آمریکا، شریک جرم شهادت سید مقاومت لبنان-راهبرد معاصر
هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران در لاذقیه نشست انتقال نظامیان زن ارتش رژیم صهیونیستی از مرز مصر به داخل نوار غزه حملات توپخانه‌ای و پرواز گسترده هواپیما‌های صهیونیست‌ها در آستانه تهاجم زمینی به لبنان ادعای معاریو درباره جزئیات جدید ترور دبیرکل حزب الله لبنان گردان‌های سید الشهداء عراق: اجازه محاصره لبنان را نخواهیم داد طالبان: شماری از اعضای داعش در افغانستان را بازداشت کردیم آمریکا چند هزار نیروی جدید به غرب آسیا اعزام می‌کند بایدن: باید فورا به آتش بس دست یابیم! ورود نیرو‌های کماندوی رژیم صهیونیستی به لبنان | احتمال آغاز حمله زمینی طی ساعات آینده نبیه بری: لبنان به مفاد توافق درباره آتش بس و اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ پایبند است واکنش پیونگ یانگ به ادعای زلنسکی درباره همکاری کره شمالی با روسیه واشنگتن‌پست: حمله زمینی محدود اسرائیل به لبنان قریب‌الوقوع است حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در «ایلات» بایدن: باید از وقوع جنگ فراگیر جلوگیری شود تبدیل حیفا به شهر ارواح پس از شلیک موشک بالستیک حزب‌الله
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

آمریکا، شریک جرم شهادت سید مقاومت لبنان

صدور بیانیه وقیحانه رئیس جمهور آمریکا در حمایت از ترور دبیرکل حزب الله لبنان و تأکید بر صیانت حداکثری از اشغالگران صهیونیست، نقطه آشکارساز پایان بازی غیریت‌سازی کاذب تروریسم آمریکایی و صهیونیستی در جنگ غزه است.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 01
کد خبر: ۲۵۸۸۷۱

آمریکا، شریک جرم شهادت سید مقاومت لبنان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در روزهای اخیر به ویژه پس از شهادت مظلومانه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان مقام های سیاسی، نظامی و امنیتی کاخ سفید و پنتاگون درقبال افزایش و گسترش دامنه جنگ در لبنان خود را نگران نشان می دهند. گرچه بازی راهبردی مشترک واشنگتن-تل آویو در تقابل مطلق با جبهه مقاومت بر همگان محرز و حتی در سفرهای مکرر هوکشتاین، نماینده ویژه آمریکا به بیروت نیز عینیت یافته است، اما نمی توان از دو دغدغه اساسی آمریکا درقبال تحولات خونین اخیر در لبنان به سادگی گذشت:

نخستین و مهم ترین دغدغه دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا جنبه ای راهبردی دارد و ناظر بر قدرت هوشمندانه جبهه مقاومت و هم افزایی اضلاع آن در برهم زدن محاسبات کلان و میان مدت زوج واشنگتن-تل آویو در منطقه است


نخست، عبور صهیونیست ها  از راهبرد «جنگ کنترل شده» در منطقه: سنتکام و پنتاگون از سویی قدرت پیش بینی سناریوهای جدید انتقامی حزب الله و دیگر گروه های مقاومت را درقبال شهادت سیدحسن نصرالله ندارند و از سوی دیگر، سرنوشت خود را در جنگ اخیر به بازی در زمین ارتش صهیونیستی و کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم گره زده اند.
 
معمولاً در دکترین سیاست خارجی دولت های مختلف آمریکا، اصلی فرامتنی وجود دارد و آن ورود به بحران های قابل کنترل است. به عبارتی گویاتر، واشنگتن زمانی که بحرانی خودساخته را خلق می کند و افزایش می دهد، ابزارها و مجاری مدیریت آن بحران خودساخته را نیز تعریف و عملیاتی می کند. این قاعده در زمینه تحولات اخیر لبنان و غزه نیز صادق است. آمریکایی ها اکنون با میدان نبردی مبهم و غافلگیرانه مواجه هستند که ابعاد مبهم، غیرقابل پیش بینی و خطرناکی برای واشنگتن یافته است و هر لحظه می تواند تبدیل به پاشنه آشیل راهبردی این کشور در غرب آسیا (و نیز نظام بین الملل) شود.
 
از این رو نخستین و مهم ترین دغدغه دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا جنبه ای راهبردی دارد و ناظر بر قدرت هوشمندانه جبهه مقاومت و هم افزایی اضلاع آن در برهم زدن محاسبات کلان و میان مدت زوج واشنگتن-تل آویو در منطقه است. هم افزایی و هم پوشانی نه تنها به دنبال شهادت مظلومانه سید مقاومت لبنان متوقف نشده، بلکه تقویت شده است. در چنین شرایطی واشنگتن نیز به عنوان حامی اصلی عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله و جمعی از فرماندهان مقاومت، با عواقب غیرقابل پیش بینی و البته سهمگین انتقام جبهه مقاومت دست و پنجه نرم خواهد کرد.


دوم، پیوستگی مطلق راهبردی، تاکتیکی، عملیاتی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس و کاخ سفید در تحولات خونین اخیر لبنان: در جریان شهادت سید مقاومت لبنان شاهد هم پوشانی مطلق این دو تروریست (واشنگتن و تل آویو) بودیم. صدور بیانیه وقیحانه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حمایت از ترور شهید سیدحسن نصرالله و تأکید بر صیانت حداکثری از اشغالگران صهیونیست در برابر هرگونه اقدام و انتقام جبهه مقاومت، نقطه آشکارساز پایان بازی غیریت سازی کاذب تروریسم آمریکایی و صهیونیستی در جنگ غزه است.
 
آمریکا و رژیم اشغالگر قدس سخت ترین شکست ممکن را در فرامتن و متن جنگ غزه و لبنان از جبهه مقاومت پذیرا خواهند بود؛ شکستی که نه تنها تاکتیک ها، بلکه ثوابت راهبردی دشمنان را در منطقه هدف قرار خواهد داد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار