چین خواستار مقاومت آسه‌آن در برابر مداخلات آمریکا و ناتو شد-راهبرد معاصر

چین خواستار مقاومت آسه‌آن در برابر مداخلات آمریکا و ناتو شد

چین از کشور‌های جنوب شرقی آسیا خواست تا در برابر «مداخلات خارجی» آمریکا و ناتو در دریای چین جنوبی و دیگر نقاط حساس منطقه مقاومت کنند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 29
کد خبر: ۲۵۲۱۹۱

به گزارش راهبرد معاصر، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در حاشیه نشست وزاری خارجه انجمن کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) در لائوس گفت که آمریکا «هیچ حقی» برای مداخله در دریای چین جنوبی ندارد.

 

روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» می‌نویسد، اظهارات این دیپلمات ارشد چینی درحالی عنوان شده که تنش‌های دریایی میان چین و فیلیپین، به عنوان یکی از اعضای موسس انجمن کشور‌های جنوب شرقی آسیا و یکی از قدیمی‌ترین متحدان پیمان آمریکا در آسیا، تشدید شده است.

 

وزرای خارجه آسه‌آن پس از پایان یک نشست سه روزه بیانیه مشترکی را صادر کردند که به گفته ناظران حاکی از «اختلاف عمیق» در این بلوک است.

 

«ماریا تامار تانا» از مرکز تحقیقاتی «استاربیس ای‌دی‌آر» در مانیل می‌گوید: «رفتار قاطعانه چین، روابط با همسایه‌های جنوب شرق آسیا را لکه‌دار کرده است؛ همسایه‌هایی که بر سر مدیریت روابط با پکن عمیقا چند دسته شده‌اند. برخی کشور‌ها نسبت به مخالفت مستقیم با چین محتاط بوده، اما در عین حال مراقب هستند تا بیش از اندازه به آن وابسته نشوند. چنین موقعیتی این کشور‌ها را وادار کرده تا با دقت روابط اقتصادی خود را با چین متعادل کنند.»

 

وانگ یی در اظهارات خود واشنگتن و ائتلاف ناتو تحت رهبری ایالات متحده را به عنوان «تهدیدات اصلی علیه صلح و ثبات در هند-آرام» معرفی کرد و از بلوک آسه‌آن خواست تا «هوشیار باشند و با مداخله ناتو در منطقه مخالفت کنند.»

 

او در نشست انجمن منطقه‌ای آسه‌آن که ۲۷ وزیر خارجه از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در آن حضور داشتند، تاکید کرد: «استراتژی منطقه هند- آرام به رهبری ایالات متحده، معضلات امنیتی را تشدید می‌کند و با چشم‌انداز صلح و رفاه بلندمدت در منطقه در تضاد است.»

 

وزیر خارجه چین افزود: «مداخله ناتو در منطقه هم‌چنین موجب افزایش رویارویی و تشدید تنش‌ها می‌شود.»

 

وانگ یی در ادامه گفت: «به موقعیت و وضعیت آسه‌آن به‌عنوان منطقه صلح، آزادی و بی‌طرفی باید در این دنیای آشفتگی و هرج‌ومرج احترام گذاشته شود. پکن همچنین خواستار حل‌وفصل اختلافات پیرامون دریای چین جنوبی به روشی مناسب و از طریق گفت‌وگو و رایزنی با طرف‌های درگیر است.»

 

وزیر خارجه چین در پایان عنوان کرد: «برخی از کشور‌های خارجی مشکلات و بی‌نظمی‌ها را تشدید می‌کنند و آنها با اقدامات خود نظیر استقرار سیستم‌های موشکی میان برد در منطقه خطر رویارویی را بیشتر کرده و بزرگترین عامل برهم زننده در دریای چین جنوبی هستند.»/ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر