استعفای غیرمنتظره وزیر خارجه سوئد-راهبرد معاصر

استعفای غیرمنتظره وزیر خارجه سوئد

«توبیاس بیلستروم» که بر پیوستن سوئد به ناتو نظارت داشت، استعفای خود را از سمت وزیر خارجه و کناره‌گیری از عرصه سیاست سوئد را اعلام کرد. او دلیلی برای این اقدامش ارائه نکرده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 05
کد خبر: ۲۵۶۳۸۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیلستروم ۵۰ ساله اولین بار در سال ۲۰۰۲ به عضویت پارلمان سوئد انتخاب شد و در سال ۲۰۲۲ به عنوان وزیر امور خارجه این کشور منصوب شد.

بیلستروم در پستی در روز چهارشنبه در پلتفرم «ایکس» (توییتر سابق) گفت «با ترکیبی از غم و غرور»، نخست‌وزیر سوئد را از کناره‌گیری خود مطلع کرده است.

به گزارش راشا تودی، بیلستروم نوشت: «اکنون به طور کامل عرصه سیاست را ترک خواهم کرد. این بدان معناست که من همچنین کرسی خودم در پارلمان را ترک می‌کنم. کاری که من در آینده انجام خواهم داد، هنوز مشخص نیست. من تنها ۵۰ سال سن دارم و می‌توانم در زمینه‌های دیگر اثرگذار باشم.»

بیلستروم به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد خود در ۲ سال گذشته، کنار گذاشتن بی‌طرفی ۲۰۰ ساله سوئد برای پیوستن به ناتو «پس از یک فرآیند طولانی و گاهی چالش‌برانگیز» را برشمرد. او افزود که استکهلم اکنون بخشی از «هسته اصلی کشور‌های حامی اوکراین» و مخالف «توسعه‌طلبی روسیه» است.

بیلستروم همچنین از اعتماد نخست‌وزیر سوئد به خودش به‌عنوان وزیر خارجه و رهبری فراکسیون پارلمانی حزب میانه‌رو قدردانی کرد.

به گزارش رسانه‌های سوئدی، جدایی بیلستروم کاملا غیرمنتظره بود.

روزنامه‌های «اکسپرسن» و «آفتونبلادت» هر ۲ مدعی شدند که این امر به دلیل «شکاف» بین او و نخست‌وزیر سوئد ایجاد شده است. این روزنامه‌ها از انتصاب یک فرد از سوی نخست‌وزیر به‌عنوان مشاور سیاست خارجی و همچنین درگیری بر سر موضع سوئد در مورد جنگ غزه به عنوان دلایل احتمالی نام بردند. نخست‌وزیر سوئد از «خط‌مشی دوستانه‌تر با اسرائیل» حمایت می‌کند. / ایسنا

کلمات کلیدی: سوئد استعفا
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده