واکاوی موضع قاطعانه پاکستان علیه رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
گزارش وب‌سایت «New Eastern Outlook»؛

واکاوی موضع قاطعانه پاکستان علیه رژیم صهیونیستی

موضع گیری دولت پاکستان در محکومیت جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در سراسر جهان بازتاب داشت و حماس از آن استقبال کرد. کمک‌های بشردوستانه پاکستان می‌تواند به کاهش مشکلات در فلسطین کمک کند و باعث تقویت بیشتر آرمان فلسطین شود، زیرا مردم غزه در انتظار کمک از سوی مردم جهان هستند.
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 28 July 2024

واکاوی موضع قاطعانه پاکستان علیه رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ طبق گزارش‌های اخیر، دست کم ۴۰ هزار فلسطینی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ جان خود را از دست داده‌اند. جنایت های جنگی و نسل کشی نیروهای اسرائیلی علیه غیرنظامیان فلسطینی از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس به وسیله اکثریت مردم و دولت‌های جهان محکوم شده، اما واکنش کشورهای مسلمان به جنایت های جنگی اسرائیل چشمگیر نبوده است.

 
۱۹ ژوئیه ۲۰۲۴ پاکستان به عنوان یکی از معدود کشورهای مسلمان، رویکردی سخت‌گیرانه درقبال اسرائیل اتخاذ کرد و پس از اعتراضات حزب سیاسی مذهبی تحریک لبیک، برای نخستین بار و طبق توافق با دولت، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به طور رسمی تروریست اعلام کرد.


طبق این توافق، دولت اعلام کرد اقدامات متعددی را برای کمک به غیرنظامیان غزه انجام خواهد داد و حماس از اقدامات پاکستان استقبال کرد، البته اقدامات پاکستان از چند جهت به مردم فلسطین کمک خواهد کرد.

اسرائیل و نیروهایش از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس بدترین جنایت های جنگی تاریخ بشریت را در غزه مرتکب شده‌اند


تأثیر اعتراضات و مطالبات حزب تحریک لبیک

سعد حسین رضوی، رئیس حزب تحریک لبیک پاکستان (TLP)، حزب سیاسی مذهبی ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴ نزدیکی اسلام آباد برای موضوع فلسطین تحصن کرد. این حزب به دلیل قدرت گسترده خیابانی خود در پاکستان و موضع شدید در زمینه مسائل مذهبی شناخته شده است.


 گرچه حزب تحریک لبیک پاکستان به دلیل پراکندگی آرای خود نتوانست به پیروزی قابل توجهی در انتخابات دست یابد، اما قدرت خیابانی بی‌نظیری در کشور دارد. در سال‌های اخیر، این حزب اعتراضات متفاوتی ترتیب داده و اغلب دولت را مجبور به تسلیم در برابر خواسته‌های خود کرده است. این تنها حزب پاکستان است که سال ۲۰۱۷ یک وزیر را مجبور به استعفا و در سال ۲۰۲۱ رهبر خود را با اعتراضات از زندان آزاد کرد.


حزب تحریک لبیک پاکستان در تحصن اخیر خود سه خواسته را به دولت ارائه کرد که شامل؛ تروریستی اعلام کردن نتانیاهو، تحریم رسمی تمامی نمادها و محصولات اسرائیلی و ارسال فوری کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به غیرنظامیان غزه بود. اعتراضات تقریباً هفت روز ادامه داشت و در ابتدا دولت به خواسته‌های معترضان توجهی نکرد، اما در نهایت مجبور به مذاکره با رهبری حزب تحریک لبیک پاکستان شد.


جنایت های جنگی اسرائیل 

دولت اسرائیل و نیروهایش از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس بدترین جنایت های جنگی تاریخ بشریت را در غزه مرتکب شده‌اند. هزاران غیرنظامی ازجمله زنان و کودکان عمدی به وسیله نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند. نیروهای اسرائیلی همچنین به کارکنان سازمان‌های مختلف امدادرسان و سازمان ملل متحد حمله کرده‌اند. 


طبق گزارش دیده بان حقوق بشر، نیروهای اسرائیلی از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ بیش از ۲۵۰ امدادگر را کشته‌اند. بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها نیز هدف نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) بوده‌اند. هدف قرار دادن بیمارستان‌ها طبق قانون بین المللی بشردوستانه جنایت جنگی است.


گزارش‌ها نشان می‌دهد، نیروهای اسرائیلی به عمد بیمارستان های قدس، اندونزی، بیمارستان کودکان الرنتیسی، النصر و الاهلی را به همراه بسیاری دیگر در غزه هدف قرار داده‌اند تا مردم بی‌گناه غزه را شکنجه و مجبور به مهاجرت کنند.


فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر در فلسطین در گزارش خود عنوان کرد، اسرائیل در حال ارتکاب نسل کشی علیه مردم غزه است و ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی از جنایت های جنگی دولت اسرائیل وقیحانه حمایت کرده‌اند. ایالات متحده چندین قطعنامه سازمان ملل متحد را برای برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه وتو کرده است.


 در عین حال آفریقای جنوبی به عنوان کشور پیشرو در تشکیل پرونده علیه جنایت های جنگی اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری (ICJ)  ظاهر شد و بسیاری از کشورها نیز به این پرونده پیوستند.


واکنش دولت پاکستان

با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، اسرائیل همچنان مرتکب جنایت های جنگی می‌شود و از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی علیه مردم غزه استفاده می‌کند. در این میان، بسیاری از نمادهای بین‌المللی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از اسرائیل در جنایت های جنگی حمایت می‌کنند. از همین رو جنبش بایکوت، واگذاری و تحریم (BDS) خواستار تحریم نمادهای طرفدار اسرائیل و محصولات آنهاست. 


حزب تحریک لبیک پاکستان نیز مدت هاست خواستار ممنوعیت رسمی محصولات طرفدار اسرائیل شده، ولی دولت اعتراضات و مطالبات آنها را در چند ماه گذشته نادیده گرفت. این موضوع به تحصن موفق در فیض آباد منجر شد، به طوری که هزاران نفر از طرفداران حزب به اعتراض پیوستند.

با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، اسرائیل همچنان مرتکب جنایت های جنگی می‌شود و از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی علیه مردم غزه استفاده می‌کند


در نهایت، دولت پاکستان با خواسته‌های رهبری حزب موافقت کرد. رعنا صنع الله، مشاور نخست وزیر پاکستان در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور رهبری حزب گفت: نتانیاهوی تروریست مرتکب جنایت های جنگی شده است و خواستار محاکمه وی (نتانیاهو) هستیم. از صمیم قلب ظلم اسرائیل و تمامی قدرت‌های حامی آن را محکوم می‌کنیم. 

 


وی همچنین اعلام کرد، دولت پاکستان تا ۳۱ جولای یک هزار تن کمک به مردم فلسطین در غزه ارسال خواهد کرد. در این کنفرانس خبری تشکیل کمیته ویژه‌ای برای شناسایی و ممنوعیت نمادها و شرکت‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم از اسرائیل در جنایت های جنگی حمایت می‌کنند، اعلام شد. 


اظهارات دولت پاکستان در سراسر جهان بازتاب داشت و حماس از آن استقبال کرد. کمک‌های بشردوستانه به وسیله دولت پاکستان می‌تواند به کاهش مشکلات پزشکی و گرسنگی در فلسطین کمک کند. این اقدامات باعث تقویت بیشتر آرمان فلسطین شده است، زیرا مردم غزه در انتظار کمک از سوی مردم جهان هستند.


تحریم نمادها، شرکت‌ها و محصولات حامی اسرائیل می‌تواند در سایر کشورهای جهان اقدامات مشابهی را آغاز کند. کشورهای حامی حقوق بشر باید تمام اقدامات ممکن را برای توقف جنایت های جنگی و نسل کشی اسرائیل انجام دهند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
مصدق مصدق پور، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

شکست تحقیرآمیز نتانیاهو در کنگره آمریکا