اعتماد اعراب به ایران برای حفظ امنیت منطقه-راهبرد معاصر
حمله جنگنده‌های صهیونیست به جنوب لبنان حمله آمریکا و انگلیس به استان الحدیده یمن بایدن حمله قریب‌الوقوع رژیم صهیونیستی علیه ایران را رد کرد الجزیره: ایران پیام هشدار غیرمستقیم به آمریکا فرستاد نمایندگی ایران: کشوری به تجاوزگر کمک کند، هدف مشروع خواهد بود رهبر جنبش انصارالله یمن: شهید نصرالله نقش مهمی در سطوح منطقه و جهان ایفا کرد ۳ پیام فوری آمریکا به ایران در کمتر از نیم ساعت + جزئیات احضار سفرای آلمان و اتریش به وزارت خارجه برگزاری سومین مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در دوحه با حضور رئیس جمهور کشورمان اسرائیل: پاسخ ایران بی‌سابقه بود | به دنبال جنگ تمام‌عیار با ایران نیستیم امیر قطر خواستار همکاری برای توقف تجاوزات اسرائیل علیه لبنان شد پزشکیان به وزیر عربستان:وعده صادق پاسخی مشروع به اسرائیل بود ارتش یمن: هدفی حیاتی در تل‌آویو را با پهپاد هدف قرار دادیم پیکر سیدحسن نصرالله روز جمعه تشییع می‌شود پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفت
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اعتماد اعراب به ایران برای حفظ امنیت منطقه

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با عملیات وعده صادق۲ قدرت خود را نشان داد، جایگاه ملت‌های مقاومت را ارتقا داد و روحیه مسلمانان را احیا کرد، گفت: با توجه به حمله موشکی ایران دولت‌های عربی احساس کرده‌اند جمهوری اسلامی توان حفظ امنیت منطقه را دارد و احترام ویژه‌ای برای کشورمان قائل هستند.
حسن هانی زاده؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 03
کد خبر: ۲۵۹۱۳۰

اعتماد اعراب به ایران برای حفظ امنیت منطقه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در دیدار وزیر امور خارجه عربستان، با برادر خواندن این کشور گفت: ️ما کشورهای اسلامی ️بر کنار گذاشتن اختلاف نظر، لزوم همگرایی و هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر تأکید می کنیم. ️آنچه موجب گسترش اسلام در جهان شد، دوستی و برادری میان مسلمانان بود و به هیچ عنوان از افزایش تنش و بحران در منطقه استقبال نمی‌کنیم.
 
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز با ابلاغ سلام‌های گرم محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به پزشکیان گفت: بنا داریم صفحه اختلاف نظرها میان دو کشور را برای همیشه ببندیم و مانند دو کشور دوست و برادر به حل موضوعات و توسعه روابط میان خود بپردازیم. ️ما به حکمت و درایت شما در کنترل شرایط و همچنین ایفای نقش در مسیر تحقق آرامش و صلح در منطقه اطمینان داریم.
 

حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در قالب عملیات «وعده صادق 2» اقدام بسیار معقولی بود و به ارتقای جایگاه ایران نزد ملت های مسلمان و محور مقاومت منجر شد

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره دیدار رئیس جمهور کشورمان با وزیر امور خارجه عربستان به «راهبرد معاصر» گفت: اقدام اخیر ایران در حمله موشکی به رژیم صهیونیستی بازتاب گسترده ای میان ملت های مسلمان بر جای گذاشته است. جمهوری اسلامی بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه عزم پاسخگویی مناسب به رژیم صهیونیستی را داشت، زیرا صهیونیست ها با ترور رئیس دفتر سیاسی سابق حماس در تهران علاوه بر نقض آشکار قوانین بین المللی؛ حاکمیت ملی ایران را نیز نقض کردند، لذا ایران حق پاسخگویی به رژیم صهیونیستی را داشت.
 
وی افزود: همان زمان که جمهوری اسلامی قصد پاسخگویی به رژیم صهیونیستی را داشت، کشورهای عرب منطقه و کشورهای اروپایی به ویژه آمریکا درخواست هایی مبنی بر حمله نکردن به رژیم صهیونیستی مطرح و پیشنهادهایی مبنی بر فراهم کردن زمینه های لازم برای آتش بس در غزه ارائه کردند. آنها تأکید کردند، با توجه به اینکه روند مذاکرات آتش بس میان بازیگران بحران غزه به نقطه حساسی رسیده بود، پاسخ ندادن ایران به رژیم صهیونیستی به آتش بس نهایی منجر می شود، اما بار دیگر چهره فریبکار خود را نشان دادند؛ آتش بس برقرار نشد و در ادامه عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و حمله رژیم صهیونیستی به خاک این کشور معادلات را تغییر داد.
 
کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در قالب عملیات «وعده صادق 2» اقدام بسیار معقولی بود و به ارتقای جایگاه ایران نزد ملت های مسلمان و محور مقاومت منجر شد. بعد از عملیات «وعده صادق 2» ملت های مسلمان شادمانی خود را ابراز کردند، زیرا جمهوری اسلامی نشان داد همواره حامی و مدافع ملت های مسلمان و ملت مظلوم فلسطین است.
 
هانی زاده گفت: کشورهای عرب منطقه نزدیک به یک سال گذشته نسبت به تنش های نظامی در غزه حکم ناظران بی طرف داشتند، سکوت پیشه کرده بودند و به داد مردم غزه نشتافتند؛ حتی بعضی کشورهای عرب با حمایت های مستقیم و غیر مستقیم در کشتار مردم غزه در کنار  رژیم صهیونیستی بودند. این موضوع به ایجاد شکاف و خط کشی میان ملت های عرب با حاکمیت هایشان منجر شده است.
 
وی تصریح کرد: ملت های عرب منطقه مدام این پرسش را مطرح می کنند، چرا 22 کشور عربی در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی در حق مردم غزه اینگونه سکوت پیشه کرده اند و تنها ایران از مردم غزه دفاع می کند؟ جمهوری اسلامی ایران با عملیات «وعده صادق2» قدرت خود را نشان داد، جایگاه ملت های مقاومت را ارتقا داد و روحیه مسلمانان را احیا کرد؛ به همین دلیل دولت های عربی مانند عربستان سعودی احساس کرده اند ایران قدرت حفظ امنیت منطقه را دارد و ملت های عرب برای ایران احترام قائل هستند.
 
کارشناس سیاست خارجی گفت: اظهارات این روزهای سران عربی مانند عربستان و قطر بیانگر آن است قصد دارند از انزوا خارج شوند و در کنار ایران شکاف میان خود و ملت هایشان را در زمینه حمایت از مردم غزه ترمیم کنند. این موضوع تنها با بهبود و ارتقای همکاری با ایران میسر می شود.
 
هانی زاده عنوان کرد: امیدواریم سران کشورهای عربی ازجمله عربستان سعودی برای قطع همکاری با رژیم صهیونیستی با اراده وارد عمل شوند و تا تشکیل دولت مستقل فلسطینی که فعلاً وزیر امور خارجه عربستان از آن یاد کرده است، کمترین ارتباطی با صهیونیست ها نداشته و حامی و کمک رسان مردم فلسطین باشند.
 

اظهارات این روزهای سران عربی مانند عربستان و قطر بیانگر آن است قصد دارند از انزوا خارج شوند و در کنار ایران شکاف میان خود و ملت هایشان را در زمینه حمایت از مردم غزه ترمیم کنند


وی تأکید کرد: عربستان سعودی با نفوذی که در اتحادیه عرب دارد می تواند در راستای منزوی شدن رژیم صهیونیستی مؤثر واقع شود. متأسفانه رفتار رژیم های عربی در یک سالی که از بحران غزه می گذرد، متناسب با بزرگی حادثه غزه نبوده است. سکوت سنگین و دفاع نکردن از ملت فلسطین بار حمایت از محور مقاومت را متوجه ایران کرده، اما این موضوع سبب افزایش محبوبیت ایران میان ملت های مسلمان و در مقابل، موجب منفورتر شدن رژیم صهیونیستی در جهان شده است.

 


کارشناس سیاست خارجی گفت: کشورهای عربی که تابع تحولات و رخدادهای منطقه ای هستند و سیاست های خود را بر مبنای شرایط منطقه تطبیق می دهند، خواهان افزایش همکاری با ایران هستند. اگر آنها در راستای حمایت از مردم فلسطین با ایران همراه شوند، نتیجه مؤثر است، در غیر این صورت شعارهای خالی بدون گام های عملی ارزشی ندارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار