افزایش۲برابری درخواست مهاجرت پرستاران-راهبرد معاصر

افزایش۲برابری درخواست مهاجرت پرستاران

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به افزایش دو برابری درخواست مهاجرت پرستاران در سه سال گذشته گفت: به دلیل کمبود شدید نیروی پرستاری با پدیده اضافه‌کاری اجباری مواجهیم‌.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 07
کد خبر: ۲۵۳۶۴۸

به گزارش راهبرد معاصر، احمد نجاتیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره مشکلات حوزه پرستاری اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری یک سازمان عمومی غیردولتی است که وظایف حاکمیتی و عمومی را برعهده دارد. وظایف قانونی این سازمان در حوزه آموزش، پژوهش، توسعه و ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری، نظارت بر ارائه خدمات سلامت در حوزه پرستاری، دفاع از حقوق مردم و حقوق مادی و معنوی پرستاران و ‌.. است. در سال‌های گذشته آنقدر مطالبات معیشتی پرستاران زیاد بوده که نقش سازمان در سایر عرصه‌ها خیلی دیده نشده است البته تلاش‌هایی در برخی سالها برای استانداردسازی خدمات انجام شده اما نیاز به تلاش بیشتر وجود دارد در عین حال تا زمانی که نتوانیم مشکلات معیشتی پرستاران را مرتفع کنیم در سایر زمینه‌ها شاید نتوانیم آن طور که باید عمل کنیم.

 

وی با بیان اینکه ماهیت سازمان نظام پرستاری غیردولتی و غیرسیاسی است، افزود: هر دولتی که بر روی کار بیاید سازمان با آن همراه خواهد بود و نگاه سیاسی به آن نخواهد داشت و در دولت سیزدهم نیز اگر از دریچه حرفه‌ای بخواهیم نگاه کنیم اقدامات بسیار خوبی انجام شده که باید به آنها اشاره کنیم، از جمله اینکه برای اولین بار قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دولت سیزدهم اجرا شد. البته فراز و فرودها و اعتراضاتی در زمینه نحوه اجرا وجود دارد اما شروع اجرای قانون امر مبارکی بود که در دولت سیزدهم رخ داد. همچنین برای اولین بار، در پست‌های کلیدی وزارت بهداشت از سه نفر از همکاران پرستار استفاده شد که در تاریخ بی‌سابقه است و امیدواریم این اتفاق در دوره‌های بعدی نیز ادامه یابد زیرا جمعیت 300 هزار نفری پرستاری حق دارند در حوزه سیاستگذاری سلامت نیز حضور داشته باشند.

 

نجاتیان با اشاره به مطالبات و مشکلات جامعه پرستاری گفت: امروز بزرگترین مشکل ما در نظام سلامت ابربحران کمبود نیروی متخصص است‌. همه پرستاران در شرایط کاری بسیار سختی قرار گرفته‌اند زیرا کمبود شدید نیرو در حوزه پرستاری وجود دارد‌ البته در این حوزه آمار خیلی دقیقی نداریم اما قطعا می‌توانیم بگوییم نسبت پرستار به تخت کمتر از یک نفر است و استخدام‌ها و تبدیل وضعیت‌هایی که رخ داد به بدنه پرستاری کشور کمکی نکرد زیرا برای خروج و بازنشستگی نیروها چیزی به بدنه پرستاری اضافه نشد و نیروهای شرکتی و قراردادی تبدیل وضعیت شدند یا در بیمارستان‌های جدیدالتاسیس به کار گرفته شدند.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به مشکل مهاجرت پرستاران از ایران بیان کرد: از سال 1400 تا 1402 درخواست‌های مهاجرت پرستاران به سازمان نظام پرستاری (برای دریافت گواهی گوداستندینگ) دو برابر شده است و به عبارتی می‌توان گفت در هر سال معادل 20 درصد ظرفیت آموزشی پرستاری کشور ما درخواست مهاجرت دارند!

 

وی ادامه داد: عدم ارائه مجوزهای استخدام یکی از علل بروز این بحران بوده است. سازمان اداری و استخدامی بر اساس مدل ذهنی خودشان با استخدام پرستار خیلی موافق نیستند و هنوز در کشور وحدت و اتفاق نظری درباره سرانه پرستار به تخت بیمارستانی وجود ندارد و وزارت بهداشت و نظام پرستاری اعدادی را اعلام کرده‌اند اما سازمان امور اداری و استخدامی این اعداد را نپذیرفته‌اند. 

 

نجاتیان تصریح کرد: اگر بخواهیم حداقل کیفیت خدمات سلامت را تامین کنیم 2.5 نفر کادر پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی نیاز داریم.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: به دلیل کمبود نیرو با پدیده اضافه‌کاری اجباری مواجهیم‌ در حالی که 70 درصد نیروهای پرستاری زن هستند و وظایف مادری نیز برعهده دارند و گاهاً تا 80 ساعت اضافه‌کاری اجباری برای آنها تعیین می‌شود. در عین حال مبلغ هر ساعت اضافه‌کاری 25 تا 30 هزار تومان است که حتی کفاف هزینه رفت و آمد همکاران پرستار را نیز نمی‌دهد. افزایش اضافه‌کاری پرستاران به شورای عالی دستمزد رفته است و امیدواریم اتفاقات مبارکی رقم بخورد.

 

وی عدم اجرای قانون ارتقای بهره‌وری را از مشکلات دیگر پرستاران عنوان و تصریح کرد: تفسیرهای نادرستی که از قانون ارتقای بهره‌وری در بخش خصوصی می‌شود مانع از اجرای صحیح قانون شده است‌. پرداخت دیرهنگام معوقات نیز یکی از دیگر از مشکلات است به طوری که میانگین تاخیر در پرداخت معوقات 8 ماه است! این موضوع تشویشی را برای پرستاران ایجاد کرده است.

 

وی نبود امنیت شغلی و به‌کارگیری پرستاران به صورت قراردادی و شرکتی را نیز از مشکلات پرستاران عنوان و خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت چهاردهم بحث استخدام پرستاران تعیین تکلیف شود و تغییر وضعیت همکاران به‌ویژه پرستاران فعال در دوران کرونا باید مدنظر قرار بگیرد.

 

وی با اشاره به پایین بودن حقوق و دستمزد پرستاران گفت: اگر نمی‌توانیم حقوق همکاران را افزایش دهیم حداقل کاری که می‌توان کرد این است که پرستاران از پرداخت مالیات مضاعف معاف شوند. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار