کشورهای عربی در بیانیه خود تاکید کرد: اسرائیل از قحطی به عنوان سلاح جنگی و کمک‌های بشردوستانه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند که باعث تشدید درد و رنج انسانی در غزه می‌شود.

 

این نشست درحالی برگزار شد که ارتش رژیم صهیونیستی امروز (شنبه) برای دویست و نود و چهارمین روز متوالی به جنایت نسل کشی در نوار غزه با انجام ده‌ها حمله هوایی و گلوله باران و کشتار غیرنظامیان در بحبوحه وضعیت انسانی فاجعه بار در نتیجه محاصره و آواره شدن بیش از ۹۵ درصد از جمعیت این باریکه ادامه می‌دهد.

 

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ جنگی را علیه غزه آغاز کرده است که تا کنون بیش از ۱۲۸ هزار فلسطینی را شهید و مجروح کرده است و اکثریت آنها کودک و زن هستند. این حملات همچنین منجر به مفقود شدن بیش از ۱۰ هزار تن شده است./ ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده