آتش‌بس غزه، پیشنهاد مهم آیت‌الله رئیسی در ریاض-راهبرد معاصر
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

آتش‌بس غزه، پیشنهاد مهم آیت‌الله رئیسی در ریاض

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان پیشنهاد خوب رئیس‌جمهور کشورمان برای در اولویت قرار گرفتن آتش‌بس غزه گفت: انتظار می‌رود سازمان ملل متحد و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی این پیشنهاد را در دستور کار خود قرار دهند تا اولویت اصلی در شرایط فعلی وادار کردن رژیم صهیونیستی و آمریکا به عملیاتی کردن آتش‌بس در غزه باشد.
حسن لاسجردی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 12
کد خبر: ۲۱۳۰۸۱

آتش‌بس غزه، پیشنهاد مهم آیت‌الله رئیسی در ریاض

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی که در ریاض برگزار شد، جنگ غزه را «جنگ خیر و شر» خواند و از همگان خواست‌ مشخص کنند در کدام سمت ایستاده‌اند. وی گفت: نخستین اقدام باید توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه مردم فلسطین باشد. ما کشورهای اسلامی باید بدانیم، اگر مقاومت مردم غزه مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی نبود، امروز کشورهای اسلامی درگیر مقابله با رژیم غاصب بودند.


وی با بیان اینکه قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی باید در اولویت قرار گیرد، افزود: دولت‌های اسلامی باید ارتش صهیونیستی را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کنند.

مواجهه کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی بعد از آتش بس موضوع مهم دیگری است که آیت الله رئیسی بیان کرد


حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پیشنهادهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور کشورمان در اجلاس بررسی و رفع مشکلات غزه و توقف کشتار جمعی به وسیله رژیم صهیونیستی در ریاض به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از مهم ترین راهکارها و پیشنهادهای ارائه شده که لازم است سران کشورهای اسلامی و عربی آن را فوری تلقی کنند، تلاش برای ایجاد آتش بس در غزه است.


وی افزود: آتش بس از این منظر حائز اهمیت است و آیت الله رئیسی بر این موضوع تأکید کرد، زیرا رژیم صهیونیستی حملات کوری در دستور کار خود قرار داده است، به طوری که در هفته های گذشته شاهد تکرار حملات و تهاجم صهیونیست ها به اهدافی مانند بیمارستان ها، مراکز تجمع مردم و شهرک های مسکونی و غیر نظامی بوده ایم.


کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: بر مبنای پیشنهاد ایران، اولویت با آتش بس است و لذا انتظار می رود سازمان ملل متحد، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و تمامی کشورهای حامی حقوق بشر این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند تا اولویت اصلی در شرایط فعلی وادار کردن رژیم صهیونیستی و آمریکا به عملیاتی کردن آتش بس در غزه باشد.


لاسجردی درباره سایر پیشنهادهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور کشورمان برای حل مشکلات غزه گفت: مواجهه کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی بعد از آتش بس موضوع مهم دیگری است که آیت الله رئیسی بیان کرد، زیرا رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر غزه را زیر شدیدترین حملات هوایی قرار داده است.


وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در تلاش است برای تسویه حساب با حماس غزه را به صورت کامل خالی از سکنه کند، یعنی با نسل کشی و کشتار بی‌رحمانه و جنون آمیزی که در حزب لیکود دیده می شود و ناشی از شکست های مختلف آنها در عرصه های سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی است، به دنبال تحقق برخی اهداف خود هستند تا شاید مورد حمایت لابی های صهیونیستی آمریکا قرار بگیرند.


لاسجردی عنوان کرد: رژیم صهیونیستی طبق معمول سیاست ایجاد رعب و وحشت را با تبلیغات بسیار زیاد در پیش گرفته‌ است تا نزد افکار عمومی خود را صاحب حق و موجه جلوه دهد، در حالی که افکار عمومی جهان اسلام  و غرب به شدت ضد صهیونیستی است. به همین دلیل مانور دادن روی موضوع آتش بس با استفاده از ظرفیت افکار عمومی جهان بسیار مهم و راهبردی است.


وی بیان کرد: بعد از برقراری آتش بس نحوه مواجهه کشورهای اسلامی و عربی با رژیم صهیونیستی بسیار مهم است. اینکه آیا برخی کشورهای اسلامی که به دنبال عادی سازی روابط بودند همچنان به این موضوع فکر می کنند یا اینکه طبق راهکار ارائه شده از سوی رئیس جمهور کشورمان، برای تحمیل فشار به رژیم صهیونیستی واردات کالاهای صهیونیستی و روابط اقتصادی و تجاری با رژیم کودک کش را قطع و تحریم می کنند.

رژیم صهیونیستی طبق معمول سیاست ایجاد رعب و وحشت را با تبلیغات بسیار زیاد در پیش گرفته‌ است تا نزد افکار عمومی خود را صاحب حق و موجه جلوه دهد


کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: تحریم کالاهای صهیونیستی به مثابه محاکمه کردن این رژیم است، ضمن اینکه در بُعد حقوقی در عرصه بین الملل باید سازمان های مربوطه رژیم صهیونیستی را به دلیل نسل کشی در غزه محاکمه کنند. در غیر این صورت در کوچکترین درگیری های میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان، سران صهیونیستی همچنان نسل کشی و سیاست‌های خصمانه خود را ادامه می‌دهند.


وی عنوان کرد: با توجه به اینکه موضوعات مربوط به پیگیری حقوقی و جنایت هایی که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب شده است، مانند بمباران منازل مسکونی، بیمارستان ها و نسل کشی روندهای حقوقی زمان بری دارد، لازم است در کنار دولت‌ها، سازمان های مردمی نیز به این موضوع ورود کنند و با فشار بر چهره‌های برجسته جهان عرب و غیر عرب خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی شوند تا موضوع با جدیت و در اسرع وقت عملیاتی شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده