به گزارش راهبرد معاصر؛ عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دو روز پیش و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران به تشریح تحولات ارزی کشور پرداخت و از پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در این حوزه خبر داد. همتی در این نشست ضمن تاکید بر رشد مثبت غیرنفتی کشور و آرامش حاکم بر بازار، حملات تند و تیزی را نصیب صنعت خودروسازی و قطعه سازان کرد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به مشکلات خودروسازان و قطعه سازان، گفت: «به شخصه قبول نداشتم که نقدینگی در اختیار قطع هسازان قرار گیرد، زیرا همچون سال های گذشته آن را هدر میدهند، بارها گفتند تا ۶ ماه دیگر وضعیت درست میشود، اما نشد.»
وی ادامه داد: پارسال برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهم با چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی برای قطعه سازان موافقت کردم و برای نقدینگی ارزی اعلام کردم که همانند ال. سی خارجی آن را در اختیار قرار خواهم داد، اما پس از یک سال ریالی بازگردانید، اما صنعتگران گفتند چرا باید ریسک بازپرداخت سال آینده را بپذیریم؟
همتی بیان داشت: این ارز را در اختیار کونلون بانک هم قرار دادیم، اما صنعتگران یک سال موضوع را کش دادند و ارز را دریافت نکردند، امروز نیز این ارز تمام شده است و خودروسازان میخواهند همه چیز به نفعشان باشد.
وی به طرح این پرسش پرداخت که صنعت خودروسازی کشور چه زمانی میخواهد اصلاح شود و تا کی میخواهید به این خودروسازی فشل ادامه بدهید و ما زیان آن را بپردازیم؟
اکنون خودروسازان به میدان امده و با توسل به اظهارات تکراری به واکنش به سخنان همتی مبادرت ورزیده اند. انجمن خودروسازان و انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نشستی مشترک در عصر دیروز نسبت به این اظهارات، واکنش نشان دادند.
در این نشست احمد نعمتبخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران- با بیان اینکه سرکوب مالی تحمیل شده به خودروسازان زمینهساز مشکلات این صنعت شده است، گفت: رییس کل بانک مرکزی نمیداند ما دچار سرکوب قیمت هستیم، قیمتها ثابت مانده و خودروسازان زیانده شدهاند. اگر این صنعت متوقف شود، بایستی ١٢ تا ١۵ میلیارد دلار خودرو وارد کنیم. از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش قیمتهای وارده بر قطعات خودرو و قیمتگذاری دستوری سبب شده تا علیرغم مشکلات تحریمها، خودروسازان کشور زیانده شوند.
در ادامه مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو - با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر از هر زمانی نیاز به وفاق و همدلی خودروساز و قطعهساز حس میشود، اظهار کرد: علاوه بر تحریمهای خارجی، مشکلات داخلی نیز همچون غرضورزیها، سوء نیتهایی را باعث میشود که هدف ما شفافسازی است. گزارشهای کیفی خودروسازان در این مدت نیز گواه این موضوع است که حتی در شرایط بحرانی نیز از کیفیت تولیدات قطعهسازان کاسته نشده است. فرایند طولانی تامین مواد اولیه و هزینههایی که در چند دهه به خودروسازان تحمیل شده، وضعیت صنعت خودرو را به این روز انداخته که لازم است چرخشی در کار حاصل شود و نگاه سودآوری، بنگاهداری و همچنین صنعت خودرو و قطعه تغییر کند تا با مرتفع شدن سوءمدیریتها، از این پس شاهد زیان خودروسازان نباشیم.
فرهاد بهنیا - سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو - نیز با بیان اینکه اگر واقعا مدیران این صنعت را نمیخواهند؛ واضح اعلام کنند. گفت: در چند ماه اخیر کاملا برای همگان مشخص شد که خودروسازی ما کاملا دولتی اداره شده است. برخی از مدیران و مسئولین از جمله بانک مرکزی نمیخواهند تولید داخلی رونق بگیرد در غیر این صورت با دادن تسهیلات ۲۴ درصد آن هم با گرفتن سفته و سند با تولیدکنندگان رفتار نمیکردند در حالی که در کشور همسایه ما ترکیه به قطعهسازان تسهیلات شش درصد میدهند. مطمئن باشید به این صورت تولید داخلی شکل نمیگیرد.