وزارت خارجه: پاسخ ایران به اسرائیل ربطی به آتش‌بس غزه ندارد-راهبرد معاصر

وزارت خارجه: پاسخ ایران به اسرائیل ربطی به آتش‌بس غزه ندارد

کنعانی: آتش بس در غزه « ارتباط مستقیمی با حق مشروع و قانونی و شناخته شده ایران در پاسخ و تنبیه متجاوز ندارد و در زمان مقتضی نیز از آن استفاده می‌‌‌کنیم.»
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 20
کد خبر: ۲۵۴۹۵۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۹ مرداد هر گونه ارتباط بین مذاکرات آتش بس در غزه و پاسخ ایران به ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران را رد کرد.
پیش از این برخی از تحلیل‌‌‌های منتشر شده مدعی شده بودند که ایران احتمالا در برابر ایجاد آتش‌‌‌بس در غزه از حق خود در ارتباط با خونخواهی از ترور اسماعیل هنیه در تهران می‌‌‌گذرد.
 
اما سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در این مورد تصریح کرد: آتش بس در غزه « ارتباط مستقیمی با حق مشروع و قانونی و شناخته شده ایران در پاسخ و تنبیه متجاوز ندارد و در زمان مقتضی نیز از آن استفاده می‌‌‌کنیم.»
 
وی با تأکید بر این که آتش‌بس یک «مطالبه جهانی» است، افزود: «از منظر حقوق و منشور بین‌المللی حق داریم از تمامیت ارضی خود در برابر متجاوز دفاع کنیم. اگر تمامیت ارضی کشوری مورد تعدی قرار گیرد و شورای امنیت نتواند حقوق او را استیفا کند، آن کشور حق دارد حقوق خود را استیفا کند.»
 
 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این تحلیل درست است که ایران ممکن است در راستای دادن امتیازات به حماس در جریان مذاکرات آتش‌‌‌بس،  اقدام علیه رژیم صهیونیستی را به تاخیر بیندازد تصریح کرد: پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی یک حق ذاتی و مشروع است و این حق در هیچ شرایطی از بین نمی‌‌‌رود. وی با بیان اینکه طرف‌‌‌هایی که در چند روز اخیر با ایران رایزنی و گفت‌‌‌وگو کرده‌‌‌اند به این حق اذعان کرده‌‌‌اند،  خاطرنشان کرد: اقدام صهیونیست‌‌‌ها از منظر حقوق بین‌الملل یک تجاوز آشکار بود./عصر ایران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار