پالایشگاه تهران تامین کننده ۱۵ درصد انرژی کشور-راهبرد معاصر

پالایشگاه تهران تامین کننده ۱۵ درصد انرژی کشور

مدیرعامل پالایشگاه تهران گفت: این پالایشگاه به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شهر تهران ۱۵ درصد انرژی کشور را تأمین می‌کند اما در برخی بخش‌ها ضعف‌هایی دارد که دلیل قدیمی بودن آن است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 13
کد خبر: ۲۵۴۳۲۶

به گزارش راهبرد معاصر، محسن ایران زاد مدیر عامل پالایشگاه تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پالایشگاه تهران ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام را دریافت و تبدیل به بنزین، گازوئیل، ال پی جی، نفت کوره و دیگر فرآورده‌ها می‌کند.

 

وی ادامه داد: پالایشگاه تهران به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شهر تهران ۱۵ درصد انرژی کشور را تأمین می‌کند اما در برخی بخش‌ها ضعف‌هایی دارد که دلیل آن قدیمی بودن پالایشگاه است.

 

مدیر عامل پالایشگاه تهران با بیان اینکه سطح تکنولوژی پالایشگاه در زمان طراحی پایین بوده است، گفت: ما بنا داریم ضریب پیچیدگی پالایشگاه را از ۵.۵ درصد کنونی به ۱۲ درصد تا سال ۱۴۱۰ برسانیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تا خرداد سال ۱۴۰۴ با راه‌اندازی پروژه بنزین‌سازی واحد CCR کیفیت بنزین پالایشگاه تهران تماماً یورو ۴ خواهد شد، افزود: با خرید پتروشیمی شازند، عملاً به پتروپالایشگاه تبدیل شدیم و با راه‌اندازی واحد RHU و اتصال آن به پتروشیمی اراک، ضریب پیچیدگی ما ۲ واحد افزایش خواهد یافت.

 

وی با اشاره به تمرکز پالایشگاه به افزایش امنیت در محدوده اطراف پالایشگاه تصریح کرد: باید ضمن اینکه تولید را افزایش می‌دهیم، از بعد امنیتی نیز پالایشگاه را تقویت کنیم زیرا در این محدوده جمعیت زیادی افاغنه ساکن هستند، بنابراین باید دیوارکشی شده و اقدامات ضد انتحاری تقویت شود.

 

ایران زاد با اشاره به ورود پالایشگاه نفت تهران به حوزه برندینگ گفت: پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران ۸۶ درصد پیشرفت دارد و تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

 

به گفته وی با توجه به رصد بازار، تا ۲۰ سال آینده برق جایگزین بنزین خواهد شد و به همین دلیل نیز به‌سمت پتروپالایش شدن حرکت خواهیم کرد.

 

وی بیان کرد: پروژه نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی نیز به همین منظور طراحی شده است و به‌دنبال خرید سهام یک خط تولید پنل‌های خورشیدی هستیم.

 

مدیرعامل پالایشگاه تهران افزود: به‌دنبال رصد بازار برای تولید باتری و تجهیزات جانبی خودروهای برقی هستیم، همچنین با توجه به وجود لیتیوم در دریاچه نمک، در حال اجرای یک طرح مطالعاتی در این زمینه هستیم.

 

ایران‌زاد با اشاره به اینکه پالایشگاه تهران از ابتدای امسال به‌صورت مستقیم با ظرفیت روزانه ۴۰ تانکر بارگیری ال‌پی‌جی را انجام می‌دهد، بیان کرد: تولید و فروش ال‌پی‌جی در این مجتمع به تعادل رسیده است و مجوز فروش نفتای سنگین را نیز دریافت کردیم.

 

وی با تأکید بر اینکه پتروشیمی شازند را با قیمتی بالاتر، برای تکمیل زنجیره ارزش در آینده خریداری کردیم، تصریح کرد: در حال بررسی افزایش خوراک پتروشیمی شازند از طریق محصولات پالایشگاه نفت تهران هستیم.

 

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران افزود: این پتروشیمی ظرفیت صادرات دارد و با توجه به تعریف یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو در پالایشگاه تهران، این ظرفیت سودآوری در آینده برای پالایشگاه تهران نیز فعال خواهد شد.

 

ایران‌زاد خاطر نشان کرد: پالایشگاه تهران از نظر گاز ارسالی به مشعل، کمترین مقدار گاز مشعل را دارد، اما برای جلوگیری از حوادث ناگهانی، وجود مشعل الزامی است. بر این اساس، ۳۰ میلیون یورو برای بازیابی گازهای مشعل سرمایه‌گذاری شده است که تا ۱۸ ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه در حال پیگیری دریافت مجوز فروش محصولات خاص هستیم، بیان کرد: بازار صادراتی ال‌پی‌جی ما هم‌اکنون کشورهای افغانستان و پاکستان است که در حال توسعه آن به‌سمت ترکیه و آفریقای جنوبی هستیم، همچنین صادرات نفت‌کوره به کشورهایی نظیر هند را پیگیری می‌کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: نداشتن ارتباط با جامعه بیرونی یکی از چالش‌های این شرکت بود که تلاش کردیم ارتباطمان را با حاکمیت و ارکان منطقه برقرار کنیم، همچنین در حال پیگیری طرحی برای توانمندسازی روستاهای اطراف از طریق قرارداد با یک هنرستان فنی هستیم.

 

ایران زاد با اشاره به اینکه توسعه شاخص‌های پدافند غیرعامل و افزایش تولید نیز در برنامه این شرکت قرار دارد، گفت: منطقه کهریزک نیز مشکل آب دارد. ۶ دهم درصد آب تهران را پالایشگاه استفاده می‌کند که با اجرای طرح تصفیه پساب تا پایان سال، این مقدار کاهش می‌یابد./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار