زرادخانه عظیم حزب الله آماده مجازات صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
گزارش «وال استریت ژورنال»؛

زرادخانه عظیم حزب الله آماده مجازات صهیونیست‌ها

با آغاز جنگی همه جانبه در لبنان و تلاش رژیم صهیونیستی برای کشاندن دامنه نبرد به سمت حزب الله دیگر پیامدهای آن در حوزه فناوری و اطلاعاتی منحصر نخواهد ماند. کارشناسان نظامی می‌گویند، حزب الله احتمالاً مسلح‌ترین نیروی شبه نظامی غیردولتی جهان است که ده‌ها هزار نیرو و زرادخانه موشکی گسترده دارد.
تاریخ انتشار: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 28 September 2024

زرادخانه عظیم حزب الله آماده مجازات صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ افزایش درگیری ها در لبنان و حمله گسترده اسرائیل به شهرها و روستاهای جنوبی این کشور که تاکنون به کشته شدن بیش از 500 و زخمی شدن صدها نفر منجر شده است، در حالی است که همگان از توانمندی های حزب الله برای وارد کردن خسارت های سنگین به اسرائیلی ها در صورت تلاش این رژیم برای تجاوز به خاک لبنان صحبت می کنند.
 
اسرائیل در روزهای اخیر با حملات هوایی و انفجارهای پراکنده، حملات ویرانگری علیه حزب الله انجام داده است تا این گروه لبنانی را در حالت تدافعی قرار دهد و برتری اسرائیل را در جمع آوری اطلاعات و داشتن فناوری برتر اثبات کند، اما در صورت وقوع جنگ زمینی میان دو طرف ماجرا متفاوت خواهد بود.
 

کسانی که از توانمندی های حزب الله اطلاع دارند می گویند، این گروه در ماه های اخیر آمادگی های خود را برای جنگ بالا برده، شبکه تونل های خود را در جنوب لبنان گسترش و فناوری جنگنده ها و سلاح ها را ارتقا داده و سلاح های بیشتری تجهیز کرده است


حزب‌الله که حدود یک سال است به طور منظم اهدافی را در اسرائیل هدف قرار می دهد، زرادخانه عظیمی از موشک‌ها، پهپادها و موشک‌های ضد تانک در اختیار دارد که می‌تواند برای مقابله با پیشروی‌های اسرائیل مستقر کند. ازجمله خطرناک ترین سلاح های جدید آن موشک هدایت شونده ضد تانک به نام الماس است که به حزب الله لبنان دقت بسیار بالاتری نسبت به آخرین جنگ با اسرائیل در سال 2006 می دهد.
 
خطر جنگ همه جانبه دوشنبه گذشته پس از حملات هوایی اسرائیل در سراسر لبنان ازجمله بیروت، پایتخت این کشور افزایش یافت که در خونین‌ترین روز لبنان از زمان آغاز جنگ غزه در سال گذشته، نزدیک به 500 نفر کشته و بیش از یک هزار و 600 نفر زخمی شدند.


اسرائیل می‌گوید، می‌خواهد حزب‌الله را از مرز دور و توانایی‌های نظامی آن را تضعیف کند تا حدود 60 هزار نفری که به دلیل حملات موشکی حزب‌الله در 11 ماه گذشته مجبور به تخلیه خانه‌های خود در شمال اسرائیل شده‌اند، بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند.
 
کسانی که از توانمندی های حزب الله اطلاع دارند می گویند، این گروه در ماه های اخیر آمادگی های خود را برای جنگ بالا برده، شبکه تونل های خود را در جنوب لبنان گسترش و فناوری جنگنده ها و سلاح ها را ارتقا داده و سلاح های بیشتری تجهیز کرده است. مقام های آمریکایی و منطقه ای می گویند، علاوه بر موشک های هدایت شونده و غیرهدایت شونده دوربرد، عرضه سلاح های سبک و راکتی به حزب الله افزایش یافته است.
 
یک افسر سابق حزب الله که نخواست نامش فاش شود، با بیان تدارکات نظامی این گروه گفت: جنوب اسرائیل اکنون مانند کندوی عسلی است که ما مالک آن هستیم.
 
از زمان جنگ 2006 حزب الله به هزاران موشک و پهپاد جدید تجهیز شده و کیت های هدایت را به موشک های هدایت نشده قدیمی اش متصل کرده است. رزمندگان حزب الله از جنگ در سوریه که در کنار نیروهای روسی و ایرانی جنگیدند، تجربه بیشتری کسب کردند و فنون جنگی ارتش های سنتی را آموختند.
 
پهپادهای ارتقا یافته حزب الله با موفقیت به تجهیزات نظامی اسرائیل ازجمله بالون نظارتی راداری به نام «Sky Dew» در ماه می و سامانه ضد پهپاد چند میلیون دلاری به نام «Drone Dome» در ماه ژوئن حمله کرده اند. حزب الله روز یکشنبه اعلام کرد، به مقر شرکت اسلحه سازی اسرائیل در نزدیکی حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل حمله کرده است.
 
تحلیلگران نظامی می گویند، حزب الله ممکن است از تاکتیک های مورد استفاده روسیه، پرتاب رگبار موشک ها و انبوهی از پهپادها در تلاش برای شکست یا از کار انداختن پدافند هوایی اسرائیل و حمله به پایگاه ها یا بنادر نظامی و شبکه برق این رژیم تقلید کند. در این راستا مقام های اسرائیلی انتظار دارند صدها اسرائیلی کشته شوند. عساف اوریون، سرتیپ بازنشسته ارتش اسرائیل گفت، جنگ در مقیاس بزرگ «پیاده روی در پارک نیست و هیچ راهی برای جلوگیری از خونریزی وجود ندارد».
 
اسرائیل با وجود برخی مزیت ها در عملیات‌های جاسوسی و نظامی، با معایب بزرگ راهبردی مواجه است. حزب‌الله دیگر به‌دنبال پیروزی در جنگ با اسرائیل به معنای گذشته نیست، بلکه قصد دارد نیروهای اسرائیلی را وارد جنگ فرسایشی کند؛ همانطور که حماس، در ابعاد بسیار ضعیف تر و البته با سلاح های کمتر انجام داد و موفق شد از تداوم حمله اسرائیل به غزه جلوگیری کند و با وجود 11 ماه نبرد، از معرکه جان سالم به در ببرد.
 
یک ژنرال بازنشسته ارتش لبنان گفت، اسرائیل قادر به ویران کردن لبنان است و جای بحث ندارد، اما حزب الله در سال 2006 مهارت خود را در استفاده از موشک های ضد تانک نشان داد و آنها در سال های اخیر به خوبی آموزش دیده اند.
 
کارشناسان نظامی می گویند، حزب الله احتمالاً مسلح ترین نیروی شبه نظامی غیردولتی جهان است که ده ها هزار نیرو و زرادخانه موشکی گسترده دارد. سال 2006 مقام های اسرائیلی تخمین زدند حزب الله حدود 12 هزار موشک در اختیار داشته باشد.
 
تحلیلگران نظامی معتقدند، موشک هدایت شونده ضد تانک الماس نسخه مشابه موشک اسرائیلی اسپایک است که احتمالاً حزب الله سال 2006 آن را گرفت و ارتقا داده است. موشک الماس به حزب‌الله اجازه می‌دهد اهداف را با دقت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته که عمدتاً بر موشک‌های هدایت‌نشده متکی بودند، هدف قرار دهد.
 

حزب الله ممکن است از تاکتیک های مورد استفاده روسیه، پرتاب رگبار موشک ها و انبوهی از پهپادها در تلاش برای شکست یا از کار انداختن پدافند هوایی اسرائیل و حمله به پایگاه ها یا بنادر نظامی و شبکه برق این رژیم تقلید کند


در نخستین استفاده ثبت شده حزب الله از این سلاح در ژانویه، ویدئویی منتشر شد که نشان می دهد آن ها از جنوب لبنان پرتاب می کنند و سپس به بالای تپه ای پر از رادار و تجهیزات نظامی اسرائیل اصابت می کند.
 
سال 2006 اسرائیل با وجود قدرت نظامی، پس از تهاجم زمینی به جنوب لبنان با هدف سوق دادن نیروهای حزب الله به شمال رودخانه لیتانی (حدود 18 مایلی مرز اسرائیل) در آستانه فاجعه نظامی قرار گرفت. حزب‌الله با استفاده از تاکتیک‌های چریکی، ضربات سنگینی به نیروهای اسرائیلی وارد و موشک‌های ضدتانکی مستقر کرد که توانستند به ۲۰ تانک خسارت بزنند و ۲۴ خدمه تانک را بکشند.
 
حزب الله شمال اسرائیل را موشک باران و از موشک ضد ناو برای هدف قرار دادن ناو جنگی اسرائیل در دریای مدیترانه استفاده کرد. همچنین به حیفا حمله کرد و هشت نفر را کشت.
 
یک سرباز ذخیره اسرائیلی که سال 2006 به مدت دو هفته در لبنان جنگید، به یاد می‌آورد چگونه جنگجویان حزب‌الله در قالب تیم‌های کوچک در روستاها پنهان می‌شدند و منتظر بودند نیروهای نظامی اسرائیل به آنها برسند و درگیر شوند. گرچه اسرائیلی‌ها گاهی با نبردهای رودررو مواجه می‌شدند، اما جنگنده‌های حزب‌الله اغلب آنها را از فاصله دور با موشک‌های ضدتانک هدف قرار می‌دادند که می‌توانستند از فاصله پنج تا 6 کیلومتری حمله کنند. این سرباز ذخیره گفت، حزب الله سال 2006 حزب الله امروز نیست و اعتراف کرد، این گروه لبنانی توانایی های خود را ارتقا داده است.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

اغراض سیاسی نتانیاهو از گسترش جنگ با حزب الله

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

واکاوی سخنرانی ضدصهیونیستی امیر قطر در نیویورک

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۲ روز پیش

ترکیه، بریکس و سیاست تنوع‌بخشی به ائتلاف‌ها

یادداشت اختصاصی حسن حمزه، کارشناس مسائل غرب آسیا؛ / ۱ روز پیش

آتش زیر خاکستر/ تغییر معادلات منطقه‌ای پس از ۷ اکتبر