بایدن و نتانیاهو نگران پاسخ بسیار سخت ایران-راهبرد معاصر
سفارت ایران: هیچ شهروند ایرانی در میان شهدا و مجروحان حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به دمشق نیست بیانیه ارتش سوریه درباره حمله تروریستی امشب اسرائیل به دمشق گوترش: لبنان در آستانه یک جنگ تمام عیار است بیانیه مهم حزب‌الله: مقاومت در بهترین شرایط قرار دارد | سرتاسر فلسطین اشغالی در تیررس ماست نتانیاهو مدعی ترور سید هاشم صفی‌الدین شد ماجرای نصب پرچم رژیم صهیونیستی در خاک لبنان حمله موشکی رژیم صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در دمشق نتانیاهو اعضای کابینه امنیتی را برای مشورت فوری فراخواند روسیه طالبان را از فهرست سازمان‌های ممنوعه حذف می‌کند توافق پوتین و پاشینیان | نیرو‌های ارمنستان در مرز‌های مشترک با ایران و ترکیه مستقر می‌شوند هدیه ویژه اردوغان برای تولد پوتین واکنش ایران به اقدام تروریستی در فرودگاه کراچی رد ادعا‌ها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران تداوم حملات اشغالگران به لبنان | بمباران دوباره ضاحیه و جنوب سفیر ایران در عراق: هرگونه حماقت نتانیاهو با واکنش سهمگین ایران مواجه خواهد شد
یادداشت جاسم یونس الحریری، تحلیلگر عراقی؛

بایدن و نتانیاهو نگران پاسخ بسیار سخت ایران

ایران هشدار داد، در صورت حمله رژیم صهیونیستی، نه تنها به این رژیم پاسخ خواهد داد، بلکه هر کشوری که از آن حمله حمایت کند، هدف قرار خواهد گرفت. این سناریو همان چیزی است که برنامه‌ریزان نظامی تل آویو و واشنگتن را به فکر و تأمل بیشتر فرو برده است، زیرا می‌دانند اگر وارد حمله شوند، پاسخ بسیار سختی در انتظارشان خواهد بود.
جاسم یونس الحریری؛ تحلیلگر عراقی
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 09
کد خبر: ۲۵۹۵۶۸

بایدن و نتانیاهو نگران پاسخ بسیار سخت ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یک منبع آگاه آمریکایی پنجم نوامبر به شبکه لبنانی MTV گفته بود، حمله رژیم صهیونیستی به ایران به زودی آغاز می‌شود. با وجود این، مقام ارشد آمریکایی تاریخی مشخص نکرد.
 
روزنامه عبری معاریو گزارش کرد، رژیم صهیونیستی مصمم است علیه ایران اقدام کند و به پرتاب 201 موشکی که تهران هفته گذشته به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرد، پاسخ دهد. طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی تخمین می زند این فرصت قبل از بازیابی توانمندی های ایران تکرار نخواهد شد. ارتش صهیونیستی نیز مدعی شد، مقدمات پاسخ رژیم صهیونیستی به حمله ایران فراهم شده است و عواقب آن جدی و قابل توجه خواهد بود.
 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد، در صورت هرگونه خطای رژیم صهیونیستی، پایگاه‌ها و مقرهای مهم این رژیم هدف ده‌ها موشک بالستیک قرار خواهند گرفت


مایکل کورلا، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) شنبه با هدف هماهنگی پاسخ رژیم صهیونیستی به حمله موشکی ایران وارد سرزمین های اشغالی شد. جمعه گذشته نیز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از صهیونیست ها خواست راهکار جایگزینی به جز هدف قرار دادن تأسیسات نفتی در پاسخ به حمله ایران درنظر بگیرند و گفت، تل آویو هنوز تصمیمی برای واکنش نشان نداده است.
 
در سوی مقابل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد، در صورت هرگونه خطای رژیم صهیونیستی، پایگاه‌ها و مقرهای مهم این رژیم هدف ده‌ها موشک بالستیک قرار خواهند گرفت. در این بیانیه آمده است: اگر رژیم صهیونیستی به عملیات مشروع ایران در دفاع از خود و پاسخ به شهادت رهبران مقاومت، سیدحسن نصراالله و اسماعیل هنیه پاسخ دهد، با حملات شدیدتری مواجه خواهد شد و موجی از حملات علیه مواضع امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.


تجزیه و تحلیل تحولات اخیر چندین نکته به همراه دارد:

  1. حمله مدنظر رژیم صهیونیستی به ایران با مشارکت فعال آمریکا خواهد بود، به ویژه پس از آنکه وب سایت یدیعوت آحارونت از ورود فرمانده سنتکام به رژیم صهیونیستی با هدف هماهنگی پاسخ این رژیم به حمله موشکی ایران خبر داد. کورلا پس از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی در اول اکتبر با هرزی هالیوی، رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی صحبت کرد و سخنگوی ارتش صهیونیستی آن زمان گفت، ارتش و آمریکا چند روز قبل از حمله ایران در زمینه نحوه دفاع و همکاری در زمان و بعد از حمله با یکدیگر رایزنی کرده بودند.

    یدیعوت آحارونت نوشت، کورلا نفوذ زیادی بر رژیم صهیونیستی دارد و در دو سال گذشته بیش از 15 بار از آنجا بازدید کرده است. در همین راستا این وب سایت به نقل از مقام های آمریکایی تخمین زد، پاسخ رژیم صهیونیستی به ایران قریب الوقوع است، اما به نظر نمی آید هواپیماهای آمریکایی در حمله شرکت کنند، در حالی که بدون شک هماهنگی میان رژیم صهیونیستی و واشنگتن وجود دارد.


  2.  واشنگتن در تلاش است خود را از حمله مدنظر رژیم صهیونیستی به ایران تبرئه کند، اما مقام های فعلی و سابق آمریکایی تأیید کرده اند، کاخ سفید نمی تواند از حمله رژیم صهیونیستی به سایت های اصلی نظامی، زیرساخت های نفتی، انبارهای موشک، سامانه های دفاع هوایی و شاید تأسیسات هسته ای ایران جلوگیری کند.


  3. مقام های نظامی رژیم صهیونیستی در حال جمع‌آوری اطلاعات از سایت‌های کلیدی سراسر ایران هستند و گفته می‌شود علاقه‌مند به حمله به تأسیسات نفتی تهران، منبع اصلی درآمد ایران هستند. به گفته مقام های سابق آمریکایی، سایت‌های دیگر عبارتند از، کارخانه‌های اسلحه سازی که موشک‌های بالستیک مورد استفاده در حمله اخیر ایران را تولید کردند و نیز پدافند هوایی ایران. با هدف گیری این سایت ها، رژیم صهیونیستی می تواند راه حملات بعدی به دیگر پایگاه های نظامی کلیدی ایران را هموار کند. 

    رژیم صهیونیستی احتمالاً به دنبال حمله به مجموعه‌ای از سایت‌های مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای ویژه این کشور است. آمریکا پیش تر بسیاری از مهم ترین سایت های متعلق به سپاه پاسداران ایران را تحریم کرده بود و این موضوع جمع آوری اطلاعات درباره مهم ترین سایت های راهبردی ایران را برای رژیم صهیونیستی آسان تر می کند.

    مقام های فعلی و سابق آمریکایی تأیید کرده اند، کاخ سفید نمی تواند از حمله رژیم صهیونیستی به سایت های اصلی نظامی، زیرساخت های نفتی، انبارهای موشک، سامانه های دفاع هوایی و شاید تأسیسات هسته ای ایران جلوگیری کند
  4. رژیم صهیونیستی در هفته های اخیر به صراحت اعلام کرده است، توانایی حملات الکترونیکی پیچیده را دارد. نخستین حملات آن علیه حزب الله ماه گذشته شامل عملیات اطلاعاتی کثیف بود که باعث شد پیجرها، بیسیم ها و برخی وسایل ارتباطی قابل حمل به طور همزمان منفجر و هزاران نفر از مردم عادی و نیروهای مقاومت زخمی شوند.


  5. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در واکنش به حمله موشکی سپاه به سرزمین های اشغالی گفت: این فقط گوشه ای از توانایی های ماست. سپاه پاسداران با تأیید این مطلب گفت: اگر رژیم صهیونیستی به عملیات ایران پاسخ دهد، با حملات گسترده ای مواجه خواهد شد. ایران دارای حجم عظیمی از موشک های بالستیک، پهپادهای مملو از مواد منفجره و ... است. حمله ایران می تواند مناطق مسکونی رژیم صهیونیستی را به جای پایگاه های نظامی هدف قرار دهد. نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران از قایق‌های تندرو بزرگی استفاده می‌کند که می‌توانند وارد تقابل با ناوهای جنگی آمریکا شوند. 

    همچنین می توان در تنگه هرمز مین کار گذاشت و جریان حدود 20 درصد از صادرات روزانه نفت جهانی را مختل کرد که تأثیر زیادی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. ایران هشدار داد، در صورت حمله، نه تنها به رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد، بلکه هر کشوری که از آن حمله حمایت کند، هدف قرار خواهد گرفت. این سناریوها همان چیزی است که برنامه ریزان نظامی تل آویو و واشنگتن را به فکر و تأمل بیشتر فرو برده است. بنابراین، جو بایدن و بنیامین نتانیاهو می دانند اگر در حمله به ایران دخالت کنند، پاسخ بسیار سختی در انتظارشان خواهد بود.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده