سفر پوتین به جمهوری آذربایجان؛ استقبال تمام عیار الهام علی اف-راهبرد معاصر

سفر پوتین به جمهوری آذربایجان؛ استقبال تمام عیار الهام علی اف

یکشنبه شب، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به همراه همسرش «مهربان»، در خانه خود در ساحل دریای خزر از پوتین استقبال غیررسمی کردند و باهم شام خوردند. «مهربان» همسر علی اف، همزمان معاون رئیس جمهوری نیز هست.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 20
کد خبر: ۲۵۴۹۷۱

به گزارش راهبرد معاصر؛  ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه روز یکشنبه در سفر رسمی دو روزه وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.

یکشنبه شب، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به همراه همسرش «مهربان»، در خانه خود در ساحل دریای خزر از پوتین استقبال غیررسمی کردند و باهم شام خوردند. «مهربان» همسر علی اف، همزمان معاون رئیس جمهوری نیز هست.

ظهر روز دوشنبه، ضیافت ناهار رسمی الهام علی اف به همراه موسیقی برگزار شد. بعد از آن هم سران دو کشور به گشت و گذار در خیابان‌های باکو پرداختند. در این گشت، علی اف رانندگی را برعهده داشت. سپس دو مقام به کلیسای ارتدوکس رفتند و از این کلیسا بازدید داشتند.

سفر پوتین به باکو در حال انجام شد که اوکراین توانست برای اولین بار با حمله زمینی، ۱۱۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه شامل یک شهر مرزی (سودا) و ۸۲ روستا را تصرف کند. این برای نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که بخشی از کشور روسیه به اشغال ارتش کشور خارجی در می‌آید. ضمن اینکه نخستین بار، خاک یک قدرت اتمی (بزرگترین قدرت نظامی هسته‌ای جهان)، از سوی کشور دیگری اشغال می‌شود.

روز دوشنبه هم در کاخ ریاست جمهوری استقبال رسمی از پوتین انجام شد و دو رهبر مذاکرات رسمی داشتند.

کرملین قبل از دیدار سران اعلام کرده بود رئیس پوتین روز دوشنبه در سواحل دریای خزر با علی اف دیدار خواهد کرد تا "مسائل مربوط به توسعه شراکت استراتژیک و روابط اتحاد بین روسیه و آذربایجان و همچنین مسائل جاری بین المللی و منطقه‌ای را بررسی کنند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه هم گزارش داده بود پوتین دوشنبه در مراسم اهدای تاج گل بر مزار حیدر علی اف، رئیس جمهوری سابق آذربایجان و پدر الهام حاضر می‌شود. حیدر علی اف بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ بر جمهوری اذربایجان حکومت می‌کرد.

آخرین سفر پوتین به جمهوری آذربایجان، سپتامبر ۲۰۱۸ است.

آذربایجان تولیدکننده بزرگ گاز است. اتحادیه اروپا برای جبران کاهش شدید واردات گاز روسیه، تلاش می‌کند واردات گاز از آذربایجان را افزایش دهد. کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین رخ داد.

در مارس ۲۰۲۳، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را به اتهام جنایت جنگی صادر کرد. این حکم مربوط به انتقال اجباری کودکان اوکراینی به خاک روسیه است.

به دنبال این حکم، حداقل دو سفر خارجی پوتین به اندونزی و افریقای جنوبی لغو شدند. بعد از این حکم، سفرهای خارجی پوتین محدود شده اند.

جمهوری اذربایجان تا قبل از فروپاشی شوروی در دی ماه ۱۳۷۰، یکی از جمهوری‌های تشکیل دهنده اتحاد جمهوری‌های شوروی بود.

باکو و الهام علی اف روابط متوازن با روسیه و غرب دارد. در جنگ روسیه علیه اوکراین و رویارویی مسکو و غرب، علی اف تلاش کرده از این رویارویی دور بماند و موضع بی‌طرفانه‌ای بگیرد. با این حال حکمرانی الهام علی اف با انتقاداتی در زمینه بسته بودن فضای سیاسی - رسانه‌ای جمهوری آذربایجان و سرکوب معترضان و منتقدان سیاسی و فعالان حقوق بشری روبه رو است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده