زنگ خطر برای استقلال و پرسپولیس در آسیا | سهمیه ایران کاهش یافت؟-راهبرد معاصر

زنگ خطر برای استقلال و پرسپولیس در آسیا | سهمیه ایران کاهش یافت؟

رئیس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال به تشریح چگونگی تعیین سهمیه‌های کشور‌های آسیایی در لیگ تازه راه‌اندازی شده نخبگان آسیا پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 27
کد خبر: ۲۵۵۶۳۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ اولین دوره لیگ نخبگان فوتبال آسیا از اواخر شهریور آغاز می‌شود و استقلال و پرسپولیس به عنوان ۲ نماینده ایران، روز دوشنبه ۲۶ شهریور در اولین رقابت‌شان به ترتیب برابر الغرافه قطر و الاهلی عربستان به میدان می‌روند.

سهمیه ایران در لیگ جدید آسیا، ۲+ یک (۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیر مستقیم) بود. با این حال سپاهان با شکست برابر شباب الاهلی امارات در پلی‌آف لیگ نخبگان از حضور در این مسابقات بازماند تا دو تیم قرمز و آبی پایتخت، تنها نمایندگان ایران در لیگ جدیدالتاسیس فوتبال باشگاهی آسیا باشند. سپاهان هم در لیگ قهرمانان بازی خواهد کرد.

در فاصله کمتر از ۳ هفته تا شروع اولین دوره لیگ نخبگان آسیا، دیروز سهمیه‌های ایران برای فصل آینده این مسابقات اعلام شد. بر اساس اعلام رسمی فدراسیون فوتبال، سهمیه‌های ایران در فصل ۲۰۲۶-۲۰۲۵ لیگ نخبگان کاهش پیدا کرده و به ۱+۱ سهمیه رسیده است. بر این اساس فوتبال ایران یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم که با عبور از پلی‌آف قطعی می‌شود، خواهد داشت.

در این راستا، مصطفی زارعی، رئیس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در گفتگو با ایرنا، درباره ساز و کار تعیین سهمیه‌های لیگ نخبگان آسیا گفت: مکانیزم اختصاص سهمیه لیگ نخبگان، تلفیقی از نتایج ۵ سال اخیر باشگاه‌های یک کشور در رقابت‌های آسیایی با ضرایب گوناگون و رنکینگ تیم ملی فوتبال این کشور در رده‌بندی فیفا است.

وی افزود: کنفدراسیون فوتبال آسیا بر این اساس، سهمیه هر کشور را در لیگ نخبگان مشخص می‌کند. نکته قابل تامل اینکه ضرایب نتایج ۵ ساله باشگاه‌های هر کشور در آسیا، اینطور است که آخرین سال ضریب بیشتری دارد و سال‌های دیگر هم به این نسبت از زیاد به کم ضریب می‌خورد. یعنی نتایجی که تیم‌های کشورمان در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا گرفته‌اند، ضریب بیشتری نسبت به نتایجی دارد که ۵ سال پیش گرفته‌اند.

زارعی بیان کرد: با توجه به محاسبه این ضرایب در ۵ سال گذشته، در مجموع منطقه غرب و شرق آسیا، عربستان با ۱۰۳ امتیاز، ژاپن با ۹۶ امتیاز، کره‌جنوبی با ۹۳ امتیاز، امارات با ۷۴ امتیاز، قطر با ۷۳ امتیاز و ایران با ۷۰ امتیاز در رده‌های اول تا ششم آسیا قرار گرفتند و سهمیه‌ها با تقسیم بندی غرب و شرق آسیا انجام شد.

زارعی یادآور شد: با توجه به این جدول در منطقه غرب آسیا، عربستان در مجموع این ۵ سال، ۱۰۳ امتیاز کسب کرد و با اختلاف در صدر قرار گرفت و ۳ سهمیه کامل را به دست آورد. امارات و قطر هم با کسب ۷۴ و ۷۰ امتیاز، دوم و سوم شدند و ۲+ یک سهمیه به دست آوردند. کشورمان هم با ۷۰ امتیاز در رده چهارم قرار گرفت و ۱+۱ سهمیه گرفت.

رئیس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال با بیان اینکه نتایج فصل گذشته نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا و سبب افت امتیاز ایران و کاهش سهمیه‌ها شد، تصریح کرد: فصل گذشته با توجه به حذف تراکتور در پلی‌آف، حذف دو نماینده کشورمان یعنی پرسپولیس و نساجی در مرحله گروهی و حذف سپاهان در مرحله یک‌هشتم نهایی، کشورمان تنها ۹ امتیاز کسب کرد، این در حالی بود که امارات با توجه به قهرمانی العین در لیگ قهرمانان، ۲۵ امتیاز به دست آورد. همچنین تیم‌های قطری اگر چه در فصل گذشته تنها ۸ امتیاز به دست آوردند و نسبت به ما کمتر امتیاز گرفتد، اما در مجموع ۵ سال بالاتر از ما و در رده سوم قرار گرفتند تا ایران در رده چهارم قرار بگیرد.

زارعی تاکید کرد: سهمیه ایران در فصل ۲۰۲۶-۲۰۲۵، لیگ نخبگان همان ۱+۱ خواهد بود. تنها در صورتی سهمیه ایران در دومین فصل لیگ نخبگان تغییر خواهد کرد و بیشتر خواهد شد که در فصل جاری لیگ نخبگان، یک تیم ایرانی قهرمان شود. در این صورت در فصل آینده، ایران ۲+یک سهمیه خواهد داشت.

رئیس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه اگر این نتایج ضعیف ادامه پیدا کند، ممکن است، ازبکستان که در رده پنجم قرار دارد و تنها ۲ امتیاز در مجموع با ما فاصله دارد، جای ما را بگیرد، یادآور شد: کنفدراسیون فوتبال آسیا، سال آینده درباره سهمیه لیگ نخبگان ۲۰۲۷-۲۰۲۶ تصمیم‌گیری خواهد کرد و امیدواریم که نتایج استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا، طوری باشد که با افزایش امتیازها، دوباره ایران ۲+ یک سهمیه را به دست بیاورد. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار