ردپای توطئه غربی-عبری در بیانیه جدید کشورهای عربی-راهبرد معاصر
حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

ردپای توطئه غربی-عبری در بیانیه جدید کشورهای عربی

حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بانی اصلی تکرار توهمات و پشت پرده زیاده خواهی کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا هستند، گفت: موضع گیری جمهوری اسلامی در قبال زیاده خواهی کشورهای حوزه خلیج فارس همواره ثابت بوده است و اجازه نمی‌دهند یک وجب از خاکشان مورد تعدی یا تجاوز قرار بگیرد.
حمیدرضا ترقی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 12
کد خبر: ۲۵۶۹۰۸

ردپای توطئه غربی-عبری در بیانیه جدید کشورهای عربی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سخنگوی وزارت امور خارجه برخی مفاد مرتبط با کشورمان در بیانیه پایانی یکصد و شصت و یکمین نشست وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض را محکوم و آنها را تکراری، غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد. وی بند مربوط به جزایر ایرانی در خلیج فارس را مطلقاً مردود دانست و گفت، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزو لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر درباره مسکونی سازی، سفر مقام های کشوری و لشکری به جزایر متعلق به ایران و نیز برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای سرزمینی خود را دخالت در امور حاکمیتی خود تلقی و آن را محکوم می‌کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزیران امور خارجه این شورا را نیز مردود دانست و گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند. تنها راهکار منطقی و نتیجه بخش درباره میدان آرش، بازگشت به میز مذاکرات فنی و حقوقی و گفت وگوی دوجانبه با هدف دستیابی به توافقی پایدار بر مبنای حسن همجواری و احترام به منافع مشترک است.

 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی امنیت منطقه را مقوله‌ای یکپارچه و غیرقابل تفکیک دانست و با تأکید بر اهمیت همکاری منطقه‌ای با هدف حفظ امنيت جمعی عنوان کرد، جمهوری اسلامی ایران با مردود دانستن حضور نظامی بیگانگان در منطقه، نقش مؤثر و سازنده خود را در حفظ امنیت آبها و آبراه های منطقه‌ای با قوت ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه باید این مواضع جعلی را جدی بگیرد و به کشورهای حوزه خلیج فارس که به صورت یک سویه ادعاهایی متوهمانه بیان کردند، اخطار دهد


حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل بین‌الملل با انتقاد از بیانیه وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس پس از نشست ریاض و تکرار مواضع گذشته خود درباره جزایر سه گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به «راهبرد معاصر» گفت: وزارت امور خارجه به عنوان نماینده حاکمیت، دولت و ملت ایران ادعا و بیانیه کشورهای حوزه خلیج فارس را به شدت رد کرد و مورد انتقاد قرار داد، زیرا پرواضح است در موارد بیان شده کمترین حقی برای امارات وجود ندارد.

 


وی افزود: وزارت امور خارجه باید این مواضع جعلی را جدی بگیرد و به کشورهای حوزه خلیج فارس که به صورت یک سویه ادعاهایی غیرسازنده بیان کردند، اخطار دهد بیان چنین مواضعی عدول از حقیقت و به نوعی تجاوز به حقوق و اراضی مستقل ملت ایران به شمار می رود.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: با وجود اینکه وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس ادعاهایی را درباره موقعیت و حاکمیت میدان آرش مطرح کردند، اما موارد ادعا شده زیاده خواهی های بی دلیلی است که تنها به اعتبار حمایت دولت استعماری انگلیس و رژیم صهیونیستی تکرار می شود، اما از نظر دولت و ملت ایران این توهمات کمترین ارزشی ندارند.


ترقی گفت: مردم ایران به خوبی می دانند بانی اصلی تکرار چنین اظهارات غیرسازنده و پشت پرده زیاده خواهی ها رژیم صهیونیستی، انگلیس و آمریکا هستند که این گونه اقدامات با هدف ناامن کردن و ایجاد تنش میان کشورهای منطقه انجام می شود. ادعا درباره موضوعات ارضی و تحریک کشورها به مخاصمه ازجمله راهبردهای قدیمی انگلیس به شمار می رود که این بار به سمت ایجاد اختلاف میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نشانه رفته است.


کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: موضع گیری جمهوری اسلامی در قبال زیاده خواهی کشورهای حوزه خلیج فارس همواره ثابت بوده است، زیرا ملت ایران اجازه نمی دهند یک وجب از خاکشان مورد تعدی یا تجاوز قرار بگیرد و از این سرزمین جدا شود.

پاسخ جمهوری اسلامی روشن و قاطع بوده و هست، ملت ایران علیه چنین زیاده خواهی هایی می ایستند


ترقی تأکید کرد: دولت و ملت ایران بر سر موضوعات پوچ و ناحقی مانند بیانیه اخیر موضع‌گیری‌های همیشه ثابت خود را اعلام کرده اند و هیچ وقت زیر بار فشارهای سیاسی شورای همکاری خلیج فارس نمی روند.

 


وی افزود: ملت ایران به این ادعاها وقعی نمی نهند، زیرا گویا به غلط این گونه جا افتاده است در هرتوافقی که کشورهای عربی منطقه میان خود می بندند، باید از موضوعات مرتبط با جزایر سه گانه ایرانی نیز ادعاهایی مطرح کنند. کشورهای حوزه خلیج فارس با حمایت آمریکا و انگلیس این موضوع را به ابزاری برای فشار تبدیل کرده اند، بدون اینکه ادعاهایشان مبنایی داشته باشد.


ترقی گفت: پاسخ جمهوری اسلامی روشن و قاطع بوده و هست، ملت ایران علیه چنین زیاده خواهی هایی می ایستند، زیرا وجب به وجب خاک و آب این سرزمین متعلق به ملت ایران است؛ لذا دولت و ملت زیر بار خواسته‌های نامشروعی که متکی به سیاست‌های استعماری انگلیس و وحدت شکن رژیم صهیونیستی است، هیچگاه نرفته اند و نخواهد رفت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار