آمریکا و غرب ناتوان از توقف جنایت‌های نتانیاهو-راهبرد معاصر
عراقچی: ما آماده‌ایم، اسرائیل می‌تواند اراده ما را امتحان کند | هر چیزی مقاومت بخواهد فراهم می‌کنیم موشک‌باران گسترده شمال اراضی اشغالی | هلاکت افسر صهیونیست سازمان ملل: بیش از ۹۰۰ هزار نفر در لبنان آواره شده‌اند بن سلمان در دیدار با عراقچی: پادشاهی سعودی در مورد ایران مصمم است بیانیه کاخ سفید بعد از گفتگوی بایدن و نتانیاهو هاآرتص: ایران توان جنگ ویران‌کننده علیه اسرائیل دارد عراقچی: ایران و عربستان با هم می‌توانند امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورند مأموریت موفقیت آمیز هدهد حزب الله + جزییات عراقچی راهی قطر شد جزئیات عملیات جوخه‌های ترور اسرائیل در نابلس تلفات سنگین ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد زمینی با حزب‌الله لبنان سقوط جنگنده «اف ۱۸» و کشته شدن خلبان آن در کویت گفتگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن درباره تحولات منطقه از جمله ایران عراقچی با بن سلمان دیدار کرد واکنش سفارت ایران به اتهام‌زنی مقام امنیتی انگلیسی
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

آمریکا و غرب ناتوان از توقف جنایت‌های نتانیاهو

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اراده فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ وجود ندارد، گفت: بعد از برگزاری مذاکره صلح شاهد بودیم آمریکا ده‌ها میلیارد دلار سلاح به رژیم صهیونیستی کمک کرد. این حمایت‌ها نشان دهنده بستن چشم و گوش غرب بر روی جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.
مرتضی مکی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 10
کد خبر: ۲۵۹۵۷۷

آمریکا و غرب ناتوان از توقف جنایت‌های نتانیاهو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روز گذشته هیئتی از اعضای مجلس سنای آمریکا برای تأکید بر ادامه حمایت کشورشان از جنایت های وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کردند. در این دیدار نتانیاهو از حمایت های همه جانبه واشنگتن از جنایت های اشغالگران تمجید کرد و گفت، جنگ افروزی آنها در منطقه با حمایت های دولت آمریکاست.
 
در عین حال نتانیاهو در اظهاراتی به تندی از درخواست امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای آتش‌بس فوری در لبنان و تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد. مکرون در اظهاراتی نمایشی برای تبرئه کشورش از جنایت های صهیونیست ها در منطقه گفته بود، از تصمیم  نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای آغاز عملیات زمینی علیه لبنان متأسف است. نتانیاهو اظهارات مکرون را محکوم کرد و گفت، هر کشوری در کنار رژیم صهیونیستی نایستد، درحال حمایت از ایران و متحدانش است.
 

کُنش مکرون نسبت به رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را بیشتر می توان اقدام تبلیغاتی، سیاسی و عوام فریبانه ناظر بر باقی ماندن روحیه استعماری و استثماری فرانسه نسبت به لبنان عنوان کرد


مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره فضاسازی ها مبنی بر اینکه در اردوگاه حامیان رژیم صهیونیستی تردیدی نسبت به حمایت از نتانیاهو ایجاد شده است، به «راهبرد معاصر» گفت: در عرصه منطقه و جهان تاکنون هیچ تحرک دیپلماتیک و سیاسی برای کنترل و فشار بر نتانیاهو در راستای جلوگیری از تجاوز به لبنان و اقدامات جنایتکارانه‌ای که در غزه انجام می شود، شکل نگرفته است. در این راستا اعتراض امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به نتانیاهو را نمی توان واقعی عنوان کرد.


وی افزود: کُنش مکرون نسبت به رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را بیشتر می توان اقدام تبلیغاتی، سیاسی و عوام فریبانه ناظر بر باقی ماندن روحیه استعماری و استثماری فرانسه نسبت به لبنان عنوان کرد، زیرا فرانسوی ها در لبنان سابقه استعماری دارند و مکرون تلاش می کند به هر نحوی لبنان را در حوزه نفوذ خود نگه دارد.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: مقام های فرانسوی تلاش کرده اند پیوندهای سیاسی و اقتصادی میان لبنان و خود را حفظ کنند؛ به هر حال حدود ۳۰۰ هزار لبنانی تبار در فرانسه و میان۲۰ تا ۳۰ هزار فرانسوی تبار و لبنانی‌هایی که شهروندی فرانسه دارند در لبنان زندگی می‌کنند، به همین دلیل است احساس می شود فرانسه تعلق خاطری به لبنان دارد.
 
مکی گفت: با اینکه مکرون در هفته‌های اخیر در زمینه توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان سخنانی بیان کرد، اما تلاشی برای آتش بس نداشت، بلکه به طور ضمنی برای بازی با افکار عمومی تلاش می کند نشان دهد حامی مستعمره سابق فرانسه و لبنان را در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها رها نکرده است.
 
وی افزود: درخواست مکرون ناظر بر ارسال نکردن و نفروختن تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی از کشورهای صادرکننده سلاح را در این چارچوب باید ارزیابی کرد و به معنای تزلزل در اردوگاه حامیان رژیم صهیونیستی نیست. هرچند مقام های اروپایی و آمریکایی در هفته ها و ماه های اخیر سفرهایی به فلسطین اشغالی داشته اند، اما به این معنا نیست تحرکات و رایزنی‌های انجام شده با صهیونیست ها به نفع آتش بس در لبنان و غزه تمام شود.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سکوت دولتمردان فرانسه نسبت به توهین های نتانیاهو به مکرون تصریح کرد: دنیا شاهد کُنش گری شدید نتانیاهو و نسبت دادن الفاظ زشت و توهین های مکرر به رئیس جمهور فرانسه بود، ولی کاخ الیزه نسبت به این توهین‌ها نه تنها واکنشی نشان نداد، بلکه به نتانیاهو اطمینان خاطر داده شد اظهارات مکرون در زمینه توقف صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی در چارچوب تلاش برای توقف جنگ و برقراری سازش در منطقه بوده است و هیچ خللی در روابط فرانسه و رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد شد.
 
مکی معتقد است: این شواهد نشان می دهد انتظار نمی رود تحرکات فرانسه خروجی خاصی داشته باشد به ویژه اینکه هیچ کشور اروپایی از اقدام فرانسه حمایت نکرد، فقط اردن درخواست فرانسه را برای توقف صادرات به رژیم صهیونیستی تأیید کرد؛ نکته این است که امان در جایگاهی نیست بتواند نقش تعیین کننده‌ای در کنشگری‌های فرانسه داشته باشد.
 
وی یادآور شد: وزیر امور خارجه آمریکا در یک سال گذشته بیش از ۱۰ سفر به منطقه داشته است. با وجود اینکه به ظاهر عنوان می شد، برای توقف جنگ و دریافت رضایت آتش بس چند روزه به منطقه می رود، اما آمریکا به عنوان بزرگترین متحد رژیم صهیونیستی همچنان نتوانسته است از ابزارهای خود اعم از نظامی، اقتصادی و مالی برای فشار بر رژیم صهیونیستی و پایان دادن به جنگ استفاده کند تا مانع سیاست‌های تجاوزگرانه این رژیم در غزه و لبنان شود.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: متأسفانه اراده فشار به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ وجود ندارد. بعد از برگزاری دو دور مذاکره صلح شاهد بودیم آمریکا ده‌ها میلیارد دلار سلاح به رژیم صهیونیستی کمک کرد. این حمایت ها نشان دهنده بستن چشم و گوش غرب بر روی جنایت های رژیم صهیونیستی است. ضمن اینکه واکنش برخی رهبران اروپایی مانند وزیر امور خارجه آلمان نسبت به اعتراضاتی که در سطح افکار عمومی اروپا نسبت به جنایت های صهیونیست‌ها انجام می شود، نوعی اعتراض به افکار عمومی ضد صهیونیستی است تا اینکه اعتراض به جنایت های رژیم صهیونیستی باشد.
 

انتظار نمی رود تحرکات فرانسه خروجی خاصی داشته باشد به ویژه اینکه هیچ کشور اروپایی از اقدام فرانسه حمایت نکرد


وی افزود: سران اروپایی در ماه های گذشته تلاش کردند اقدامات و انتقاداتی که مخالفان رژیم صهیونیستی در کشورهایشان انجام می‌دهند، زیر سؤال ببرند. با توجه به این شواهد و چراغ سبزی که رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا و اروپا دریافت کرده است، نمی‌توان انتظار داشت در روزها و هفته‌های آتی نتانیاهو بخواهد در عملیات تجاوزکارانه اش در لبنان تجدید نظر کند.
 
مکی معتقد است: رژیم صهیونیستی بعد از شکستی که سال گذشته از حماس خورد و همچنان دستاوردی در راستای تحقق اهداف ادعایی اش ازجمله آزادی گروگان ها و نابودی حماس نداشته است، تلاش می کند برگ برنده ای برای خود به وجود آورد؛ شاید ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به زعم صهیونیست ها دستاورد تلقی شود، اما واکنش ایران به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و ترور مستشاران نظامی ایران در عملیات «وعده صادق ۲» ورق را برگرداند.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: نتانیاهو مترصد است با حملات و ویرانی هایی که در لبنان رقم می زند، پیشرفت خود را نشان دهد و از آن در راستای پیشبرد سیاست‌هایش، آن هم به شکل سیاسی و تبلیغاتی، استفاده کند؛ اما با توجه به انفعالی که از غرب نسبت به رژیم صهیونیستی وجود دارد، نباید انتظار داشت در آینده نزدیک تجاوزات پایان یابد و احساس شود در اردوگاه حامیان نتانیاهو تزلزل رخ داده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار