داروی پسوزیاریس دیابت کودکان را درمان می‌کند-راهبرد معاصر

داروی پسوزیاریس دیابت کودکان را درمان می‌کند

طبق پژوهشی جدید دارویی که هم اکنون برای درمان پسوزیاریس به کار می‌رود، به درمان مراحل اولیه دیابت نوع اول در کودکان و نوجوانان بدون استفاده از انسولین کمک می‌کند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 30
کد خبر: ۲۵۲۴۹۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ این دارو «استکینوماب» (ustekinumab) نام دارد و تزرق آن سلول‌های چالش برانگیز در خون را هدف می‌گیرد. محققان آن را یک نمونه ایده آل از دارویی دقیق توصیف کرده اند. در آزمایش‌هایی که محققان دانشگاه کاردیف، کالج کینگ لندن، سوانسی سوئد و کالگری انجام دادند، ۷۲ شرکت کننده ۱۲ تا ۱۸ ساله که نشانگر‌های دیابت نوع یک در آنها شروع شده بود، شرکت کردند.

حدود ۶۲ بیمار تحت بررسی قرار گرفتند که ۴۱ نفر آنها استکینوماب و ۲۱ نفر پلاسیبو مصرف کرده بودند. محققان پس از یک سال متوجه شدند سطح پپتید سی (یک نشانگر بدن که انسولین تولید می‌کند) در افرادی که این دارو را مصرف می‌کردند ۴۹ درصد بیشتر بود.

پروفسور تیم تری از کالج کینگ لندن می‌گوید: ما متوجه شدیم استکینوماب سطح گروه کوچکی از سلول‌های ایمنی در خون به نام Th ۱۷.۱ را کاهش می‌دهد. این سلول‌ها از هر هزار سلول ایمنی یک مورد را می‌سازند، اما به نظر می‌رسد نقشی مهم در نابودسازی سلول‌های تولید کننده انسولین دارند. به همین دلیل است که استکینوماب عوارض جانبی کمتری دارد. این دارو سلول‌های دردسرساز را هدف می‌گیرد و ۹۹ درصد سیستم ایمنی دست نخورده باقی می‌ماند.

این دارو برای بزرگسالانی که به پسوزیاریس شدید یا آرتریت پسوریاتیک (psoriatic arthritis) و همچنین افراد مبتلا به کولیت یا بیمارانی که قبلا دچار نوع معتدل تا شدید بیمار کرون بوده و درمان شده اند، تجویز می‌شود.

آرتریت پسوریاتیک یک بیماری مزمن است که سبب درد مفاصل و التهاب آنها می‌شود. اصولا برخی افرادی که مبتلا به پسوزیاریس هستند، با افزایش سن دچار این بیماری می‌شوند. / جماران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار