موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی نیرو-راهبرد معاصر
کلیات طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شد جزئیات دستگیری عناصر شبکه تکفیری در سرپل‌ذهاب عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور از سمت خود کنار رفت؟ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشخص شدند جمعی از مداحان اهل بیت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند

موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی نیرو

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 20
کد خبر: ۲۵۵۰۳۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ سمیه رفیعی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو را به شرح زیر قرائت کرد.

مقدمه:

در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روز‌های دوشنبه ۲۲ مرداد لغایت چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه طی ۳۳ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت این کمیسیون برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی برنامه‌های وزرای محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی و هر کدام ۳ساعت و ۱۶ وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان ۱.۵ ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهمترین موضوعات و محور‌های مورد توجه اعضای کمیسیون به شرح ذیل می‌باشد:

۱. پایبندی وزیر به اجرای تعهدات وزارت نیرو و احکام برنامه هفتم پیشرفت؛

۲. توجه ویژه به بحران سفره‌های آب زیر زمینی و تبعات آن مانند پدیده فرونشست و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز و کنترل اضافه برداشت‌های چاه‌های مجاز ضمن رعایت پایداری و افزایش تولیدات کشاورزی؛

۳. عدم استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها با توجه به آثار زیان بار آن در سلامت مردم و محیط زیست؛

۴. تاکید بر استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر با توجه به سنجه و صراحت آن در برنامه هفتم پیشرفت؛

۵. اصلاح روندِ قطع برق رسانی به چاه‌های کشاورزی در پیک مصرف و اهتمام جدی برای حقوق صاحبان چاه‌های کشاورزی مجاز؛

۶. توجه به موضوع تغییر اقلیم و ارائه راهکار‌های سازگاری با تغییرات اقلیمی؛

۷. توجه به موضوع افزایش بهره وری آب در بخش‌های مختلف؛

۸. تاکید بر اهمیت مباحث اجتماعی و اقتصادی آب و مشارکت مردم در رفع چالش‌های اجتماعی در موضوع آب؛

۹. رعایت عدالت آبی در مناطق مختلف کشور خصوصاً در دوره‌های خشکسالی؛

۱۰. هماهنگی با وزارتخانه‌های مرتبط در خصوص حقوق و حقابه ایران (مطابق برنامه هفتم پیشرفت متضمن دیپلماسی پویا و فراگیر) در آب‌های مشترک مرزی و همچنین احیاء، لایروبی و آماده سازی اروند رود.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

وزیر محترم پیشنهادی نیرو، برنامه‌های خود برای اداره آن وزارتخانه را در قالب ۲ فصل به کمیسیون ارائه نمودند. ایشان متعهد گردیدند در صورت کسب رای اعتماد، در ۴ سال پیش رو در تحقق موارد ذیل اقدام نمایند.

۱. تعامل مستمر و پیوسته جهت تحقق برنامه هفتم پیشرفت و ماموریت‌های مختلف در قالب اجرای قوانین دائمی با تاکید بر اسناد بالادستی؛

۲. رعایت ماموریت‌های محوله در برنامه هفتم پیشرفت و اعمال نظارت لازم در بخش آب با هماهنگی کمیسیون؛

۳. ایجاد هماهنگی لازم با بخش‌های مرتبط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست؛

۴. توجه ویژه به چالش‌های بخش کشاورزی خصوصاً تامین حقابه‌ها و تامین برق چاه‌های کشاورزی؛

۵. توجه ویژه به چالش‌های محیط زیست و تامین حقابه‌های زیست محیطی با توجه به تاکید برنامه هفتم پیشرفت؛

۶. توجه ویژه به تامین آب شرب سالم و پایدار در کلیه نقاط کشور با اولویت مناطق کم برخوردار؛ بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

ارزیابی برنامه جناب آقای علی آبادی و تطابق آن با معیار‌های عمومی مقررشده نشان می‌دهد، با وجود ارائه فهرستی نسبتاً جامع از ضعف‌های موجود، راهبرد‌ها و تعهداتی برای تحقق آن، برنامه تدوین شده ایشان از لحاظ تناسب، واقع گرایی، انسجام، آینده نگری، سنجش پذیری، زمانبندی: مطلوب و از لحاظ صراحت، شفافیت و جامعیت: متوسط ارزیابی می‌شود.

خاطر نشان می‌گردد اهداف برنامه هفتم پیشرفت به صورت کمی بیان شده و شاخص‌های کمی قابل سنجش جهت تحقق آن در برش‌های زمانی سالانه و موضوعی ارائه نگردیده است مانند موضوعات کنترل برداشت‌های آب زیر زمینی، چگونگی تحقق نیاز‌های محیط زیستی تالاب‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در منابع آبی جدید.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۲۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۷۳ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی و نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)

اعضای کمیسیون ضمن بیان نقطه نظرات، سوالات و دغدغه‌های خود را به ویژه در پرچالش‌ترین حوزه کشور که همانا آب و تنش‌های آبی است مطرح نمودند.

در نهایت کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با بررسی گسترده پیرامون سوابق ایشان در اجرا، عملکرد و برنامه‌ها و استماع نقطه نظرات، ضمن تاکید بر تعامل بیشتر و بهتر با نمایندگان ملت، ایشان را در خصوص روحیه اظهار نظر کارشناسی و فنی، حق مداری و انصاف در مواجهه با نظر منتقدین، اعتقاد به حاکمیت قانون، مدیریت برنامه محور، سبک و شیوه مدیریت، مناسب ارزیابی و صلاحیت ایشان را تأیید و حائز شرایط برای تصدی وزارت نیرو دانستند.

ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

در پایان این کمیسیون انتظار دارد در صورت اخذ رای اعتماد وزیر محترم پیشنهادی از مجلس محترم، به صورت منظم با مشاورین و انجمن‌های تخصصی، نشست‌های کارشناسی برگزار و نظرات کارشناسی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست را بعنوان کمیسیون تخصصی مد نظر قرار دهد همچنین این کمیسیون علاوه بر موارد قبلی بر اجرای موضوعات ذیل نیز تاکید دارد:

۱. شفافیت داده‌ها و اطلاعات و ایجاد انضباط در برداشت‌های آب زیرزمینی و سطحی؛

۲. توجه به افزایش بهره وری آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب؛

۳. توجه به رویکرد‌های غیر سازه‌ای و مدیریت تقاضا و مصرف در مدیریت منابع آب؛

۴. توجه به مسائل تغییرات اقلیمی در مدیریت منابع آبی؛

۵. توجه به موضوع آمایش سرزمین در برنامه ریزی در مدیریت منابع آب؛

۶. اصلاحات ساختاری و اهتمام جدی به استقرار مدیریت جامع حوضه‌های آبریز؛

۷. تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی مطابق اسناد بالادستی با تاکید بر روش‌های نوین آبیاری؛

۸. توجه به حقوق آب و رعایت عدالت در بهره وری از منابع آبی؛

۹. توجه به موضوع هم بست آب غذا، انرژی و محیط زیست؛

۱۰. توجه به استحصال آب‌های نامتعارف مانند استفاده از پساب‌ها و شیرین سازی آب دریا؛

۱۱. توجه به اصول حکمرانی آب و مشارکت کلیه ذینفعان در تصمیم گیری ها؛

۱۲. توجه ویژه به دیپلماسی آب و مدیریت آب‌های مرزی و مشترک؛

۱۳. توجه ویژه به تامین حقابه‌های زیست محیطی با توجه به تاکید در برنامه هفتم پیشرفت؛

۱۴. برنامه ریزی جهت جایگزین نمودن استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها در کوتاهترین زمان؛

۱۵. تاکید در استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر با توجه به تکلیف برنامه هفتم پیشرفت؛

۱۶. حمایت حداکثری از صاحبان حقابه‌های بخش کشاورزی؛

۱۷. همکاری با وزارت راه و شهرسازی برای احیاء، لایروبی و آماده سازی اروند رود برای تجارت بین المللی. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر