باید فکری به حال معیشت پزشکان شود/ تحریم‌ها ورود تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است-راهبرد معاصر

باید فکری به حال معیشت پزشکان شود/ تحریم‌ها ورود تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است

یک پزشک عمومی به بیان چالش‌های حرفه پزشکی در کشور پرداخت گفت: وضعیت معیشتی و کمبود تجهیزات به‌واسطه وجود تحریم‌ها مشکلاتی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 22
کد خبر: ۲۵۵۱۸۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ یکم شهریور ماه به مناسبت زادروز حکیم بوعلی سینا به عنوان روز پزشک نام‌گذاری شده است تا بهانه‌ای برای تقدیر از زحمات بی منت پزشکان و بررسی دغدغه‌هایشان باشد.  

به همین مناسبت به گفت‌وگو با مهدی معصومی، پزشک عمومی که سابقه ۲۵ سال خدمت به جانبازان دفاع مقدس را دارد، پرداختیم و در جریان دغدغه‌های این پزشک به ویژه در مسیر درمان جانبازان قرار گرفتیم.

این پزشک ضمن تبریک روز پزشک و زادروز تولد حکیم بوعلی سینا گفت: بزرگ‌ترین چالش جامعه پزشکی در حال حاضر مهاجرت پزشکان و پرستاران به خارج از کشور از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی است و اگر فکری به حال این موضوع نشود در آینده نزدیک وجود پزشکان و پیراپزشکان متبحر که نقطه قوت کشور ما است به نقطه ضعف تبدیل می‌شود و در زمینه ارائه خدمت پزشکی به مردم دچار مشکل می‌شویم.  

وی ضمن اشاره به اینکه باید فکری به حال معیشت پزشکان شود چراکه معیشت پزشکان به خوبی تعریف نشده و تعرفه‌ها به صورت دستوری از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود، ادامه داد: چالش بعدی پزشکان با وجود تحریم‌ها این است که تجهیزات مورد نیاز یا وارد نمی‌شود و یا به سختی و بدون خدمات پشتیبانی وارد می‌شود که این مسئله می‌تواند کشور را با چالش جدی مواجه کند و به همین دلیل در مواردی با وجود پزشکان ماهر شاهد بروز مشکلاتی برای بیماران از جمله جانبازان هستیم.  

معصومی با بیان اینکه تجربه‌های بسیار خوبی در طب جنگ داریم که قابل ارائه در دنیا است، افزود: مقالات بسیاری در این زمینه چاپ شده و این مسئله می‌تواند برای ما نقطه قوت باشد و می‌توانیم تجربیتمان را انتقال دهیم.

این پزشک با اشاره به اینکه درمان جانبازان باید به صورت کلی و جامع در نظر گرفته شود، بیان کرد: اینگونه نیست که درمان جانبازی رها شود، درمان این عزیزان و مدیریت مشکلات جانبازان و خانواده‌هایشان کاری پیوسته و ممتد است که بیشتر شامل توانبخشی جسمی، روحی و روانی است. یکی از اقدامات خوبی که در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم این است که جانبازان را در کنار همرزمان و سایر جانبازان قرار دهیم تا با یکدیگر تبادل نظر و همزاد پنداری کنند.

وی ضمن بیان اینکه چالش بزرگ درمانی که در مورد جانبازان در آینده خواهیم داشت سالمندی این عزیزان است، توضیح داد: سالمندی جانبازان نسبت به سالمندی سایر افراد پیچیده‌تر و دشوارتر است و بنیاد شهید حتما باید در این زمینه برنامه‌هایی داشته باشد و مهارت‌های زندگی و ارتباطی آن‌ها را تقویت کند و توجه ویژه‌ای به تغذیه، ورزش و توابخشی این افراد داشته باشد.

کلمات کلیدی: پزشکان
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار