شیوع یک بیماری با علائم ویروس تب دنگی در آمریکای لاتین-راهبرد معاصر

شیوع یک بیماری با علائم ویروس تب دنگی در آمریکای لاتین

منطقه قاره آمریکای سازمان جهانی بهداشت با توجه به افزایش موارد عفونت با «ویروس اوروپوچ» یک بیماری نه چندان شناخته‌نشده منتقل‌شونده به‌وسیله پشه که علائمی شبیه به تب دنگی دارد، هشدار همه‌گیری صادر کرده است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۶ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 07
کد خبر: ۲۵۳۷۴۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ هشدار منطقه قاره آمریکای سازمان جهانی بهداشت این هفته پس از آن منتشر می‌شود که این سازمان نخستین مرگ و میر‌های مرتبط با این ویروس را گزارش کرد - از جمله مرگ‌های جنینی مرتبط با «موارد احتمالی انتقال عمودی» این ویروس، که در آن ویروس در دوران بارداری از مادر به کودک منتقل می‌شود.

حداقل ۸۰۷۸ مورد تأیید شده عفونت با ویروس اوروپوچ (Oropouche)، از جمله دو مورد مرگبار، در قاره آمریکا گزارش شده است. موارد عفونت مربوط به کشور‌های بولیوی، کلمبیا، کوبا و پرو و نیز کشور برزیل بوده که بیشترین موارد تایید شده بیماری و دو مرگ مربوط به بیماری از آن گزارش شده است.

دو زن جوان ۲۱ و ۲۴ ساله در برزیل به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر دوی این زنان چند روز پس از اولین تجربه علائم ناگهانی شامل تب، درد‌های عضلانی، درد پشت حدقه چشم، سردرد و استفراغ و سایر علائم جان خود را از دست دادند. سومین مورد در برزیل به عنوان سومین مرگ احتمالی اوروپوچ در حال بررسی است.

بر اساس گزارش منطقه قاره آمریکای سازمان جهانی بهداشت، حداقل ۷۲۸۴ مورد عفونت با ویروس اروروپوچ در برزیل تأیید شده است. این عدد معادل ۹۰ درصد از کل موارد تأیید شده اوروپوچ در قاره آمریکا و یک جهش قابل توجه نسبت به ۸۳۲ مورد گزارش شده برزیل در سال گذشته است.

حمله ویروس به جنین‌ها

از جمله موارد مرگبار دیگری که هنوز در برزیل تحت بررسی است، یک مورد مرگ جنین، یک سقط جنین و چهار مورد نوزاد مبتلا به میکروسفالی - نقص مادرزادی نوزاد با سر کوچکتر از حد انتظار- است. عارضه میکروسفالی نوزادان همچنین با عفونت مادران با ویروس زیکا، یکی دیگر از بیماری‌های منتقل‌شونده به‌وسیله پشه، مرتبط است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مادری در برزیل که علائم منطبق با عفونت با ویروس اوروپوچ را تجربه کرد، در ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) پس از اینکه متوجه عدم تحرک جنین شد، به پزشک مراجعه کرد. سپس مواد ژنتیکی ویروس اوروپوچ در خون بند ناف و بافت اندام‌های جنین پس از تأیید مرگ جنین شناسایی شد. یک مورد مشابه دیگر که بلافاصله پس از این مورد گزارش شد، مربوط به مادری بود که پس از دچار شدن به علائم خونریزی مرتبط با ویروس، سقط جنین کرده بود. همچنین مقامات بهداشتی برزیل که در حال انجام یک مطالعه بر روی چهار نوزاد مبتلا به میکروسفالی بودند، دریافتند که این نوزادان از قبل در خونشان آنتی بادی علیه ویروس اوروپوچ داشتند.

سازمان جهانی بهداشت در هشدار قبلی‌اش را در ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر) در مورد موارد احتمالی انتقال ویروس اوروپوچ از مادر باردار به جنین صادر کرده بود، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی) تأکید کرده است که «هنوز» مشخص نیست که آیا عفونت با ویروس اوروپوچ دلیل پیامد‌های سلامتی منفی برای جنین بوده است یا خیر.

هیچ واکسن یا دارو‌های ضدویروسی خاصی برای پیشگیری یا درمان عفونت با ویروس اوروپوچ وجود ندارد و درمان بر روی تسکین علائم بیماران متمرکز است.

علائم عفونت با ویروس اوروپوچ مشابه علائم عفونت با ویروس تب دنگی است و شامل سردرد، تب، درد عضلانی، سفت شدن مفاصل، حالت تهوع، استفراغ، لرز و حساسیت به نور می‌شود. در موارد شدید، این ویروس همچنین می‌تواند باعث تورم بافت‌های اطراف مغز و نخاع شود.

علائم در برخی از بیماران ممکن است شامل بثورات، استفراغ و خونریزی نیز باشد - معمولاً به شکل خونریزی بینی، خونریزی لثه یا لکه‌های خونی زیر پوست.

علائم معمولاً چهار تا هشت روز پس از گزیده شدن فرد به‌وسیله شروع می‌شود گرچه علائم معمولاً سه تا شش روز طول می‌کشد، عفونت می‌تواند تا سه هفته ادامه یابد. /همشهری آنلاین

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار