ردپای سیا در ناآرامی‌های پس از انتخابات ونزوئلا-راهبرد معاصر

ردپای سیا در ناآرامی‌های پس از انتخابات ونزوئلا

نظرسنجی بعد از انتخابات ونزوئلا که ادعای پیروزی اپوزیسیون را دارد، توسط موسسه تحقیقاتی وابسته به سازمان سیا انجام شده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 30
کد خبر: ۲۵۲۳۸۷

به گزارش راهبرد معاصر، در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در روز دوشنبه و پیروزی «نیکولاس مادورو» برای سومین مرتبه، حامیان مخالفان در مرکز کاراکاس، پایتخت این کشور ناآرامی‌هایی را ایجاد کردند.

 

رئیس‌جمهور ونزوئلا هم در واکنش به شورش پس از برگزاری انتخابات، گفت مخالفان دولت قصد دارند بحران سیاسی در این کشور ایجاد کنند، اما به هدف خود نخواهند رسید.

 

پایگاه خبری «ژئوپلیتیکال اکونومی» در گزارشی می‌نویسد: «نظرسنجی بعد از انتخابات ونزوئلا که ادعای پیروزی اپوزیسیون را دارد توسط موسسه‌ای طراحی شده که ارتباط نزدیکی با دولت ایالات متحده و سازمان سیا دارد و برای تبلیغات رسانه‌ای دولت این کشور فعالیت می‌کند.»

 

این گزارش درحالی منتشر شده که وزارت امور خارجه آمریکا که از تلاش‌های بسیاری برای کودتا در ونزوئلا حمایت کرده، پیروزی مادورو را به‌رسمیت نمی‌شناسد و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، نتایج این انتخابات را زیر سوال برده است.

 

این موسسه تحقیقاتی تحت عنوان «ادیسون ریسرچ» هم‌چنین با بی‌بی‌سی همکاری داشته است.

 

علاوه بر ونزوئلا، این موسسه قبلا نظرسنجی‌های مشکوکی را در اوکراین، گرجستان و عراق انجام داده؛ مناطقی از جهان که توسط وزارت خارجه آمریکا «بسیار استراتژیک» تلقی شده و مداخله بی‌امان واشنگتن را شامل شده است.

 

موسسه تحقیقاتی ادیسون توسط معاون اجرایی شرکت «راب فاربمن» مدیریت می‌شود. نام او هم‌چنین در بیانیه مطبوعاتی نظرسنجی پس از انتخابات ونزوئلا ذکر شده است.

 

وب‌سایت این موسسه آمریکایی خاطر نشان می‌کند: «فاربمن تحقیقات بین‌المللی ادیسون را با تخصص در خاورمیانه و آفریقا برای مشتریانی از جمله بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، شبکه‌های پخش خاورمیانه و رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی مدیریت می‌کند.»

 

روزنامه نیویورک تایمز در سال ۱۹۷۷ این رسانه‌ها را «رسانه پروپاگاندایی بین‌المللی که توسط سیا ساخته شده‌اند»، توصیف و هم‌چنین تاکید کرد که سرمایه‌گذاری و بودجه مربوط به رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی توسط سیا تامین می‌شود.

 

شورای ملی انتخابات ونزوئلا دوشنبه پس از اینکه مادورو ۶۱ ساله ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد، او را برنده رقابت‌های ریاست جمهوری اعلام کرد. نفر دوم انتخابات و رقیب اصلی مادورو، «ادموندو گونزالس بود» که ۴۴.۲ درصد رای گرفت.

 

مادورو سومین دوره ریاست جمهوری خود را در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد. با این حال «ماریا کورینا ماچادو» رئیس مخالفان ونزوئلا مدعی شد از نظر مخالفان دولت ونزوئلا، «گونزالس» پیروز انتخابات است./ ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار