واکنش وزیر جدید ارتباطات به موضوع فیلترینگ و فیلترشکن‌ها-راهبرد معاصر

واکنش وزیر جدید ارتباطات به موضوع فیلترینگ و فیلترشکن‌ها

وزیر ارتباطات گفت: به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها، وضعیت مطلوبی نداریم و قطعاً این روش نیاز به بازنگری و بازطراحی دارد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 22
کد خبر: ۲۵۵۲۱۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ ستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز یکم شهریور ماه در جمع خبرنگاران گفت: برنامه‌های پیشنهادی ما کاملاً منطبق با قانون برنامه هفتم توسعه تنظیم شده‌اند. این قانون ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی را برای توسعه زیرساخت‌های وزارت ارتباطات در اختیار ما قرار داده است.

هاشمی از اهمیت بالای شبکه ملی اطلاعات در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: شبکه ملی اطلاعات یکی از اولویت‌های اصلی ماست و خوشبختانه پیشرفت قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته است. امیدواریم با تخصیص اعتبارات کافی، به نتایج مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اهمیت اقتصاد دیجیتال، اظهار کرد: ما معتقدیم که می‌توانیم سهم اقتصاد دیجیتال در کشور را افزایش دهیم. با مشارکت صنایع داخلی، جذب سرمایه‌گذاری و توسعه محصولات صادراتی، این هدف دست‌یافتنی است. همچنین، با همکاری سایر وزارتخانه‌ها، تقاضا برای محصولات و خدمات دیجیتال در کشور را تقویت خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر بحث توسعه صنعت فضایی است. الحمدالله با زحمات دوستان در سال‌های اخیر شاهد دستاورد‌های خوبی در صنعت فضایی ایران بودیم و نگاه ما این است که این فضا را با مشارکت حداکثری بخش خصوصی و تقویت اقتصاد این حوزه تقویت کنیم. تعامل با کشور‌های منطقه نیز می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اهمیت دولت هوشمند، از برنامه‌ریزی برای حذف کامل کاغذ در ادارات دولتی خبر داد.

هاشمی با اشاره به تجربه موفق سازمان ثبت اسناد در الکترونیکی کردن اسناد، اظهار کرد: ما در سازمان ثبت اسناد به سمت ارائه سند الکترونیک به مردم حرکت کردیم و از اسناد کاغذی فاصله گرفتیم. این تجربه ارزشمند می‌تواند الگویی برای سایر دستگاه‌های دولتی باشد تا با الکترونیکی کردن فرایند‌های خود، به تسهیل امور مردم، افزایش شفافیت و در نهایت جلب رضایت عمومی کمک کنند. رضایت مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی ارزشمند، می‌تواند به تقویت جایگاه دولت و نظام جمهوری اسلامی منجر شود.

وی با اشاره به اهمیت روزافزون امنیت سایبری، بر لزوم توجه همزمان به توسعه زیرساخت‌ها و تقویت امنیت آن‌ها تاکید کرد. هاشمی همچنین، بر تعامل سازنده با دستگاه‌ها و ذینفعان مرتبط در این حوزه برای دستیابی به اهداف مورد نظر، تاکید کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تأکید بر اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها، موضوع محتوا در این فضا است. از سوی دیگر، این حوزه ظرفیت بالایی برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی دارد.

هاشمی با تأکید بر تأثیر عمیق حوزه ارتباطات بر تمامی جنبه‌های زندگی مردم، کیفیت ارتباطات را یک دغدغه جدی دانستند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات عدم پاسخگویی مناسب سامانه‌های تخصصی، کیفیت خدمات ارائه شده را کاهش می‌دهد، بر استفاده از ظرفیت‌های برنامه هفتم توسعه برای ارتقای کیفیت خدمات تأکید کرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: با توجه به صحبت رئیس جمهور محترم و تاکید مقام معظم رهبری، میثاق ما برنامه هفتم توسعه است که موضوع بسیار مهمی است و تمام انرژی و وقت خود را می‌گذاریم تا بتوانیم اهداف برنامه را محقق کنیم. ما اگر بخواهیم برنامه‌هایی را برای برنامه هفتم طراحی کنیم با توجه به محدودیت منابع و واگرایی که در این خصوص ایجاد می‌شود شاید موفق به پیاده کردن اهداف نشویم.

هاشمی درباره دلایل محدودیت‌های اینترنتی گفت: ما به خوبی از مطالبات مردم آگاهیم و می‌دانیم که به واسطه استفاده از فیلترشکن‌ها وضعیت مطلوبی را نداریم بنابراین قطعاً این روش نیاز به بازنگری و بازطراحی دارد، اما دوباره تأکید می‌کنم که بحث سیاست‌گذاری در وزارت ارتباطات اتفاق نمی‌افتد.

وزیر ارتباطات با تاکید بر رویکرد فعالانه در قبال این موضوع گفت: به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، خود را موظف می‌دانیم تا با انجام مطالعات کارشناسی، ایجاد اجماع و توافق، راهکار‌های مناسبی را برای ارائه به سطوح تصمیم‌گیری آماده کنیم./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده