چرا منافع ملی در گرو بومی‌سازی‌ فناوری‌هاست؟ -راهبرد معاصر
پزشکیان: درباره برجام در نیویورک گفتگو‌هایی انجام شد / تلاش بر این است که با گفتگو این روند و تحریم‌ها را پیگیری کنیم روایت محسن رضایی از نفوذی‌های جاسوس پزشکیان در گفتگو با الجزیره: زمان پاسخ به ترور شهید هنیه را ما مشخص می‌کنیم رهبر معظم انقلاب: یاد شهیدان ضامن سلامت حرکت ملت ایران است پزشکیان پس از پایان سفر به نیویورک: با سران بیش از ۱۵ کشور گفتگو کردیم هیئت پارلمانی ایران عازم روسیه شد بررسی دوباره موضوع کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی ظریف: ایران در ماه‌های گذشته به شدت در برابر اسرائیل از خود خویشتنداری نشان داده است در دیدار پزشکیان با ایرانیان مقیم آمریکا چه گذشت؟ + تصاویر پاسخ پزشکیان به پرسش یک خبرنگار درباره بازگشت به برجام پزشکیان نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد دیدار نخست‌وزیر لبنان با پزشکیان رئیس شورای حاکمیتی سودان با رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟ | ما به هیچ کشور دیگری سلاح نمی‌دهیم که بجنگد ولیعهد کویت با پزشکیان دیدار کرد + عکس
محمد صالح جوکار، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا منافع ملی در گرو بومی‌سازی‌ فناوری‌هاست؟ 

محمد صالح جوکار، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان لزوم توانمندی در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات فناوری‌های مورد نیاز در داخل کشور، گفت: منافع ملی ما در گرو توجه به تولید قطعات در ایران است تا در بزنگاه‌های حساس یا دوره تحریم‌های ظالمانه به واردات آن‌ها نیاز نداشته باشیم.
محمد صالح جوکار؛ نماینده مجلس شورای اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 23
کد خبر: ۲۵۷۸۶۸

چرا منافع ملی در گرو بومی‌سازی‌ فناوری‌هاست؟ 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از انفجارهای مکرر لوازم الکترونیکی ازجمله پیجرها، لب تاب، تلفن های همراه و… زنگ هشدار میان کشورهای جهان ازجمله محور مقاومت به صدا درآمد و بیش از پیش لزوم حکمرانی و بومی‌سازی وسایل ارتباطی محرز شد. تا دیروز اگر کسی مدعی می‌شد «پیجر» قابلیت انفجار دارد، عده‌ای با انواع انگ‌ها و تحلیل‌ها آن را توهم توطئه می دانستند، غافل از اینکه دشمن، دشمن است و از تمام ظرفیت‌ها برای دشمنی استفاده می‌کند. 


باید باور کنیم بدبینی به هر آنچه از طرف دشمن می‌رسد یکی از اصول عقلانی‌ست و باید جزئی از زندگی ما شود. فرقی نمی‌کند، در زمینه نظامی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی درمانی باشد. هر فناوری ظاهراً انسان‌دوستانه‌ای ممکن است سلاح دشمن برای نابودی انسان‌ها باشد. 


حادثه تروریستی پیچیده لبنان در حالی رخ داد که از سال‌ها پیش تجهیزات ارتباطی مانند بی‌سیم و پیجر به‌ویژه باطری آن‌ها در جمهوری اسلامی ایران به دستور فرماندهی کل قوا به‌وسیله شرکت‌های مختلف بومی‌سازی شدند. در حالی که ایران توان تولید این قطعات را دارد، می‌توان به‌عنوان تجربه و درس عبرت لزوم توجه به تولید داخل قطعات حساس الکترونیکی و… را بیش از پیش جدی گرفت. 

دشمن با فناوری های پیشرفته و دستگاه هایی مانند پیجر، تلفن همراه و بیسیم که با هدف اطلاع رسانی بهره‌برداری می‌شود، به جنگ ورود کرده است


محمد صالح جوکار، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره بومی سازی قطعات صنایع حساس با توجه به حمله تروریستی و الکترونیکی رژیم صهیونیستی به لبنان که به انفجار لوازم الکترونیکی منجر شد، به «راهبرد معاصر» گفت: با توجه به حادثه تروریستی اخیر در لبنان فلسفه تأکیدات مقام معظم رهبری درباره اتکا به تولید داخلی و لزوم بومی سازی صنایع حساس آشکار می شود.

وی افزود: دشمن نقش خود را در دشمنی با ملت ایران و محور مقاومت به شیوه‌های مختلف نشان می‌دهد، گاهی دشمنی در جنگ نابرابر علیه ایران، زمانی در عرصه‌های جنگ نرم و روزی نیز در عرصه فناوری و جنگ الکترونیکی و سایبری است.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوعی که برایمان تجربه شده، در زمینه انرژی هسته ای و قطعاتی است که به‌وسیله دشمنان داده شد تا درون قطعات، موادی جاسازی شود تا خرابکاری صنعتی شکل بگیرد و تکرار آن حادثه نباید رخ دهد.

جوکار با بیان اینکه خباثت دشمن هیچگاه تمام نمی‌شود و هر زمان می تواند به شیوه‌های مختلف آسیب بزند، گفت: شاهدیم دشمن با فناوری های پیشرفته و دستگاه هایی مانند پیجر، تلفن همراه و بیسیم که با هدف اطلاع رسانی بهره‌برداری می‌شود، به جنگ ورود کرده و برای نیل به هدف شوم خود اقدام به جاسازی مواد منفجره کردند.

وی عنوان کرد: حادثه تروریستی لبنان تجربه ای تلخ ولی درسی برای ما بود که اگر واقعاً روی پای خودمان نایستیم و نتوانیم دستگاه ها، تجهیزات و فناوری مورد استفاده را در بخش های مختلف از پزشکی گرفته تا فناوری اطلاعات و ارتباطات، هسته ای و مابقی صنایع بومی کنیم، در آینده خطر را بیخ گوشمان حس می کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم بومی سازی صنایع حساس و خود اتکایی تأکید کرد: هرچه به سمت تولید قطعات و تجهیزات فناوری های مورد نیاز در داخل کشور برویم، قطعاً به نفع کشور و در راستای منافع ملی است و در بزنگاه های حساس یا تحریم های ظالمانه به واردات آن‌ها نیاز نداریم.


وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال پیش اعلام کردند در زمینه فناوری ها باید خودکفا بود، گفت: ایشان تأکید کردند، بایستی به دنبال تولید ماشین‌آلات و فناوری روز باشیم، یعنی بخش تولید را وارد حوزه فناوری کنیم و تنها این نباشد که فناوری از خارج وارد شود، بلکه باید تولید کنیم و فناوری تولید را خودمان به دست آوریم.


جوکار ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند، باید اصل موضوع یعنی تجهیزات، دستگاه ها و فناوری هایی که در عرصه تولید استفاده می‌شود نیز تولید کنیم. اگر دستور رهبر انقلاب اسلامی را خط مشی خود قرار دهیم، تحول اساسی به‌وجود می‌آید و منافع ملی حفظ خواهد شد.


نماینده مجلس شورای اسلامی با توجه به لزوم تولید قطعات صنایع حساس در دوران تحریم ها عنوان کرد: ضرورت ایجاب می‌کند به طور جدی در این زمینه تلاش شود، به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه هوش مصنوعی فعال شوند؛ موضوع جدیدی که رهبر انقلاب اسلامی با دغدغه از دیر شدن ورود به آن سخن فرمودند. 


وی تأکید کرد: هوش مصنوعی ازجمله فناوری هایی است که باید هرچه سریع تر در تولید و بکارگیری آن وارد عرصه های مهم مهندسی شد، زیرا همان‌گونه که مقام معظم رهبری دغدغه دارند، در آینده احتمالاً دیگران در هوش مصنوعی انحصار ایجاد خواهند کرد، لذا باید در این زمینه پیشگام باشیم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار