اوپک ۶۴ ساله شد-راهبرد معاصر

اوپک ۶۴ ساله شد

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) ۶۴ ساله شد و بیش از ۶ دهه موفقیت و دستاورد را گرامی داشت.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 14
کد خبر: ۲۵۷۲۷۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ در فاصله ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۶۰، نمایندگان پنج کشور تولیدکننده نفت شامل دکتر فواد روحانی از ایران، دکتر الشیبانی از عراق، احمد سید عمر از کویت، عبدالله تریکی از عربستان سعودی و دکتر خوان پابلو پرز آلفونسو از ونزوئلا، اوپک را در بغداد تاسیس کردند و فصل تازه‌ای در صنعت نفت جهان گشودند.

ماموریت اصلی اوپک و اهدافش، سایر کشور‌های تولیدکننده نفت را تشویق کرد به این گروه ملحق شوند. این اهداف شامل حمایت از ثبات بازار نفت و حمایت از حق همه کشور‌ها برای داشتن حاکمیت همیشگی بر منابع طبیعی‌شان به نفع توسعه بود.

اوپک در ۶۴ سالگی خود، همکاری و گفتگو را در میان همه ذی نفعان ترویج کرده تا به ثبات در بازار نفت جهانی دست پیدا کند؛ از طریق رویکرد‌های جامع و واقع گرایانه، به بحران‌ها بپردازد و تداوم عرضه نفت را برای توسعه کشور‌ها و رفاه حال بشر، تضمین کند. این اقدامات در حال حاضر در «اعلامیه همکاری» و «چارتر همکاری» میان کشور‌های اوپک و غیراوپک تجلی یافته است.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک به همین مناسبت اظهار کرد: بدون تردید، اوپک قهرمان بازار نفت جهان و همکاری بین‌المللی است و با وجود مشکلاتی که صنعت با آن روبروست، همچنان به تضمین ثبات و توازن بازار نفت در جهت منافع همه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین اقتصاد جهانی متمرکز مانده است. همچنان که تاریخ موفقیت بی‌نظیر اوپک را جشن می‌گیریم، مطمئن هستم که با ادامه حمایت از کشور‌های عضو و کل خانواده اوپک، این سازمان به شکوفایی در سال‌ها و دهه‌های پیش رو ادامه می‌دهد.

اوپک در سال ۱۹۷۳ پس از اینکه تولید نفت را کاهش داد و کشور‌های متحد با رژیم صهیونیستی در جنگ با مصر را هدف تحریم قرار داد، شهرت جهانی پیدا کرد. این گروه حدود نیمی از نفت خام جهان را در دهه ۱۹۷۰ قبل از ظهور منابع عرضه غیراوپک مانند تولیدکنندگان دریای شمال، تولید می‌کرد. در دهه‌های بعد، سهم اوپک بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بود، اما رشد کم‌سابقه تولید رقبایی مانند آمریکا، به طور پیوسته این سهم را در سال‌های اخیر کاهش داده است.

این گروه از سال ۲۰۱۷، با روسیه و سایر کشور‌های غیرعضو در قالب گروه اوپک پلاس، برای مدیریت بازار همکاری کرده است.

تعدادی از تولیدکنندگان کوچک در سال‌های اخیر به اوپک پیوسته‌اند که شامل گابن در سال ۲۰۱۶، گینه استوایی در سال ۲۰۱۷ و کنگو در سال ۲۰۱۸ هستند. گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس بعد از این که آنگولا و چند عضو دیگر را در سال‌های اخیر، از دست داد، به دنبال جذب نامیبیا است که ممکن است تا یک دهه آینده، به چهارمین تولیدکننده بزرگ آفریقا تبدیل شود. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده