بدهی حقوق حق‌التدریسی‌ها پرداخت شد/ میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان-راهبرد معاصر

بدهی حقوق حق‌التدریسی‌ها پرداخت شد/ میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است و این عدد بدون اخذ اضافه تدریس محاسبه شده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 14
کد خبر: ۲۵۴۴۶۴

به گزارش راهبرد معاصر، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز گفت:  وزارت آموزش و پرورش  تمام ثروتش نیروی انسانی است و ۹۸ درصد اعتبارات هم صرف حقوق و مزایا آن‌ها می‌شود، نظم مالی به ویژه در حوزه پرسنلی می‌تواند پیشران بقیه امور باشد.

 

وی همچنین درباره نحوه تغییرات رویکرد مالی در یک‌سال گذشته آموزش و پرورش افزود: از اسفند ۱۴۰۱ حقوق حق التدریس پرداخت نشده بود اما وزارت آموزش‌و پرورش با برنامه‌ریزی توانست حقوق حق التدریس‌ها را پرداخت کند.

 

وی افزود: شهریور سال گذشته در خصوص نیروهای خرید خدمات در آموزش و پرورش تعهد داده بودند که از به کار گیری آنها خودداری شود که در ازای آن مجوز استخدامی دریافت کردیم.

 

فرهادی تصریح کرد: اکنون نه تنها یک ریال به نیروی‌های خرید خدمات بدهکار نیستیم، بلکه برای نظم بخشی به وضعیت آن‌ها نیز اقدام کردیم، به طوری که به دستور سرپرست وقت ریاست جمهوری، کلیه نیروهای خرید خدمات استان سیستان و بلوچستان مقرر شد که به صورت قرارداد کار معین در سال تحصیلی آینده به کار گرفته شوند.

 

او ادامه داد: ۵۷۲ هزار نفر در سال گذشته به رتبه‌بندی معترض بودند که بیش از ۳۸۰ هزار نفر افزایش رتبه داشته‌ایم.

 

وی افزود: برای اضافه تدریس‌ها و حق‌التدریس‌ها برنامه‌ای طراحی شد که دارای مشکلاتی بود که در حال حاضر اصلاح شده است. طبق این اصلاحیه حق التدریس‌ها به جای ۹ ماه ۱۰ ماه حقوق دریافت می‌کنند.

 

فرهادی با بیان این که سه بحران از ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۷ خواهیم داشت؛ تصریح کرد: یکی از این عوامل وجود بیشترین میزان دانش آموزان در بیست و پنج سال گذشته و دیگری وجود میزان بازنشستگی در بیست و پنج سال گذشته و سومین عامل میزان فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان و رجایی است که باعث کمبود نیروی انسانی شده است. با استفاده از ظرفیت خرید خدمات نیروی خرید خدمات و ۵۰ درصد از بازنشستگان داوطلب برای استمرار خدمت مهرماه آرامی خواهیم داشت. 

 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: هرکدام از فرهنگیان بازنشسته که داوطلب استمرار خدمت هستند و یا معلمانی که  در شهریور امسال بازنشسته می شوند، داوطلب استمرار خدمت و بازنشستگی خود را عقب بیندازند، ۱۳ ماه حقوق می‌گیرند. 

 

او با بیان این که نتایج آزمون استخدامی آموزگاری در مقایسه با سال گذشته زودتر اعلام شد؛ ادامه داد: نتایج آزمون استخدامی آموزگاری یک ماه پیش اعلام شد. در این آزمون حدود ۲۸ هزار نفر شرکت کردند که از این تعداد حدود ۲۱ هزار نفر قبول شدند. 

 

وی افزود: در آزمون دبیری ۲۴ هزار نفر شرکت کردند که نتایج آن کمتر از یک هفته آینده منتشر می‌شود. همچنین آزمون کیفیت بخشی برای جذب ۱۹ هزار معلم پرورشی، مشاور، تربیت بدنی برگزار شد که نتایج آن دو هفته دیگر منتشر می‌شود.

 

فرهادی با بیان  این که مجوز استخدامی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۹ هزار نفر بوده است؛ افزود:از این تعداد حدود ۲۴ هزار نفر  دبیر و هنرآموز، ۳۲ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان،  ۷۰۰ نفر از طریق بنیاد نخبگان و حدود ۸ هزار نیروی سرایداری و خدماتی جذب این وزارت‌خانه می‌شوند.  ۷۰۰ نیرو حافظ قرآن از جمله نیروهای جدیدی است که وارد نظام تعلیم و تربیت خواهند شد.

 

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان این که سال گذشته  حدود۲۰۰ هزار کمبود معلم  داشته‌ایم؛ افزود:مهر امسال ۱۷۶ هزار کمبود معلم خواهیم داشت اما با برنامه‌های صورت گرفته مشکلی نداریم.  

 

فرهادی افزود: ابلاغ بیش از ۴۰ درصد از معلمان تاکنون صادر شده و این دسته از معلمان در مهر سال جاری می‌دانند در چه مدرسه‌ای تدریس خواهند داشت. در برخی از سال‌ها حتی تا بهمن هم معلمانی داشتیم که نمی‌دانستند در کدام مدرسه مأمور خواهند بود. خوشبختانه این مشکل دیگر وجود ندارد و هشتاد درصد کلاس بندی ها هم انجام شده است.

 

وی به موضوع بودجه اشاره کرد و گفت: بودجه آموزش و پرورش هنوز جا برای رشد دارد. آموزش و پرورش ۴۴.۱۷ صدم دولت است یعنی قریب به نصف دولت. این عدد نشان می‌دهد که سهم این وزارتخانه باید از بودجه عمومی هم بیشتر باشد.

 

او ادامه داد:  میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است. این عدد میانگین است بدون اخذ اضافه تدریس. بودجه ما امسال مقرر شد به اضافه ۱۰ درصد باشد. یعنی امسال ۱۱۰ درصد دریافت خواهیم کرد.  سهم بودجه از ۱۰ درصد بیشتر است. 

 

فرهادی با بیان این که ۲۶ هزار معلم در حوزه نقل و انتقالات اقدام کرده اند، بیشترین تقاضای ما و خروجی ما از شهرستان های استان تهران است و بیش از ۵ هزار معلم درخواست انتقال به استان های دیگر داشتند و بیشترین در خواست ورود بیش از ۶ هزار درخواست است و کمترین در خواست خروج متعلق به ایلام است و ۲۴۲ معلم درخواست خروج دارد و کمترین درخواست ورود مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. بیشتر نقل و انتقالات به معلمانی است که سابقه کمی دارند و تعداد این معلمان ۱۲ هزار نفر است .

 

فرهادی افزود: ۹ میلیون ۲۰۰هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی ، ۳ میلیون دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ۳ میلیون دانش آموز در دوره متوسطه دوم تحصیلی می کنند و تا پنج سال آینده دانش آموزان دوره متوسطه افزایش می یابد و باید برای افزایش تعداد دانش آموزان در دوره متوسطه در مدارس برنامه ریزی کنیم.

 

وی با بیان این که از سال آینده افزایش بودجه ناظر به کیفیت آموزش خواهد بود، گفت: بیشترین معوقات ما مربوط به پاداش پایان خدمت معلمان است که حدود ۴۰ همت اعتبار نیاز دارد. ما مرتب پیگیر تامین اعتبار برای این مهم هستیم و به‌زودی پاداش پایان خدمت کسانی که شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده‌اند در شهریور پرداخت خواهد شود.

 

وی در پایان تصریح کرد: همه ادارات کل موظف هستند با استمرار خدمت بازنشستگان موافقت کنند مگر اینکه نیاز نداشته باشند./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار