شیوع سرخک در عراق | واکسیناسیون برای زائران اربعین زیر ۱۵ سال-راهبرد معاصر

شیوع سرخک در عراق | واکسیناسیون برای زائران اربعین زیر ۱۵ سال

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به شیوع بیماری سرخک در کشور عراق گفت: موثرترین راه مقابله با سرخک، واکسیناسیون به موقع است و لازم است کلیه افراد زیر ۱۵ سال که قصد عزیمت به عراق را دارند به همراه خانواده با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و با داشتن کارت واکسن از تکمیل بودن واکسیناسیون خود مطمئن شوند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 15
کد خبر: ۲۵۴۵۶۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ جهانبخش یوسفی ۲۵ مرداد در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بزرگسالانی که سابقه تزریق واکسن سرخک یا ابتلا به سرخک را ندارند، می‌بایست از تماس نزدیک با موارد مشکوک از جمله تب و بثورات پوستی خودداری کنند.

یوسفی عنوان کرد: رعایت بهداشت فردی، مهم‌ترین نکته در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر است.

به گفته وی، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت آداب تنفسی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت آب و حفظ فاصله با افراد بیمار، مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار است.

یوسفی نسبت به رعایت بهداشت آب، مواد غذایی، میوه‌جات، سبزیجات و همچنین شستن دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روده‌ای به خصوص وبا در این ایام تاکید کرد.

توصیه‌هایی برای مقابله با تب دنگی در عراق

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پوشیدن لباس‌های بلند و دارای رنگ روشن را در پیاده روی اربعین توصیه کرد و افزود: بهتر است در هنگام استراحت در بیرون از پشه بند استفاده کنید.

به گفته وی، داشتن توری درب و پنجره و همچنین استفاده از مواد دور کننده حشرات در مقابله از تب دنگی موثر است.

تب کریمه چیست؟

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه تب کریمه از طریق نیش کنه یا مصرف گوشت آلوده منتقل می‌شود، افزود: گوشتی که به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری نشده (جگر ۴۸ ساعت)، باعث انتقال این بیماری می‌شود.

یوسفی از انتقال این بیماری حتی به صورت تماس با ترشحات خبر داد.

درصورت داشتن این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید؟!

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تاکید کرد: به طور کلی زائرین در صورت داشتن این علائم بهتر است در هر زمانی از سفر به نزدیکترین مرکز بهداشتی، درمانی در ایران یا عراق و یا مراقبین بهداشتی داخل کاروان‌ها مراجعه نمایند.

وی گفت: در صورت داشتن تب و بثورات (دانه‌های پوستی)، تب یا خونریزی که به دلیل جراحت نباشد، تب و سرفه به مدت یک هفته، تهوع، استفراغ یا درد شکم بعد از مصرف مواد غذایی یا آشامیدنی، اسهال حاد آبکی به همراه تهوع، استفراغ یا درد شکم و یا اسهال خونی با یا بدون تهوع، استفراغ یا درد شکم بە نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی مراجعە کنید.

یوسفی خاطرنشان کرد: همچنین درصورت داشتن زردی حاد در سفیدی چشم، زیر زبان یا خط وسط شکم، تب، سفتی گردن یا تشنج و تبی که حداقل ۲ الی ۳ روز طول بکشد و به همراه آن درد عضلات، کوفتگی و بی‌حالی باشد، بهتر است سریعا به مراکز درمانی مراجعه نمایند. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار