آیا خرید طلا در روز ۱۳ صفر سودآور بود؟-راهبرد معاصر

آیا خرید طلا در روز ۱۳ صفر سودآور بود؟

اگر شایعه خرید طلا در روز ۱۳ صفر را جدی گرفته باشید، تا امروز در بهترین حالت بابت هر گرم طلا ۱۷۰ هزار تومان، معادل پنج درصد سود کرده‌اید. وضع برای طلافروش‌ها فرق می‌کند؛ آن‌ها در روز ۱۳ صفر کلی طلای کوچک با وزن یک گرم و نیم گرم فروخته‌اند
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 20
کد خبر: ۲۵۵۰۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ تب خرید طلا در روز ۱۳ صفر باعث نوسان ۸۰ هزارتومانی شد و در نهایت به هر گرم طلا ۱۸ عیار کمک کرد قبل از ظهر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، تا مرز سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیش برود.

گروهی از مردم شایعه را باور کردند؛ همانی که می‌گفت بر اساس روایتی دینی، خرید طلا در ۱۳ صفر به هر مقدار که باشد شگون دارد و می‌تواند خیر و برکت به ارمغان بیاورد. فعالان بازار طلا می‌گویند خودشان هم غافلگیر شده‌اند. بررسی قیمت طلا در دو هفته گذشته نشان می‌دهد شایعه خرید طلا در ۱۳ صفر چه تاثیری روی بازار گذاشته و آیا طلا واقعا می‌تواند سودآور باشد یا نه؟

تحلیل بازار طلا قبل از ۱۳ صفر

طلا ۱۸ عیار دو هفته اخیر در محدوده قیمت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حضور داشت. گاهی تا سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان پایین رفته و روزی مثل امروز از جایگاه سه میلیون و ۵۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای خریداران خط و‌نشان کشیده است.

داستان قیمت طلا را باید از نیمه مرداد شروع کنیم؛ تقریباً از ابتدای ماه صفر. قیمت طلا ۱۸ عیار در آن روز به سه میلیون و ۵۶۰ هزار تومان می‌رسید، اما دلش رسیدن به پله‌های بالاتر را طلب می‌کرد. برای همین در دومین روز ماه صفر به سه میلیون و ۵۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان چنگ انداخت. داریم درباره چهارشنبه ۱۷ مرداد حرف می‌زنیم.

قیمت طلا ۲۰ مرداد هنوز حضور در نیمه کانال سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را می‌پسندید، اما زور تقدیر بیشتر بود. روند نزولی دلار و قیمت جهانی اونس، باعث شدند طلا ۱۸ عیار یک روز بعد به اجبار تا سه میلیون و ۴۶۸ هزار و ۳۰۰ تومان عقب برود.

قیمت طلا از این به بعد با شیبی آرام و به‌آهستگی، روی نمودار نزولی پیش رفت. آخرین روز معاملاتی هفته قبل، یعنی پنجشنبه ۲۵ مرداد، قیمت طلا به کف سه میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. همه‌چیز عالی است نه؟

شایعه خرید طلا در ۱۳ صفر و روایت‌هایی که از خوش‌یمن بودن چنین کاری حکایت داشت، تقریبا همین روز‌ها توسط کاربران در تلگرام و اینستاگرام دست‌به‌دست چرخید. برای اینکه بفهمید اوضاع پس از تاثیر شایعه و هجوم مردم به بازار چطور پیش رفته، روی یک کاغذ یادداشت کنید قیمت طلا روز شنبه ۲۷ مرداد و ۱۲ صفر، سه میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان در هر گرم ارزش داشته است.

نوسان ۸۰ هزار تومانی قیمت طلا در یک روز

بازار طلا مانند هر روز به‌آرامی از خواب بیدار می‌شود؛ ۱۳ صفر از راه رسیده و تقویم شمسی روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ را نشان می‌دهد. وقتی ساعت از ۱۱ صبح عبور کند، کرکره زرگر‌ها و طلافروش‌ها یکی‌یکی بالا می‌رود و در فرآیندی شبیه کشف قیمت، خریدار و فروشنده متوجه می‌شوند با توجه به عواملی، چون نرخ جهانی اونس، قروقمیش بازار ارز و... هر گرم طلا ۱۸ عیار چقدر می‌ارزد.

طلا روز یکشنبه ۲۸ مرداد کار خود را با سه میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز کرد، ولی خیلی زود اتفاقاتی غیرمنتظره رخ داد. یک ساعت بعد قیمت طلا حدود ۵۰ هزار تومان ریخت. شاید برای شما ۵۰ هزار تومان عدد بزرگی نباشد، حتی ممکن است به چشم خیلی‌ها نیاید، اما در بازار طلا با ۵۰ هزار تومان سرنوشت روز معاملاتی را روشن می‌کنند.

نوسان قیمت طلا در هر روز، یک گام است. حالا روی معاملات ۱۵ مرداد به بعد تمرکز می‌کنیم و متوجه می‌شویم قیمت طلا هر روز با نوسان منفی روبرو بوده و با گام‌های ۵۰ هزار تومانی به عقب برگشته است. کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت طلا در یک ساعت قطعا توجه خیلی‌ها را جلب کرد ضمن اینکه خود عدد سه میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان هم اتفاق کوچکی نبود و داشت برای فعالان بازار نور بالا می‌زد.

ماجرای عجیب خرید طلا در روز ۱۳ صفر، هنوز ادامه دارد. تا ظهر روز یکشنبه ۲۸ مرداد، قیمت طلا همچنان با روند نزولی روبرو بود و به شکلی مرموز روی پله سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان توقف کرد. در آن ساعت‌ها حتی اگر کسی شایعه ۱۳ صفر را نشنیده باشد، رسیدن قیمت به کف، از نظر اقتصادی خرید طلا را توجیه‌پذیر می‌کند.

پشت پرده صف طولانی جلوی طلافروشی‌ها

طلا ۱۸ عیار، ظهر روز یکشنبه ۲۸ مرداد به جایگاه سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تکیه داد تا پایین‌ترین قیمت خود از هفت مرداد به این طرف را تجربه کند. کار از شایعات بی‌اساس و باور‌های خرافی گذشته و خریداران حرفه‌ای و سرمایه گذاران جدی نیز با سیگنالی وسوسه‌کننده روبرو هستند.

رکورد تاریخی قیمت طلا، ۲۵ فروردین امسال شکسته شد. در این روز خرید هر گرم طلا ۱۸ عیار سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان رسید و پس از آن هرگز در محدوده‌ای زیر سه میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان آفتابی نشد. شنبه ۱۳ مرداد هم شاهد یک موج صعودی بودیم که طلا را بغل کرد و تا پله سه میلیون و ۶۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان بالا برد.

وقتی در معاملات قبل از ظهر، قیمت طلا تا سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان پایین آمد، محدوده شیرین خرید نمایان شد. هرگرم طلا در آن موقعیت نسبت به روزی که رکورد قیمت شکسته شده، تقریبا ۴۸۰ هزار تومان پایین‌تر ایستاد و در قیاس با سقف قیمت ماه مرداد، ۲۸۰ هزار تومان در هر گرم ارزان شد. اگر خود شما بودید و پول توی دست‌وبالتان داشتید، بند را به آب نمی‌دادید؟

سود پنج‌درصدی خرید طلا در روز ۱۳ صفر

هنوز نمی‌توانیم بگوییم خرید طلا در ۱۳ صفر واقعا سودآور بوده یا نه. اول باید کار بررسی معاملات روز یکشنبه را به پایان برسانیم. فعالان بازار می‌گویند پس از اینکه کف قیمت سه میلیون و ۴۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ثبت رسید و فشار تقاضا بالا رفت، قیمت طلا تغییر جهت داد و تا آخر شب به سه میلیون و ۴۹۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

اگر بخواهیم بدبینانه قضاوت کنیم، باید بگوییم شایعه خوش‌یمن بودن خرید طلا در روز ۱۳ صفر و اتفاقات صبح تا ظهر بازار احتمالا دام و تله بوده. چون پس از اینکه مردم برای خرید مراجعه کردند، قیمت طلا ۱۸ عیار، ظرف چند ساعت حدود ۸۰ هزار تومان گران شد.

افزایش قیمت طلا از روز ۱۳ صفر تا الان پیدا کرده است. کف و سقف قیمت طلا روز دوشنبه ۲۹ مرداد به ترتیب سه میلیون و ۵۴۱ هزار و ۲۵۳ تومان و سه میلیون و ۵۵۶ هزار تومان ثبت شد و امروز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، در حالی که قیمت طلا ابتدا سه میلیون و ۵۴۴ هزار تومان بود، تا ظهر گستاخانه به سمت سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هجوم برد. این یعنی چنانچه شایعه خرید طلا در روز ۱۳ صفر را جدی گرفته باشید (در بهترین حالت)، با گذشت ۴۸ ساعت بابت هر گرم طلا ۱۷۰ هزار تومان، معادل پنج درصد سود نصیب شما شده است. وضع برای طلافروش‌ها فرق می‌کند؛ آن‌ها در روز ۱۳ صفر کلی طلای کوچک با وزن یک گرم و نیم گرم فروخته‌اند./ایرنا

کلمات کلیدی: قیمت طلا
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده