کنعانی: جامعه جهانی باید به مصونیت غیرقابل‌قبول رژیم اسراییل پایان دهد-راهبرد معاصر

کنعانی: جامعه جهانی باید به مصونیت غیرقابل‌قبول رژیم اسراییل پایان دهد

سخنگوی‌وزارتخارجه نوشت: جامعه بین‌المللی باید بر اساس وظیفه انسانی خود، به مصونیت غیر قابل قبول رژیم غاصب صهیونیستی که به هیچ‌یک از اصول اولیه حقوق بشر اعتقاد و التزامی ندارد، پایان دهد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 04
کد خبر: ۲۵۳۲۰۴

به گزارش راهبرد معاصر، ناصر کنعانی در یادداشتی با اشاره به روز حقوق بشر نوشت:

یادداشت
‏بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
‏یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
‏"سوره حجرات -۱۳"

‏چهاردهم مرداد برابر با ۴ آگوست، "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" است.

سازمان همکاری اسلامی در سال ١٣٦٩، اعلامیه حقوق بشر اسلامی را در سطح دولت‌های اسلامی تصویب و در سال ١٣٨٧ به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، چهاردهم مرداد را "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" نامگذاری نمود.

اسلام بزرگ‌ترین منادی حقوق مادی و معنوی بشر است. همانگونه که در روزگار غلبه جهل بشری اسلام از حق حیات و کرامت ابناء بشر سخن راند و آداب زیستن شرافتمندانه را عرضه نمود، امروز نیز دولت‌ها و ملت‌های اسلامی شایسته آن هستند که بزرگترین مدعیان و پرچمداران راستین حقوق بشر باشند و مروج این معارف و ارزش‌های والای اسلامی و انسانی باشند.

‏رشد و تعالی مفهوم حقوق بشر و ارزش‌های واقعی ناظر بر آن در جهان پرآشوب و سردرگم امروز، نیازمند عزمی جهانی و مصلحانه و ممانعت قدرتها از سوءاستفاده از آن بمنظور دستیابی به اهداف نامشروع سیاسی است.

‏در "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی"، توجه همه دولت‌ها و ملت‌های اسلامی را به حمایت عملی تر و مؤثرتر از حقوق طبیعی و انسانی میلیون‌ها انسان فلسطینی تحت محاصره، بمباران، آواره و یا در بند که دهه هاست مصداق بارز و مثال زدنی تضییع فاحش حقوق بشر می‌باشند، فرا می‌خوانیم. ملتی که بدیهی‌ترین حقوق اولیه و انسانی آنها توسط رژیمی اشغالگر نقض گردیده و اکنون نیز با شدید ترین و شنیع‌ترین رفتارها و اقدامات ضد بشری و ضد انسانی که در تاریخ معاصر سابقه نداشته است، در آستانه نسل‌کُشی توسط همان رژیم قرار گرفته‌اند.

جامعه بین‌المللی باید بر اساس وظیفه انسانی خود، به مصونیت غیر قابل قبول رژیم غاصب صهیونیستی که به هیچیک از اصول اولیه حقوق بشر اعتقاد و التزامی ندارد، پایان داده تا از امتداد لگدمال شدن کرامت انسانی جلوگیری شود.

بدیهی است در راه رسیدن به این هدف مهم، مسئولیت کشورها و ملت‌های اسلامی، مسئولیتی محوری و تعیین کننده است.

‏ناصر کنعانی چافی
‏سخنگوی وزارت امور خارجه

/ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده