آمریکا، عامل اصلی وخامت اوضاع غرب آسیا-راهبرد معاصر
گزارش نشریه «کانتر پانچ»؛

آمریکا، عامل اصلی وخامت اوضاع غرب آسیا

موضع آمریکا در زمینه افزایش تنش و جنگ در لبنان بسیار شبیه موضع آن‌ها در قبال غزه است، ابراز نگرانی می‌کنند و مدعی دیپلماسی فعال هستند، اما هیچ تلاشی برای مداخله مستقیم و تأثیرگذاری بر راهبرد جنگ افروزانه رژیم صهیونیستی ندارند.
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - 03 October 2024

آمریکا، عامل اصلی وخامت اوضاع غرب آسیا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ موضع آمریکا در زمینه افزایش جنگ در لبنان بسیار شبیه موضع آنها در زمینه غزه است؛ ابراز نگرانی زیاد و دیپلماسی فعال، اما بدون هیچ گونه تلاشی برای مداخله مستقیم و تأثیرگذاری بر راهبرد اسرائیل. بر این اساس مقام های آمریکایی می گویند دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بسیار نگران خطر وقوع جنگی همه جانبه میان اسرائیل و لبنان است.
 
این اشتباه راهبردی خطرناکی است؛ درواقع افزایش نگرانی ها معمولاً به افزایش دیپلماسی و در ازای آن، بهبود اوضاع منجر نمی شود، بلکه وضعیت غیرقابل کنترل خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای اعتراف کرد، «احتمال جنگ همه جانبه وجود دارد»، اما ادعا می کند همچنان فرصت برای دستیابی به راه حل مشروط به تغییر برخی سیاست های اسرائیل است.
 

درگیری ها از روند دیپلماتیک پیشی گرفته و راه حل دو دولتی دست نیافتنی تر از هر زمان دیگری به نظر می آید


بایدن از رابطه قوی اش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت و افزود: با مواضع نتانیاهو موافق نیستم و نیاز به راه حل دو کشوری احساس می شود و در نهایت، این باید اتفاق بیفتد.
 


این دیدگاه بایدن به معنای سوت زدن در تاریکی است، زیرا درگیری ها از روند دیپلماتیک پیشی گرفته و راه حل دو دولتی دست نیافتنی تر از هر زمان دیگری به نظر می آید. ایالات متحده با خودداری از مهار یا ممنوعیت ارسال تسلیحات به اسرائیل، بر وخامت بیش از پیش اوضاع می افزاید.
 
گفتن اینکه اسرائیل باید «برخی سیاست‌ها» را تغییر دهد، فقط خیالی خام است. حقیقت اینکه اسرائیل همان طرفی است که سرخود تصمیم می گیرد، همانطور که در جنگ غزه انجام داده است. هر چه جنگ طولانی‌تر و دامنه آن بیشتر می‌شد، به نظر می‌آمد ایالات متحده نفوذ کمتری بر اسرائیل داشت، همانطور که رد سریع پیشنهاد آتش‌بس ایالات متحده و فرانسه این موضوع را نشان ‌داد.
 
نشریه پولیتیکو چندی پیش گزارش کرد، روزهای پیش از حمله هوایی اسرائیل به حزب الله، مقام های آمریکایی به اسرائیل هشدار داده بودند، چنین راهبردی احتمالاً منطقه را به سمت جنگ سوق می دهد. ایالات متحده به اسرائیل اطلاع داد، راه حل دیپلماتیک با حزب الله همچنان امکان پذیر است و کارزار نظامی می تواند مانع از تلاش ها شود.
 
در آن زمان مقام های اسرائیلی تلاش واشنگتن را برای دستیابی به توافق دیپلماتیک رد نکردند، اما در زمینه چگونگی دستیابی به چنین توافقی اختلاف نظر داشتند. یک مقام اسرائیلی گفت، به ایالات متحده گفته اند زمان کافی برای کاهش تنش ندارند و خواهان ضربه زدن به حزب الله هستند. این نخستین بار در حدود یک سال اخیر بود که ایالات متحده و اسرائیل در زمینه نحوه برخورد با حزب الله به شدت اختلاف نظر داشتند.
 

تاکنون نتانیاهو مصمم به ادامه کارزار در لبنان به نظر می آید. نیروهای اسرائیلی اعلام کردند، قصد دارند حملات خود را در روزهای آینده افزایش دهند


 حملات اسرائیل علیه حزب‌الله بحث‌هایی را در دولت بایدن درباره اثربخشی آن و احتمال خشونت‌های آینده در منطقه برانگیخت. در حالی که برخی مقام های کاخ سفید به طور کلی از حملات نظامی اسرائیل علیه حزب‌الله حمایت می‌کنند، برخی دیگر در پنتاگون و جامعه اطلاعاتی مطمئن نیستند چنین راهبردی در وادار کردن حزب‌الله به مشارکت دیپلماتیک در راه‌حل تنش زا موفق باشد.

برخی مقام ها به طور فزاینده ای نسبت به افزایش تعداد کشته شدگان در لبنان در نتیجه حملات هوایی اسرائیل نگران شده اند و بر این باورند، اصلاح وضعیت اگر غیرممکن نباشد، دشوار خواهد بود.

تاکنون نتانیاهو مصمم به ادامه کارزار در لبنان به نظر می آید. نیروهای اسرائیلی اعلام کردند، قصد دارند حملات خود را در روزهای آینده افزایش دهند. در حالی که ممکن است حملات واقعاً برای بسیاری شبیه جنگ به نظر آید، حزب‌الله به حملات اخیر اسرائیل پاسخ کاملی نداده است. اگر این کار را انجام دهد، می‌تواند هر دو طرف را به حملاتی سوق دهد که درنهایت می‌تواند به درگیری بسیار بزرگ‌تری منجر شود. مقام های آمریکایی هنوز بر این باورند می توانند به میانجی گری توافق دیپلماتیک میان دو طرف کمک کنند.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت اختصاصی محمد یوسفی، کارشناس مسائل بین‌الملل؛ / ۱۸ ساعت پیش

«وعده صادق 2»، رونمایی از راهبرد «واکنش بازدارنده»