شوک معنادار یمن به تل‌آویو با موشک هایپرسونیک-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

شوک معنادار یمن به تل‌آویو با موشک هایپرسونیک

موفقیت موشکی اخیر انصارالله یمن در مقابل صهیونیست‌ها شکست بزرگی نه فقط برای رژیم صهیونیستی، بلکه برای مجموعه قدرت‌های غربی و رژیم‌های عربی متحد آن‌ها در منطقه بود و نباید دامنه شکست‌خوردگان عملیات انصارالله را صرفاً محدود به صهیونیست‌ها دانست.
سامان سفالگر؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 17
کد خبر: ۲۵۷۵۴۳

شوک معنادار یمن به تل‌آویو با موشک هایپرسونیک

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مقاومت یمن شوک معنادار و جدی ای به رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرد و با یک فروند موشک هایپرسونیک(فراصوت) تل‌آویو را در عمق سرزمین های اشغالی هدف قرار داد. منابع خبری گزارش کردند، موشک یادشده در مدت کمتر از 15 دقیقه توانست بیش از 2 هزار کیلومتر مسافت طی و به تل آویو اصابت کند.  


این رویداد با بازتاب های گسترده ای در منطقه و فرامنطقه مواجه شده و تحلیل و تفسیرهای مختلفی به دنبال داشته است. دست کم از چهار منظر عملیات موشکی اخیر یمنی ها علیه رژیم صهیونیستی را بایستی رویداد و تحولی مهم و راهبردی ارزیابی کرد.

 

وقتی صهیونیست ها با کلی امکانات و تسلیحات نمی توانند مقابل موشکی فراصوت یمن کاری کنند، تردیدی نیست هرگونه ماجراجویی علیه ایران می تواند سناریوهای ویرانگری را علیه آنها به دنبال داشته باشد


نخست، اینکه موشک فراصوت یمنی ها لایه های مختلف پدافندی رژیم اشغالگر قدس و البته متحدان عربی و غربی رژیم صهیونیستی را در منطقه دور زد و سپس در اراضی اشغالی فرود آمد. این موضوع حامل پیامی راهبردی است که فناوری موشکی پیشرفته ای در اختیار رزمندگان مقاومت اسلامی یمن قرار دارد که می‌تواند میلیاردها دلار تسلیحات و امکانات نظامی و پدافندی رژیم اشغالگر قدس و دیگر قدرت های غربی منطقه را بی‌اعتبار و بدون مصرف کند.

 
موفقیت موشکی انصارالله یمن مقابل صهیونیست ها شکست بزرگی نه فقط برای رژیم صهیونیستی، بلکه برای مجموعه قدرت های غربی و رژیم های عربی متحد با آن ها در منطقه بود و نباید دامنه شکست‌خوردگان عملیات اخیر انصارالله را صرفاً محدود به صهیونیست ها بدانیم.

 
دوم، اینکه حمله موشکی در نوع خود پیام های معناداری به برخی دولت های عربی منطقه و به طور خاص عربستان سعودی رساند. اینطور به نظر می آید پس از موفقیت موشکی اخیر انصارالله یمن، بایستی انتظار انعطاف بیشتر سعودی ها را در برابر مقاومت اسلامی یمن و البته ایجاد پیشرفت های تازه در روند تنش زدایی از مناسبات دوجانبه ایران و عربستان داشته باشیم.

 
وقتی صهیونیست ها با کلی امکانات و تسلیحات نمی توانند مقابل موشکی فراصوت یمن کاری کنند، تردیدی نیست هرگونه ماجراجویی علیه ایران می تواند سناریوهای ویرانگری را علیه آنها به دنبال داشته باشد. موضوعی که برای رژیم اشغالگر قدس و دولت های عربی منطقه حامل هشدارهای جدی است و برای کشورمان دستاوردساز خواهد بود.

 
سوم، اینکه مقاومت اسلامی یمن به طور خاص به صهیونیست ها این پیام را رساند که تنها با یک موشک توانسته خسارت های قابل توجهی به رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف وارد کند، حال اگر نیاز باشد، می تواند شلیک همزمان چند موشک را به مراکز حساس و حیاتی رژیم اشغالگر در دستورکار قرار دهد.

 
سناریویی که با خسارت های به مراتب گسترده تر و وحشتناک تری علیه اشغالگران صهیونیست همراه خواهد شد و آن‌ها دست کم با توجه به وضعیت بحرانی فعلی قادر به مقابله با تبعات وخیم آن نیستند. اهمیت این موضوع زمانی بیش از پیش درک می شود که توجه داشته باشیم رژیم اشغالگر قدس به دلیل کوچک بودن قلمرو اشغالی اش عمق راهبردی چندانی ندارد و همین موضوع آن را در مقابل چنین حملاتی به شدت آسیب‌پذیر می کند.

 
چهارم، اینکه انصارالله یمن در شرایطی به تل آویو با موشک فراصوت حمله کرد که صهیونیست ها بر شدت لفاظی های خود برای حمله به لبنان و آغاز ماجراجویی تازه افزودند. در این چارچوب، این رژیم به واسطه عملیات موشکی اخیر انصارالله پیامی روشن دال بر این دریافت کرد که میدانی باز از ماجراجویی پیش رویش قرار ندارد و اگر تجاوز تازه ای در سر داشته باشد، این بار با خسارت های به مراتب جدی تر و مهلک تری مواجه خواهد شد.

 
موضوعی که دست کم در ساعات پس از حمله موشکی انصارالله یمن به تل آویو سبب شد موجی از اختلاف‌نظر و شکاف میان مقام های ارشد سیاسی و نظامی صهیونیست در زمینه هرگونه ماجراجویی تازه از سوی این رژیم به ویژه علیه لبنان تحریک شود.  

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده