داروهای بدون نسخه برای درمان سرماخوردگی کودکان ممنوع-راهبرد معاصر

داروهای بدون نسخه برای درمان سرماخوردگی کودکان ممنوع

کارشناس سازمان غذا و دارو، بر تفاوت‌های درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان تأکید کرد و گفت: استفاده از داروهای بدون نسخه در کودکان زیر ۶ سال به دلیل عوارض جانبی احتمالی، توصیه نمی‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۲۵۹۴۶۲

به گزارش راهبرد معاصر، الناز ذوقی افزود: درمان سرماخوردگی به صورت علامتی انجام می‌شود و در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. استفاده از داروهای OTC برای تسکین علائم سرماخوردگی در کودکان زیر ۶ سال به دلیل عوارض جانبی بیشتر نسبت به فواید آن، معمولاً توصیه نمی‌شود.

 

وی افزود: استامینوفن از داروهای پرمصرف برای کنترل تب در روزهای ابتدایی سرماخوردگی است، اما باید دوز آن توسط پزشک یا داروساز تنظیم شود. در صورتی که چند داروی مختلف برای سرماخوردگی و ضد سرفه مصرف می‌شود، ضروری است که داروساز برای مدیریت دوز داروها مطلع شود.

 

ذوقی تأکید کرد: استفاده از آسپرین برای کنترل تب سرماخوردگی توصیه نمی‌شود و این دارو هرگز نباید به افراد زیر ۱۸ سال داده شود، زیرا می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

 

وی همچنین نوشیدن کافی مایعات ولرم، مصرف چای و سوپ و استفاده از آبنبات‌های گیاهی برای کودکان بالای ۸ سال را در تسکین گلودرد مؤثر دانست.

 

ذوقی یادآور شد: سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است و نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد. استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عوارض جانبی در کودکان شود./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده